Gå til innhold

Heia. jeg er endelig gravid:) men fekk ikkje time med legen før uke 10. men nå lurer jeg på mye.

Nalem Allimac

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er nå 5 uker og en dag på vei. fekk time 20.06. men jeg syns det er litt lenge til det. Hva hvis det er noe gale? f.e. svangerskape utenfor livmora, down syndrom.... Du har jo bare lov å ta abort før uke 12.

Det har jeg iallefall lest. UL bli jo ikkje tatt før uke 18. Er ikkje det litt seint?

Samboeren og jeg har bestemmt oss, hvis det er noe gale med fosteren, f.e. down syndrom, så skal vi ta abort. fordi det er ikkje god verken for oss eller barnet hvis vi skal beholde det.

Hva syns dere om dette?

Er det noen som kan hjelpe meg

Beskymra mama ber om hjelp

Fortsetter under...

Hei Luna Catalina!

Du kan jo prøve å ringe å få en tidligere time, evt hos en jordmor eller en annen lege. Det virker som det er en del spørsmål du kanskje trenger å få svar på så tidlig som mulig.

Når du spør hva "vi" (lesere) synes om tankene om abort, så må jeg nok være ærlig og si jeg er veldig skeptisk...Det er stort sett ingenting gale med det lille barnet du har i magen din, og om det er så betyr ikke det at det er noe du, samboeren din og/eller barnet selv ikke klarer... er det vel? Kanskje du vil bli overrasket over hvor glad dere blir i barnet...

Grunnen til at jeg er skeptisk til abort er at jeg har en god venninne, og kjenner i tillegg til andre, som har angret så altfor mye etter abort...de har det veldig vondt...det unner jeg ingen...

Håper det var litt hjelp i dette, og ikke bare mer forvirrende...

Lykke til uansett!!!

hei !

Tusen takk for svaret. det har virkelig hjulpet meg litt.

Ja det er vel det beste.

Du har sikkert en del rett i det, at vi bli glad i barnet. Nå har jeg aldri opplevd abort, og kjenner også ingen som har gjort det, men jeg trur på det du sei at det er veldig vondt.

Tidligere var jeg også skeptisk til abort, men då begynte jeg å tenke om. Vi klarer det sikkert hvis det er noe, men det einaste jeg tenker på er at det ikkje er nokke godt for barnet, f.e. når den blir voksen, å få stadig det blikket fra andre folk. Barnet merker det jo også at det er noe galt eller ikkje helt normalt med han/hun. Jeg blir bare trist å tenke på hva jeg utsette barnet til.

Vi har en gutt i 15 års alderen her i bygda som har det. Han er veldig ofte deprimert og slå rundt seg, i tillegg tåler han ikkje folkemengden. Han sitter kun i rommet sitt og underholde seg selv. Han har mange som er veldig snill med han. Ei snill familie, og venner til søskene sine er også veldig snill, men jeg trur det hjelpe lite.

men jeg skjønner også hvorfor du er mot det.

med vennlig hilsen.

• 2 uker senere...

Hei.

Du er jo kommet litt lengre nå enn da du skrev innlegget.

Først; det er ikke vanlig å få første svangerskapskontroll før uke 10, så det er helt normalt at du skal ha kontroll da :)

At UL ikke er før i uke 18 er fordi det er i denne perioden fostre er mest like iforhold til utvikling. Ved en UL nå, kan jm sette en (noe) sikrere termindato.

Det er også nå det går an å se kjønn på barnet - kjekt for oss foreldre.

En UL rundt uke 12 kan avdekke muligheten for at barnet har Downs Syndrom, ved blant annet å se på nakken. Disse tegnene forsvinner etterhvert og vil ikke kunne sees ved ordinær UL.

Hvis du og mannen din er veldig bekymret for DS kan du be legen din om en tidlig UL i denne perioden, eller dere kan bestille en privat UL der du ber dem om å sjekke dette.

Hvis det er mistanke om DS vil du bli tilbudt en fostervannsprøve der de tar prøve av babyens DNA (denne prøven gir en noe forhøyet risiko for spontanabort). DS er grunn til å få innvilget senabort.

Lykke til i svangerskapet ditt =D

For de aller, aller fleste går alt bra, og de får friske, fine babyer!

((klem))

siden du bare er 22 år er det ingen grunn til at du blir tilbudt tidlig UL for å avdekke downs. Man må være 38 ved termin for å få denne testen fra det offentlige ( unntak er dersom du har nære familie med en alvorlig genetisk sykdom)

Heisann!

Ser av profilen din at du bare er 22 år. Da synes jeg ikke du skal bekymre deg for Downs Syndrom. Det er ekstremt sjelden at så unge jenter får barn med DS. Syndromet avdekkes ved fostervannsprøve, og kvinner over 36-38 år (eller noe rundt der) får tilbud om dette pga økt risiko. Andre handikap tror jeg det er vanskelig å konstatere så tidlig uansett, fordi de ofte ikke er synlige, eller de oppstår senere i svangerskapet.

• 5 måneder senere...

Annonse

Jeg synes det er viktig å tenke på at barnet kan få et rikt og meningsfylt liv, selv om det får Down Syndrom. Eller andre typer syndromer..

En vet aldri på forhånd hvor mye barnet vil forstå og hvordan de vil fungere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...