Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Når ca. kan babyen sitte selv?

2. Kan babyen sitte i fanget uten at vi trenger være redd for overbelastning av rygg og sånt?

3. Når kan babyen reise seg selv?

4. Når kan man la babyen bruke beina mens de står i fanget, uten å være redd for overbelastning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke svaret på nr. 1 og 3 for min har enda ikke lert det. Men hun er veldig sterk i bena og hun står av seg selv i fanget mitt, og sitter på rompa når hun vil i fanget. Har gjort det hvertfall en måned nå og hun blir fem måneder snart. Tror det er litt individuelt etter hvor sterk barnet er i utgangspungtet. Ville ikke latt ungen sitte oppreist i fanget hvist hun ikke klarte å holde seg rett.

Skrevet

dette lurer jeg på også så dytter litt...

Skrevet

1: Rundt 8 mnd. Da kan de sette seg opp selv fra gulvet

2: Ja, kan fint sitte på fang. Blir mindre konstant belastning på fang enn stol el.

3: Individuellt her også, men fra 8-12 mnd tror jeg er vanlig

4: Ja, det går også fint hvis h*n liker å stå uavhengig av alder (ifølge hs min).

Skrevet

1. Min satte seg opp selv ved ca 6 mnd alder. Men det er iflg hs forholdsvis tidlig. I barselgruppen varierte dette fra 5 mnd til 9 mnd alder. Når de setter seg opp selv kan de også sitte så mye de vil selv også.

2. Dette spørs vel helt på hvor sterk babyen din er, når min var rundt 4 mnd så var vi ganske "slappe" på dette punktet, men hun har alltid vært veldig sterk.

3. Min reiste seg opp ved rundt 7 mnd alder, også forholdsvis tidlig. Men du ser fort at det varierer så veldig ;-)

4. Samme som med sittingen, når de kan reise seg og stå selv så kan de også gjøre dette så mye "de vil", selvsagt kan man også la de stå i fanget før dette etc, men da skal man som du er være obs på overbelastninger..

Så alt i alt, så er dette veldig veldig individuelt fra barn til barn

Skrevet

Embla er relativt tidlig ute og kunne sette seg opp selv når hun var 5,5 mnd, men ikke sitte:p Hun lærte seg å sitte skikkelig på rumpa (og sette seg dit selv) når hun var 6-6,5 mnd...

Det sies at barnet selv sier fra når de blir slitne...

Embla var nesten 7 mnd når hun reiste seg opp og når rusler hun rundt alt av møbler i ekspressfart...

Man skal passe på hoftene ved ståing/hopping, men de kan godt både stå og hoppe litt hver dag, både for moro og for trening av muskler.

De gjør selv teng til når de synes det er spennende å prøve.

Skrevet

1. Når ca. kan babyen sitte selv? Nikolai kunne sitte selv fra han var litt over 5mnd. Det er først nå, en mnd. senere, at han klarer å sette seg opp selv.

2. Kan babyen sitte i fanget uten at vi trenger være redd for overbelastning av rygg og sånt?Jeg har ikke vært noe redd for det. Nikolai viste tidlig interesse for å sitte på egenhånd og da lot vi han gjøre det, men ikke lenge om gangen (begynte med høystol da han var 3mnd.)

3. Når kan babyen reise seg selv? Igjen så kan jeg bare snakke ut fra min erfaring med Nikolai, men han har begynt å reise seg selv de siste par ukene. Men han gjør det ikke så ofte, så jeg vet ikke om jeg vil si at han "kan" det.

4. Når kan man la babyen bruke beina mens de står i fanget, uten å være redd for overbelastning? Dette har jeg heller ikke vært redd for, han har fått lov til å stå / hoppe i fanget ganske lenge, og i det siste har han begynt å stå mens han holder seg fast i bordet. Bare det ikke blir så lenge om gangen så er det bare bra trening tror jeg.

Skrevet

Uklart det siste der- Altså han har fått lov til å stå siden han var ganske liten, men ikke lenge om gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...