Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #1 Del Skrevet 18. mai 2007 Det er helt rart, men rundt om på disse debattene virker det som alle kvinner syns det er helt naturlig at de skal få noe stort trykt ut av underlivet sitt. De har liksom innfunnet seg med at det er ingen vei utenom, og de GLEDER seg. De gruer seg ikke i det hele tatt til revne og sy i underlivet. Ei heller til smerter og komplikasjoner. De syns ikke det er ekkelt å ligge naken og trykke foran nesten fremmede mennesker. Og så sier de at når babyen har kommet ut, så er man ferdig!? Man er jo ikke det!! Man må jo trykke ut morkaka (motbydelig tanke, at noe sånt skal komme ut av skjeden), og så må de fleste sys igjen etterpå. Ferdig?? Ikke akkurat... Er det bare meg, eller er det flere som får inntrykk av at disse kvinnene er litt blinde, nesten hjernevaska? De har innfunnet seg i at de skal kles nakne og pines, fordi det er 'best for mor og barn'? Hilsen anonym som har et litt annet syn på fødsel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9331185-uten-tittel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odyssey*høygravid* Skrevet 18. mai 2007 #2 Del Skrevet 18. mai 2007 Tør nesten ikke skrive her lenger men jeg skal svare nå. Ja dette er jeg veldig enig i, men jeg tror dette er veldig mye pga stigmatseringeringen i samfunnet mtp. fødsel og barn. Det er ikke "lov" å grue seg, og er man redd så "er jo alle andre det", og "kvinner har født i tusen år", etc. Det er veldig mange som SIER at dette går helt bra, men jeg tror nok de fleste sitter inne med "ulovlige" tanker om at man ikke vil ha et "revnet underliv". Så sier man dette til f.eks bestemor som fødte for et halvt århundre siden og hun sier "ja en fødsel er vond og det er normalt å grue seg" , og så tenker man at man egentlig bare er litt feig og teit, folk har jo klart det før, uten så mye hjelpemidler som nå.. Osv.. Min jordmor fortalte meg at fryktelig mange som ikke tør å grue seg får vanvittig angst under fødsel, nettopp fordi de ikke turte grue seg før da. Det er veldig viktig at man vet at man i dag har en RETT til å være redd,og en RETT til å prate med noen om det. Man skal ikke finne seg i alt mulig fordi det "er det beste for mor og barn".. Vi må lære oss å være mer åpne, ikke dømme folk og kanskje kjenne litt på hvordan ting egentlig er.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9331185-uten-tittel/#findComment-9331589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nimaline241757 Skrevet 19. mai 2007 #3 Del Skrevet 19. mai 2007 Men, kjære deg... det er jo naturlig å presse ut babyen gjennom skjeden! Og jeg gleder meg fordi jeg har gjort det før! Det var vondt, jeg revnet, men jeg er så stolt over prestasjonen min. Og for min del var fødselen over da babyen kom ut. Noen sier at de kjenner at morkaken kommer ut, for noen er det ubahgelig, for andre vondt. Jeg kjente det ikke, for da var jenta mi i full gang med å finne frem til puppen! Jeg har lest mye her inne, og kært veldig mye. De som har fødselsangst kan ikke se for seg fødsel for noe i livet. Fødselsangst er grusomt og like vanskelig som annen angst. Det går ikke an å forklare det, det går ikke an å riste en jente som har angst og si: skjerp, du klarer å føde! Angst er irrasjonel, og vanvittig smertefult å leve med. Disse jentene vet at fødsel ikke er et alternativ og de vet at ks ikke er en dans på roser. Men de har ikke noe valg! Jeg støtter dem fullt ut. Når det er sagt, så er jeg likevel litt uenig HI. Jeg følte ikke at jeg ble pinet og plaget og heller ikke at jeg er hjernevasket. Jeg syns at du skal være forsiktig med å si at vi som velger naturlig fødsel er hjernevasket. Jeg mener at vi som velger naturlig fødsel må respektere de som velger ks, og vi vil selvsagt ha respekt tilbake! Lykke til med fødselen alle sammen, uansett hva dere velger! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9331185-uten-tittel/#findComment-9336436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå