Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at det var flere enn meg som fikk flyttet termindatoen ganske mange dager (uker) den dagen.

Har dere fått kommentarer på at den faktisk kan være feil?

Fastlegen min mener at den ble flyttet litt vel langt, den stemmer overhodet ikke med menstermin, noe han mener man bør legge større vekt på så lenge menstruasjonen er regelmessig.

I tillegg var jeg på 3D UL denne uken, og legen der sa akkurat det samme. Uten at jeg hadde nevnt hva fastlegen hadde sagt.

I tillegg stemte målene på den nye ultralyden overhodet ikke på hvor gammelt og stort barnet skulle være. I følge den er jeg nesten to uker lenger på vei enn ordinær UL skulle tilsi.

Nå flyttes jo ikke termindato etter at den er satt på ordinær UL, men jeg lurte allikevel på om det er flere enn meg som har opplevd noe sånn?

Bare for å ha sagt det, jeg vet jo at barnet kommer når det er klart, og jeg er ikke hysterisk på noen måte. :)

Men det er noe med å unngå unødig overtid om det skulle komme på tale.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tok ikke vanlig UL på Ullevål, men ved sykehuset i Tønsberg. Der fikk jeg termin over 1 uke senere enn min menstermin - jeg har også hatt helt regelmessig mens. Jeg var noen dager senere til privat 3D UL, og da fikk jeg termin som sammenfalt med min egen menstermin. Min fastlege er heller ikke enig i terminen sykehuset satte, så jeg har sendt inn papirene jeg fikk ved den private UL, og bedt dem om å gå ut fra den terminen. Skjønner at du ikke er hysterisk; det er ikke jeg heller, men det er faktisk av ganske stor betydning når vi begynner "overtid" når terminer varierer med opptil 2 uker. Jeg kommer ikke til å godta å gå mer enn 1 uke over etter den private UL-terminen; faren for komplikasjoner både for mor og barn øker ved overtid!!!

Augustdrøm-

da tenker vi likt. Det var jo en god ide å sende inn papirene til sykehuset, det skal jamen jeg gjøre også.

Jeg tok opp dette med jordmoren min, hun sa bare "Ja, det får fastlegen din stå for om han vil" og snurpet sammen munnen.

Det viste seg forresten litt senere at hun jobber deltid på den fødeavdelingen jeg skal på, og at hun er venninne med hun som foretok ultralyden.. Jaja.

Men jeg stoler mer på meg selv og på de to legene jeg, så jeg vil heller ikke godta å gå lenger enn 1 uke over privat UL-termin.

Den er forresten 1 dag før den første UL-terminen, så jeg regner med at jeg må mase meg til det om jeg går over tiden.

Var du forresten på 3D UL hos Kvinnedoktor?

Det var jeg. :)

Hei igjen:o)

Ja, jeg var hos KvinneDoktor på Nøtterøy:o)

Utstyret som ble brukt på sykehuset begynner å bli ganske avlegs (fikk faktisk dårligere bilder/resultat denne gangen enn da jeg skulle ha datteren min for 6 år siden.....), og hun som utførte undersøkelsen var uerfaren.

Hos KvinneDoktor er det det nyeste i utstyr, og han har lang erfaring når det gjelder både å ta vare på gravide og å utføre UL (han har bl.a. jobbet 7 år ved gynekologisk avd. ved sykehuset i Tønsberg). Jeg fortalte også jordmoren min at terminen ble flyttet hos KvinneDoktor, og hun sa at det er stor skepsis til at terminer blir flyttet på ved private UL-undersøkelser (det er faktisk ikke alle som utfører dette som har kompetanse til det!!), men siden det var hos denne legen (som hun kjente fra sykehuset her) så stolte hun fullt og helt på den terminen han kom frem til!

Vi er så altfor redde for å kreve noe som helst, og godtar det meste vi får beskjed om fra "autoriteter", men når det gjelder å ikke gå for lenge på overtid kommer jeg ikke til å gi meg; det er tross alt det meste dyrebare vi har det gjelder!

Jeg var kjempefornøyd etter undersøkelsen hos KvinneDoktor, og kommer til å gå dit for modningsakupunktur på slutten av svangerskapet.

jeg var også på UL den dagen. Den ble ikke flyttet men bekreftet det legen hadde sagt. De tok utgangspunkt i det dummet hjulet som viser syklus. Jeg vet dagen ungen ble unnfanget på så jeg har min egen dato, men som sagt så går vel mange over tiden og ungen kommer når den er klar.

Annonse

Får kanskje satse hardt på at legen min kjenner til kvinnedoktor jeg også. ;)

Det var litt rart at du skrev det med dårligere bilder denne gangen enn forrige, bildene/resultatene jeg fikk se når jeg var gravid med datteren min (som også er 6 år) var bedre enn de de tok på sykehuset i mars i år..

Er kjempefornøyd med kvinnedoktor selv, men jeg skulle ønske han hadde praksis litt nærmere. :)

Han sa at de vurderte å åpne et eget, fullverdig tilbud til gravide hos ham, med tre ultalyder og oppfølging hos jordmor gjennom hele svangerskapet. Om jeg skal ha flere barn, er det jo verdt å vurdere å ta alt der. :)

Skal til fastlegen min og snakke litt mer om det her. Hehe.

Han er i alle fall veldig klar på at egen termin også skal vektlegges.

Skader vel ikke å legge ved et ekstra brev til Ullevål..

Til deg som skriver at barnet kommer ut når det er klart; ja - de aller fleste gjør heldigvis det, men det hender seg faktisk at barna IKKE kommer ut når de egentlig er klar for det (lang overtid), og dette skaper farlige komplikasjoner både for mor og barn! Det er derfor lov til å være litt ekstra obs for oss gravide, synes jeg - særlig hvis man selv vet sånn ca når barnet ble unnfanget, og dette avviker med flere uker fra den terminen som blir satt under en ordinær UL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...