Gå til innhold

Godt samlivskurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har vært på godt samlivskurs som Helsestasjonen arangerer???

Hvis noen har vært på det,vil dere fortelle hva det gikk ut på?Hva tok de opp osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt masse positivt om det. Har ikke vært på det selv, men skal spørre hs om det neste gang jeg er på kontroll med Mina

Skrevet

Alle sier at det må dere melde dere på,selv om dere ikke nå føler at det er noe problem,og vi gjorde det,men føler at vi har fått lite informasjon fra helsestasjonen også,men vi får bare se når vi kommer dit da,selv om det hadde vært litt kjekt å hørt om andre som hadde vært der.

Gruer meg til å være borte fra gutten min i fem timer,men nå får det bare bli slik,får jo ikke ha med barna,noe som jo er forståelig.

Skrevet

Vi var der!

Og jammen godt det er uten babyer, det hadde blitt det milde kaos;)

Deilig å være uten baby, bare med mannen, og sette av tid til parforholdet:)

Temaer:

-hva er kommunikasjon, hva hemmer/ødelegger kommunikasjon, hva fremmer/bedrer den.

-nye roller som foreldre (kurset er jo beregnet på førstegangs...)

-forventninger; hvilke har man? Forskjellig fra deg til partners, ofte grunnlag for konflikt hvis man ikke er obs på dette osv.

Rød tråd gjennom kurset er: prat sammen, DIALOG, ikke slå hverandre i hjel med argumenter, det løser ingen ting. Poenget er jo ikke å vinne alle diskusjoner, men finne den beste løsningen. Aktiv lytting er viktig, og det får man treningsoppgaver i (i egne rom, ikke i plenum)

Og så serveres det gjerne noe mat, de færreste har rukket å spise noe særlig før kurset:)

Skrevet

Takk for svaret og alt det du sier at en går igjenom på kurset,prøver vi allerde den dag i dag og utføre,men det kan kanskje være godt å få hørt det fra andre også.Tror aldri at en kan få det "perfekte" forhold,så alle gode tips mottas med takk av meg i alle fall,

Kan jeg spørre om du følte at dere fikk utbytte at kurset,at det var noe vettug som ble sagt.Har vel også kanskje litt med de som har det.Hvor mange par var dere?

-hva er kommunikasjon, hva hemmer/ødelegger kommunikasjon, hva fremmer/bedrer den. Dette synes jeg hørtes veldig intresant ut.Få vite hva en kan ødelegge komunikasjonen med og hva som kan hjelpe.

Vel da er det bare å se frem til to kvelder i neste uke da.

Skrevet

Vi fikk utbytte av det på den måten at vi lærte noe, hvor effektiv bruk av tid osv kan jo diskuteres. Tilsvarende kurs med bare oss og kursleder hadde jo vært mer effektivt kanskje? Det var 5 par tror jeg.

Lærte mest av kapittelet om kommunikasjon, ingen ting er som en god kommunikasjonsmodell, eller sunn fornuft satt i system;) Man ser gjerne ting litt klarere da, hvertfall min erfaring.

Skrevet

Ja heldige er de som kan dra på kurset uten barn. Vi får ingen til å passe gutten i 5 timer og komme med ham for å få mat (han nekter flaske). HS hadde vel neppe gått med på at vi hadde hatt amme pause heller. Noen HS skaffer barnevakt fordi de innser at ikke alle kan være så lenge borte fra babyen. Vår helsestasjon annså det ikke som nødvendig, "alle" skaffet barnevakt. Vel det gjelder ikke oss og vi får ikke kurset. Synes det er utrolig dårlig gjort. I tillegg var HS frekk nok til å si at vi fikk komme tilbake når vi var komfortable nok til å ha barnevakt! Da hadde jeg nettopp fortalt at han var avhengig av meg for mat og at vi hadde ingen famile her som evt kunne hjelpe oss.

Heldig er dere som for dratt. Vi ønsket oss virkelig det kurset.

Skrevet

På kurset jeg gikk på var de fleste ganske nybakte foreldre, men var også noen der med barn på over 1 år, så det er jo ikke for sent neste år:)

Skrevet

Må bare skyte inn at de burde hatt et samlivskurs for oss med flere barn og, vanskelig å få tid til hverandre med tre små barn. Foreslo det på HS en gang, og håpte det hadde tatt det til etteretning:) I stedenfor punger vi ut ca 600 kr pr time i terapi for å lære oss om enkle knep som kan få hverdagen og parforholdet til å fungere...(Må bare si at det er verdt pengene)

Flere?

Skrevet

Hi hi...vi var fem stk par i barselgruppen som meldte oss på samlivskurs...

Vi fikk ikke barnevakt så samboer kjørte meg ned og jeg skulle liksom ha det så gøy med de andre..

Der satt hs og jeg og ventet i en halvtime og kun jeg dukket opp....så da fikk jeg privattime...men jeg syns ikke det var så mye nytt å lære...har hatt mye psykologi på skolen og det har definitivt også hjulpet på å se sos barnevakten og sos hundevakten..

Skrevet

Anonym 21:17

Forstår at du er skuffet over at dere ikke får kommet dere på dette kurset,men kansje dere kan meldere dere på og når dere får tilteldt plass,så finner du kanskje en løsning.

Forstår også helsestasjonen at de sier at en ikke kan ha med barna,fordi da hadde jo barna tatt mye av tiden og tenk deg 5 par med babyer som skrek om kapp,hvor mye tror du at du hadde fått ut av kurset.,Sitte der og prøve å roe ned din pode,så den i alle fall ikke skal skrike.Dette er jo et kurs for mor og far,til å holde sammen og det er sikkert ikke et kosekurs for å si det slik.

Som sagt jeg forstår skuffelsen din,men du kan jo prøve å gjøre det som jeg har sagt og se om det da går,hvis ikke kan du jo bare melde avbud.

Desuten sto det på den lappen vi hadde at der kom til å være avbrudd for ammepause.Eneste opplysningen som sto i innkallingen.

Skrevet

Det er jeg enig med deg i januarjenta vår.Har diskutert dette med ei som gjerne kunne tenkt seg et slik kurs,hun har to barn,men det er som jeg sier det er en begynnelse og så kommer det kanskje etterhvert.

Synes en kunne hatt et kurs når barna begynte på skolen og når barna ble tenåringer,ikke lette tider det der.

Skrevet

Hm,hvis en går alene uten den man deler livet med,så får en vel ikke det helt store uteav det skulle jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...