Gå til innhold

hvis man begynner tidlig å venne barnet på senga, blir det jo ikke nødvendig med ferber!

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller har dere som bruker den prøvd alt? tenker at hvis man begynner rundt 3 mnd, har kanskje babyen vent seg på å sovne av seg selv i senga si før den er 6 mnd. og da mener jeg ikke at man skal la de skrike fra 3 mnd, men at man begynner forsiktig. tar alt litt etter litt.. bare et forslag:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jammen godt du ikke vet hva du snakker om.

Det har jo ingenting med å være vant til senga å gjøre.

(jeg har forøvrig ikke benyttet Ferber, sånn at det er sagt, har lest meg opp på det og vært så heldig at jeg har funnet noe annet som fungerer for oss, ikke alle er så heldige.)

Skrevet

Her er lillegutt vant med å sovne av seg selv i senga si fra begynnelsen av. Noen ganger måtte vi la han sove i dobbeltsenga vår i begynnelsen, men vi prøvde fra starten av å la han sovne av seg selv. Var ingen problemer med det.

Så når vi flytta han over på eget rom når han var 3 mnd var det ingen problemer i det hele tatt. Bare deilig for oss å sove uten å bli vekket av at han ligger og skravler for seg selv, hehe :)

Skrevet

Jada, jovisst hjelper det å gjøre de tingene du nevner. MEN, søvnmønster endrer seg, Tøtta mi har ligget i egen seng så mye som mulig siden hun ble født, har alltid vært grei å legge, og sovnet av selv lenge før hun ble tre mnd. MEN rundt 5 mndrs. alder begynte hun å våkne opp kl. 21 og ville opp. Da brukte vi med hell Ferbers. Har også brukt den for å bli kvitt nattmåltid. Brukte den på nattmåltid nr. 1 (kl. 24)- tok to kvelder med skriking og så hadde vi bare 2 nattmåltider igjen. De to siste måltidene forsvant av seg selv- jeg regner med at det skyldes at vi klarte å bryte vanen med å våkne opp til fast tid + at hun ble vandt til å gå lengre uten mat.Hun sover nå 11-13 timer i strekk.

Skjønner ikke at det skal være så forferdelig å la barnet gråte ett par netter mot at hun får hvilt ordentlig nettene fremover eller at det skal være nødvendig "å prøve alt" før man begynner.

Jeg har ikke fulgt metoden slavisk, men tilpasset den så den passer mitt barn.

Skrevet

Åhehehe, det hadde vi ikke tenkt på! Takk! Og nå kan du vel finne opp kruttet?

Skrevet

nei jeg vet ikke hva jeg snakker om for babyen min er ikke 6 mnd enda! men kan ikke du fortelle meg hvorfor folk må ta den i bruk da? er det fordi de ikke vil sove lenger når de er 6 mnd? en slags trass? innlegget var ikke ment som kritikk mot de som må bruke den altså.

Skrevet

Sweet Amber; Hahahaha...

Jaggu godt noen har humor på en fredag. *gliiiise*

Skrevet

er det nødvendig å være så frekk da? var innlegget mitt kritisk og frekt kanskje??

Skrevet

hvordan skal jeg ha kunnskap om det da, når jeg er førstegangsmor, med baby under 6 mnd? er det et krav kanskje? er ikke disse sidene til for at vi kan spørre om ting? uten å bli kalt dum? kan ikke du fortelle meg hvorfor det plutselig blir så ille rundt 6 mnd?

Skrevet

etterhvert som barnet blir eldre lærer de seg å holde seg våkne med viljen. Dessuten når de er rundt 6 mnd. (gjerne før) lærer de seg "årsak-virkning"- de f.eks. de kan f.eks. finne ut at dersom de skriker høyt så kommer mamma og "redder" dem. da kan man få problemer rundt soving, ja.

Skrevet

Neimangidegda, det var ikke for å kalle deg dum eller noe. Det var dessuten ikke formulert som et spm. I overskriften så det ut som du skrøyt på deg å vite alt og da må du tåle en liten kommentar:) Ha litt humor da.. Det er et veldig sammensatt problem og det er forskjell på unger og familier. Gidder ikke å legge ut om vårt problem her, men det har ikke vært mangel på forsøk eller tidlig nok start i hvertfall:)

Skrevet

ok, takk for vesentlig svar gammel røy! grunnen til at jeg hadde det inntrykket jeg hadde er venninna mi. den eneste jeg har blitt fortalt om denne metoden fra. hun samsov og puppet i søvn osv fram til 6 mnd. hun lå der tilslutt i 2,5 timer for at ungen skulle sovne! da ungen plutselig måtte slutte med puppen og ligge i en annen seng, ble det rabalder. utrolig nok. og det er derfor jeg tenkte at hvis man begynner tidligere, kan man unngå det. men jeg beklager min uvitenhet!

Skrevet

ok sorry jeg kan ha litt humor da :) les svaret mitt over her så skjønner du hvorfor jeg tenkte sånn.. men nå når jeg tenker litt lengre, skjønner jeg jo at det er andre grunner og situasjoner der ute.

Skrevet

Har ikke prøvd Ferber, og har i grunnen ikke satt meg godt nok inn i den metoden til å kommentere den. Men kan kommentere noe av det andre her. Barn er ulike, og hadde det eksistert en sånn lettvint løsning som HI skisserer som funket på alle barn, vel, da hadde nok alle brukt den :-)

Husker da knøttet vårt var lite. Jeg skjønte ikke hva alle skrev om her inne; "Hvordan få henne til å sovne av seg selv?" osv, og lurte på om det fantes noen annen måte å sovne på. Vi la ham jo bare ned, og så lå han og titta litt på oss, og så sovna han. Ikke noe sutring eller gråting. Våknet riktignok en del ganger om natta for pupp, men sovna vanligvis fort igjen. Så ble han ca tre måneder, begynte å røre mer på seg og være mer våken, og fant ut at det å være våken var mer spennende enn å sove. Plutselig sovnet han ikke så lett lenger, men måtte bysses, ammes og synges i søvn. Så det at babyen sovner av seg selv i sin egen seng når den er f.eks 3 måneder, betyr på ingen måte at den gjør det senere...

Skrevet

Ser jo poenget til hovedinnlegger. Man kan faktisk ha igjen for å begynne med dette tidlig. For eksempel med å ikke fast amme barnet sitt i søvn. Her er det ikke snakk om at det vil fungere for alle, men at der kan være lurt å tenke på hvilke vaner man lager seg tidlig. HAr en del venninner som hadde baby nr 1 på fanget til de la seg selv, og fikk en del problemer rundt dette med legging. Mens på baby nr. 2 har de vært mer bevisst rundt dette og hatt det mye lettere.

Skrevet

Jeg er ikke noe særlig begeistret for Ferber-metoden, men tror ikke det er så enkelt som du beskriver det her.

Skrevet

Hehe.. overskrifter lurer lett oss mødre på dib, ser jeg... trodde også at du liksom kom her og var bedrevitende med en gang... hehe... Hadde tenkt å be deg ta på deg skoa mine en dag, men nå ser jeg jo at det trenger du absolutt ikke... Du skal få slippe det!!

Ferber funket ikke her, for frøkna ble så hissig at hun spøy og det i løpet av det første mintuttet, men her er innsoving et stort problem. Hun har alltid sovet i egen seng, men har ofte måttet bysses eller puppes i søvn, ellers har hun ikke klart å roe seg. Nå har vi henne gjerne på armen til hun sovner... Men her varierer metoden vi må bruke fra uke til uke, for det som funker ene uka, funker absolutt ikke neste uke. Etter 9 mnd har vi kastet inn håndkle og tenkt at da får bare innsovningen bli som den blir... Hun sover urolig om natten også, har enda ikke sovet natten igjennom ordentlig.

Håper virkelig du slipper å ha det sånn for det er utrolig slitsomt å aldri få hentet deg inn søvnmessig.

Skrevet

Helt i starten sov Mina i baggen til vogna som vi puttet oppi sengen hennes, men etter par uker så tok vi i bruk senga.. Gikk helt overraskenede bra..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...