pinpina Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 Ser at dere er flere som bruker dette med hell. Har ikke prøvd dette selv på min gutt, men ser liksom ikke for meg at han skal sitte i ro på denne time-outen. Hvordan løste dere dette? Han har ikke språk enda, men forstår hva jeg sier (hvis han vil ....)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 Så lenge dem er liten, så trenger du ikke å forklare så mye. Du kan gjøre det om du føler for det, men du trenger ikke. Kan vente til dem er i 3-års alder, for da vil dem skjønne mer. Slik var det med sønnen min. Jeg sa ikke så mye når jeg satt han på time out. Plasserte han i tripptrapp stolen hans. I nærheten der han kan se meg, men alikevel langt unna fristende ting, som leke, bord, tv osv. Slik satt han i 1-2 min. Men nå som han er 2,5 år, så forklare jeg hvorfor han må i time out, for nå skjønner han mer enn det han gjorde da han var 1 år. Og det funket for meg fra første stund.
La Perla Skrevet 18. mai 2007 #3 Skrevet 18. mai 2007 Time out er rydeligvis veldig in nå - sikkert mye pga de Barnevakten-programmene (nanny 911 osv). Men det er absolutt ikke nødvendig å bruke denne metoden i oppdragelsen. Jeg for min del har ikek så veldig mye til overs for denne metoden. Jeg synes den har for mye preg av formålsløs straff, fremfor andre ting som forklaring/forståelse, empati, gå foran med godt eksempel, osv. Ligner på hunde-oppdragelse. Ihvertfall klarer jeg meg fint uten - .
børdi Skrevet 18. mai 2007 #4 Skrevet 18. mai 2007 time out , eller tenkepause kan være effektivt hvis brukt på rett måte. skal akkurat til å begynne med det nå i forbindelse med kurset vi går på i webster stratton metoden... Og er veldig spent på det ja... Anbefaler deg å lese carolyn webster sin bok de utrolige årene... knallbra etter min mening, og jeg kan garantere at metodene i boka, fungerer...:-)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #5 Skrevet 18. mai 2007 jeg er også i mot time out.... om ungen ikke vil sitte der, hvor mye makt skal man da bruke... og når går man over streken... nei, det er bra for de voksen, dårlig for barna...
børdi Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 ja , det gjør jeg i alle fall. min er 3.4 år og skal sette i gang med tenkepause nå. Hva er det som er skadelig med det da????
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #8 Skrevet 19. mai 2007 det kommer jo helt ann på hvordan man bruker time out å når ungen må i time out da.... kaller d ikke time out her da.men når hun er vanskelig.og får 3 forsøk på seg til og være snill.setter jeg henne i en stol på kjøkkenet. der må hun sitte i noen min og da får hun en sjangse til og si unnskyld og være snill. noen ganger da hun er heeeelt vrang(sjelden) så må jeg løfte henne tilbake til stolen da hun ikke vil sitte der. MEN syns d er KJEMPEviktig så lenge de kan forstå noe av d du sier at du forklarer hvorfor de må dit og hvor lenge de må sitte og hva som må til for og ikke sitte der... sier du ingenting og lar de bare sitte der,hvordan skal de da skjønne hvorfor de er der??? ..d blir jo helt feil. mi datter er 2 1/2 nå.snakker fint og forstår alt.d har hun gjort siden hun var 1 1/2.da hun fikktidlig språk. å nå er d sååå sjelden hun må på den stolen. for hun oppfører seg snilt. er så mye uoppdragne unger iverden. der foreldre ikke lærer barna hva som er rett og galt... man gjør faktisk barna en tjeneste hvis man på en bestemt men absolut veldig kjærlig måte lærer de opp. men tror ikke på fysisk straff som ris og sånt.d er vel ulovlig å.
børdi Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 jepp anonym, brukt på riktig måte, fungerer det, og barna lærer av det. Kjærlig men konsekvent er det vi går for her i huset i alle fall. Det må til her, andre trenger det kanskje ikke. Kommer an på barnets stahet og adferd. Enkelte adferder kan ikke tolereres eller ignoreres. Men viktig at barnet vet hvilke adferder som tenkepause blir brukt på. Og ikke bruke tenkepause på alt, men velge ut et par adferder om gangen. det tenkepause skal helst brukes på er enten ekstrem ulydighet(noen unger er det), og aggressiv adferd som slåing, sparking, dytting osv. Så brukt på rett måte gir det en forutsigbar ramme for hva som forventes av barnet, og dermed tryggere barn..
spirenr 2 er gutt! Skrevet 20. mai 2007 #10 Skrevet 20. mai 2007 TImeout bør ikke misbrukes. Og du MÅ forklare hvorfor du setter dem på timeout plassen. Selv om de er små - så skjønner de at de blir "straffet". Hvis du ikke forklarer har det ingen hensikt, da forstår de ikke hva som gjør at de får timeout. Husk å være konsekvent! Vær bestemt i tonen, du trenger ikke heve stemmen. Vi har en trassig 3 åring og timeout har fungert perfekt hos oss. Hun er roligere, pluss at hun adlyder bedre. Familien vår er mye mer harmonisk!!! Lykke til!!!
spirenr 2 er gutt! Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 Hunde-oppdragelse?? Den var litt drøy!!!
spirenr 2 er gutt! Skrevet 20. mai 2007 #12 Skrevet 20. mai 2007 For å understreke poenget mitt: datteren vår settes på timeout når ingenting annet virker. Hun er meget sta, og har et sinne som ikke ligner noen ting! Ved å sette henne et sted får henne til å tenke etter. Har sett mange foreldre som hyler og skriker og det er MYE verre enn at de må sitte et sted for seg selv. Barn trenger grenser, de trenger at voksne forteller dem når de gjør noe galt.
Guttemamma x 3 Skrevet 20. mai 2007 #13 Skrevet 20. mai 2007 ... og her er litt input om timeout/skammekrok fra fagmiljøet.... http://www.barnehageforum.no/medlem/artikler/timeout/index.asp http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108813
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #14 Skrevet 20. mai 2007 Har heller ikke sansen for denne metoden-Har mer tro på vanlig irettesettelse og forklaring enn denne "straffemetoden"
pinpina Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 20. mai 2007 Takk for mange svar. Helt fint at det er delte meninger om å bruke time-out eller ikke. Det blir vel her som med så mye annet i barneoppdragelse, man finner det som passer best for sine. Er nok ikke helt klar for å bruke time-out nå, men greit å vite litt om det. Har en liten gutt som kan gå helt i vranglås til tider. Men det som fungerer best er å være rolig, og gi han lov til å rase litt og så fortelle at han at det er greit å være sint, men nå kan vi være venner igjen. Det går fort over, og da vil han gjerne kose mye når han er ferdig.
Elvis_79 Skrevet 20. mai 2007 #16 Skrevet 20. mai 2007 Begynte det på eldstemann da hun var 2,5 år. Hv is hun gjør noe dumt får hun en varning. Hvis hun fortsetter blir det ett par minutter på gangen. Funker bra synes vi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå