Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 Hvordan blir d med foreldrepenger hvis jeg blir gravid mens jeg har permisjon? Tjener jeg opp rett på foreldrepenger på samme måte som om jeg hadde vært sykemeldt eller i jobb? Er litt engstelig her...
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #3 Skrevet 18. mai 2007 og bittelitt til.... Er litt engstelig for at jeg er gravid igjen og har en liten en på bare 3 mnd.
komplett.no Skrevet 18. mai 2007 #4 Skrevet 18. mai 2007 Jeg har hørt at ja det gjør du. Eneste bakdelen er hvis du har 80% lønn nå så blir det ikke mye utbetalt hvis du skal ha 80% på neste å siden det regnes ut fra den lønna du har nå. Men svaret på spørsmålet ditt er ja fødselspenger regnes som arbeidsinntekt, 99,9% sikker.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #5 Skrevet 18. mai 2007 Tusen takk for svar! Håper d stemmer da. Skal vente med å ta en test til imorgen tidlig så jeg slipper å lure om den virkelig stemmer. Tar praktiske bekymringer på ¨forhånd, jeg...
Brokade Skrevet 18. mai 2007 #6 Skrevet 18. mai 2007 Viss du blir gravid mens du har permisjon vil du få akkurat det samme utbetalt som du gjør nå. Dersom du tar ut ulønnet permisjon når mammaperm er over må du derimot passe på litt. Regelen er slik at du MÅ ha hatt inntekt 6mnd av de siste 10mnd'er. Foreldrepenger = inntekt Feks: Den første mammapermen din går ut 1.Januar. Du bestemmer deg for å ta et par mnd'er ulønnet perm etterpå slik at du kan gå rett inn i neste mammaperm uten å jobbe. Dersom du starter neste mammaperm 1.Mai så har du altså hatt 4mnd ulønnet perm. Dvs. regner du tilbake i tid så har du de siste 10mnd'er hatt da 6mnd med inntekt totalt.. her ligger en fine grensen for om du skal motta engangsstønad eller samme sum med penger som du gjør nå. Nav baserer seg på datoer.. og er du bare 1 dag over grensen er det ingen nåde - da er det kun engangsstønad du får.
Brokade Skrevet 18. mai 2007 #7 Skrevet 18. mai 2007 Nei man får ikke 80% av 80% - man får akkurat det samme som første gangen. Dvs. du kan som vanlig velge 80% eller 100% av full lønn.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #8 Skrevet 18. mai 2007 Tusen takk! Greit å vite hvor grensen går så man slipper å gå i fella hvis man kan ungå d. Ei venninne var uheldig med d da hun gikk gravid og fikk ik foreldrepenger pga 2 uker for lite arbeid. Hun måtte begynne i arbeid da gutten va 5 uker gammel,....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå