Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 å fortelle sin lege/gynekolog/jordmor at man har vært eller skal bli inseminert hos Stork? Jeg vil selvsagt være åpen om det for barnet mitt og familien, men MÅ alle leger og sånn vite det? Og når man fyller inn skjema for journalsamtalen må man jo helst ha tatt diverse tester, men må lege/gyn. jeg er hos vite hva testene er for? (litt kronglete skrevet, men håper dere skjønner hva jeg mener. Jeg vet forøvrig 100% sikkert at jeg ikke har noen sykdommer da jeg ikke har hatt sex på 2 år, og jeg testa meg etter det...)
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 Neida, du trenger ikke si til legen/gynekologen at du skal insemineres. Det er jo for såvidt en privatsak. Jeg har fortalt det til både lege og gynekolog og ellers de fleste andre som det føltes riktig å fortelle det til. Lege+jordmor+gynekologer har alle vært kjempegreie. Faktisk ingen som har gitt uttrykk for at de synes det er noe rart i det hele tatt. Flere har lurt på prisen bare, og noen har spurt litt om det praktiske rundt reising etc. Legen har ønsket oss lykke til og gynekologen lurte på om ikke vi kunne sende en beskjed hvis jeg ble gravid. (Var innom og leverte en hilsen på en kopi av ultralydbildet i forrige uke).
@Desea Skrevet 20. mai 2007 #3 Skrevet 20. mai 2007 Legene har ikke krav på å få vite hvorfor du tar prøvene, og når jeg var hos min fastlege for å be om HIV test var planen at jeg IKKE skulle si noen ting, men når jeg kom inn på kontoret hans spurte han rett ut om "når går turen til danmark? jeg har vært med på dette før!". Jeg ble så paff, men samtidig kjempelettet. Det er utrolig mye enklere å gå igjennom denne prosessen med positiv backing fra både lege og gynekolog. Jeg er helt enig i at ikke hele verden trenger å vite det, men håper du finnerr en lege/gynekolog som støtter deg. Å måtte snike, lure og manipulere er det siste du trenger i den prosessen du skal igjennom :-)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 Legene har ingen krav på å vite noe som helst. Men du gjør livet ditt mange gange lettere hvis du er åpen - spesielt overfor legen din som jo har taushetsplikt. Hvis legen ikke reagerer profesionelt og prøver å hjelpe deg bør du bytte lege. Bor du i Oslo kan jeg f. eks anbefale lille grensen legesenter. Veldig hyggelige proffe leger - tror faktisk min er homo selv - uten at jeg har fått det bekreftet:) Hvis du skal til Dk for inseminasjon, så må du ta tester uansett hvor sikker du er på at du ikke har sykdommer. lege-klinikkene er lovpåagt å ha slike tester før de setter i gang og Stork rører deg heller ikke uten. For øvrig er det tester av annet enn bare sexuelt overførbare sykdommer. Også rødehunder og toxoplasmose f. eks. Noe som kan være farlig å få mens du er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå