Gå til innhold

har barna fått egen bankkonto?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Selma har fått barnastrygghetskonto i postbanken, der går barnetrygden inn. Man har 6 gebyrfrie uttak i året, og man får automatisk ulykkesforsikring til barnet gjennom denne kontoen! Verdt å sjekke !

https://www.postbanken.no/no/spare/banksparing/barnas_trygghetskonto/barnas_trygghetskonto.html

å så har man barnetrygdpenga om det skulle oppstå noe... Så skal vi opprette bsu el høyrentekonto til henne i sparebanken hedmark.

jeg spurte "mannen min" i sparebank1 om denne kontoen hos postbanken. han mente at det ikke var så gunstig den forsikringen som fulgte med. men det er mulig han bare ville ha meg til å ha kontoen i deres bank da, og i tillegg tegne forsikringer der:P barnetrygden utgjør jo litt den å.

Annonse

Jepp.

Vi har opprettet to sparekontoer til han. Den ene er en som vi skal styre helt og holdent, der det går inn fast trekk hver måned. Det blir 18-årsgave eller noe slikt. Den andre kontoen er en mer "bruks-sparekonto", som han selv kan velge å sette inn penger på når han blir eldre, og spare til noe spesielt hvis han ønsker det. Så den skal han få være med på å styre litt selv.

I tillegg har farmoren hans opprettet en konto til han, som hun setter inn penger på én gang i året (sparer på sparebøsse, som tømmes da)

Vår lille har også Labb og Line konto, til småsparing etc. Sparing med fast trekk i måneden har vi i fond.

Husk på at dersom dere sparer et fast beløp i måneden vil dere ganske kjapt kommer over 75 000 kr, og hvis kontoen da står i barnets navn, kommer overformynderiet inn og tar kontroll over pengene frem til barnet blir 18. Hvis man kommer over 100.000, vil ikke barnet få noe av studielånet som stipend. Vi har løst dette ved at fondene står i mitt navn, men er tilgodesett barnet.

kokosbolle skrev: Husk på at dersom dere sparer et fast beløp i måneden vil dere ganske kjapt kommer over 75 000 kr

Det kommer an på hvor mye man sparer i måneden det, om man kommer over 75.000,-

F.eks.

100 kr i måneden blir 21 600 kr i løpet av 18 år

200 kr i måneden blir 43 200 kr i løpet av 18 år

300 kr i måneden blir 64 800 kr i løpet av 18 år

I tillegg kommer rentene.

Annonse

ja den sparebøssa er viktig synes jeg! særlig etterhvert når de kan lære seg å spare litt selv og så ta den med i banken,hihi.. husker det godt fra jeg var liten.. da var jeg sååå stolt hver gang jeg tømte grisen til dama i skranken, selv om det bare var lommerusk i den :P

Jeg har en egen sparekonto til jenta vår i mitt navn som vi setter inn barnetrygden. Håper å klare å la den stå urørt til hun blir konfirmert, så blir den kontoen gaven hennes - som selvfølgelig skal gå til utdannelse og/eller egenkapital til bolig. Det er planen i hvert fall!

jepp, det jeg/vi også tenkte.

Så vi har en konto som er "vår" sparekonto til han, som vi tenkte gi han i 18-årsgave. Mulig vi gjør den om til bsu-konto etterhvert, har ikke bestemt oss enda.

Så har vi en anna konto til han, som er "hans" konto. Når han sparer penger selv, skal de inn på den. Det er en konto som han skal få lov å være med å styre. Hvis det er noe spesielt han ønsker seg og vil spare til, kan han bruke den.

mathias fikk fox og pia konto med fast sparing av besteforeldra sine til dåpen. Fox og pia konto kan man han til man blir tolv år eller noe.. tar da å setter det på oss på en måte.. så han ikke mister noen goder som f.eks stipend når den tiden kommer. Vi sparer også fast til han i mnd

Vi har opprettet en egen sparekonto som jeg kaller med hennes navn, men selve kontoen står i mitt navn.

Barnetrygden går inn her hver måned, er konto i nettbank med over 4%rente på sparekonto :D

Håper å kunne holde fingrene unna denne kontoen og trekker heller over min konto hvis det er krise, enn å ta fra hennes konto. Så forhåpentligvis har hun en god sum som kan brukes til studier, førerkort, ek til leilighet eller liknende.

En annen ting når de står i mitt navn, er at hun ikke får kontoen til fri disp når hun blir 18 år. Det fikk nemlig jeg, og de pengene ble gradvis borte og ikke brukt til mye fornuftig gitt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...