NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Gutten min er nå blitt 2 mnd. og 2 uker. Kan jeg da ha han i bæreselen? Han skal vel sitte med hode inn mot brystet mitt enda? Men når kan jeg snu han andre veien? Er det når han begynner og holde hodet støtt? Er dette veldig belastende for ryggen/hoftene til gutten min? Eller kan jeg ha han i den når jeg skal gjøre ting hjemme? Han gråter veldig noen ganger, så kanskje det vil roe han? Er det bedre og bruke den enn vippestolen? Mange spørsmål, men håper noen vet=D
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Ja, det kan du. Magen hans mot din. Vet ikke helt når du kan snu han, men regner med du kan det når babyn holder hodet støtt. Det anbefales ikke at de sitter det så veldig lenge om gangen... Vet ikke hvor lenge jeg altså. Jeg bruker den når jeg gjør husarbeid osv.. Gutten min liker den kjempegodt. Er 10 uker. Håper noen som vet litt mer enn meg som kan svare deg )
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 bæresele og andre ting der du sette barnet i en stilling det ikke klarer å komme opp i selv er ikke til å anbefale sier fysioterapeuter. dvs både bæresele, liggestol o.l. men det er veldig mange som bruker det, men det kan være skadelig for barnets rygg. har flere venner som er fysioterapeuter som sier dette, i tillegg sa fysioterapeuten på sykehuset da jeg fikk min første. men det er vel et omstridt tema..... jeg velger å bruke gulvet, gjorde det med første og h*n ble tidlig motorisk utviklet.
Liljefjes Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Han er ikke for liten til bæresele, men hva slags sele er det du har? Hvis det er babybjørn vil jeg ikke anbefale deg å ha han i den i mer enn en 1/2 time av gangen, da denne ikke er ergonomisk riktig for babyer. Pluss at de sitter med beina i en såkalt spikerstilling. Han kan snus når han holder hodet godt selv, men det er heller ikke anbefalt å ha babyen ut fra kroppen lenge da de lett kan bli overstimulerte. Det er ikke noe sted å gjemme seg når det blir nok. Jeg har jenta noen ganger snudd ut, men bare i korte perioder. Hvis du vil ha noe å bære i ville jeg heller hatt en mei tai eller bæresjal. Jeg har selv babybjørn, sjal og mei tai. Fordelen med mei tai og sjal er at den er ergonomisk riktig for barnet OG deg. Det er mye mindre belastende for den som bærer, faktisk er det veldig lett! Du kan også etterhvert ha ungen på ryggen og få gjort unna husarbeid, noe som er vanskelig når en magebærer. Jeg oppdaget dette da snuppa var 4 mnd, og bruker mine bæretøy ofte! Bruker nesten ikke vogn lenger... Var ganske skeptisk til å begynne med for jeg har litt dårlig rygg, som nå er styrket og god. Jeg kan bære i mange timer, til jeg blir sliten under beina ;-) Babyer gråter mindre når de blir båret. Forskning viser at babyer som blir båret ofte gråter gjennomsnittlig 43% mindre totalt, og 54% mindre ved leggetid. I kulturer hvor babyer blir båret mer eller mindre kontinuerlig gråtes det mye mindre enn i ikke-bærende kulturer. Bæring er bra for babyens fysiske utvikling. Lyden av ditt hjerte som slår, din pust, stemmen, og varmen fra kroppen din er veldig godt for et barn å kjenne på, da dette er ting babyen er vant til å fra mors liv. Samt bevegelsene når en går. Forskning har vist at nettopp dette hjelper nyfødte, og spesielt premature, babyer til å bedre tilpasse seg livet utenfor mors kropp. Å bære barnet styrker båndene mellom barnet og den som bærer. Hvis moren ammer barnet, vil bæringen være med på å stimulere melkeproduksjonen, fordi den nære kontakten med barnet vil stimulere morens produksjon av ammehormonet oxytocin. De vuggende bevegelsene barnet kjenner når foreldrene går er ofte veldig søvndyssende og beroligende, og barnet sovner gjerne hvis en er på bæretur. Mange erfarer at barnet sover tungt og godt når det blir båret. Bæring kan hjelpe mot kolikk. Det blir mer naturlig å snakke og synge til barnet sitt om det henger på magen din, og nyfødte babyer reagerer på berøring og lyd. Å bli båret er flott for babyens mentale utvikling. Barn bruker mer tid i en "stille, men observerende fase" når det blir båret - dette er den ideelle fasen for å lære. Sansene blir stimulert, og det er likevel mulig å stenge ut alt om de blir overstimulert. Hver gang du gjør forandring i barnets omgivelser, gir du det mulighet til å se på nye ting. All denne ekstra stimuli er positiv for hjernens utvikling, og vil vekke nysgjerrighet og oppmerksomhet. Jeg er aktiv inne på forumet til www.tettinntil.com - kom gjerne dit! Der er det mange erfarne bærere som sikkert kan treffe deg online eller i virkeligheten for å hjelpe deg med å finne rett bæretøy om du ønsker det!!!
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2007 Men hva når han ikke vil ligge på gulvet da? Han bare skriker om jeg legger han der, eller i vugga si... Han vil sjeldent sover på dagtid.. Men (kanskje jeg spør dumt nå men..) når du bærer barnet ditt med støtte under rumpa, så er jo det i akkurat samme stilling de vil bli sittene i, i en bæresele.. Eller tar jeg helt feil? De blir jo støttet opp på samme måten, eller kanskje bedre? Ville nå tro at en sele var bedre enn en vippestol hvertfall.. Siden de sitter mer der..
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2007 Tusen takk for godt svar=) Ja, det er babybjørn bæresele vi har.. Ja, ser jo at de blir sittende med beina litt fra hverandre.. Men da kan jeg bruke den en kort stund da.. Blir nok mest brukt når han blir litt større og ikke vil ligge i vogna mer når vi er ute på tur.. Når han begynner og bli veldig nysgjerrig..=) Men etterhvert når dem blir større, så minsker faren for hofte/rygg skader eller? Tenkte på sånn bæresjal.. Men er det noe særlig og bruke utendørs da?
Liljefjes Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Ja, sjal er flott å bruke ute - men noe herk å knytte på gata... (4,6 meter med stoff som subber i støvet) Det som er så deilig med sjal når en skal gå ut (og tar det på hjemme), er at det er lunt og godt for babyen, du kan putte hodet inni en slags lomme som støtte hvis han sovner, og om du knytter rett og strammer nok så kan du gå så langt du vil :-) Det belaster hele overkroppen din, og sprer vekta. Med bb orker en ofte ikke gå så langt, for skuldrene blir ganske belastet. I alle fall jeg. Mei tai er en slags bæresele, bare med stropper som en knytter. Den er enklere å ta på enn bb, belaster rett på mor og barn, og mange av de er skikkelig kule! Hvis du ser på denne siden: http://pic7.piczo.com/LillanBigMama/?g=30704080&cr=7 Min hjemmeside, det aller nederste bildet, så er jeg og en venninne med hver vår mei tai. Du ser her er beina til ungene i froskestilling, som er mye mer rett. Du har kanskje sett barn i puter fordi de har hoftefeil? En mt forebygger dette, og er naturlig sittestilling for barna. Det er den jeg bruker mest, til ryggbæring når jeg gjør reint eller magebæring på tur i byen. Tar 1 min å knytte på, og det finnes hundrevis av design på de!
NydeligeGuttenKom05.03.07 Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2007 Kanksje jeg skal vurdere en sånn en da ja.. Men det er hoftene som man tenker mest på i en bæresele da? For de sitter jo like rett i ryggen med begge deler.. Hehe litt uvitende på dette området ja.. Tusen takk for godt svar igjen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå