Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den 1.april gikk jeg opp i lønn. Da hadde jeg allerede vært sykemeldt siden midten av mars. Sendte inn min siste lønnsslipp med den nye månedslønnen sammen med perm. papirene og får i dag svar fra NAV at foreldrepengene mine er basert på sykepenger, altså det jeg fikk utbetalt måneden før jeg gikk opp i lønn. Dette synes jeg er litt rart - skal jeg gå glipp av lønnsforhøyningen fordi jeg var sykemeldt i 14. dager før jeg fikk den?

Fortsetter under...

Og blir du sykmeldt etter fødselspermisjonen så legger de lønna du hadde før fødselen til grunn. En kollega gikk opp 30.000 i lønn mens hun var i fødselspermisjon for to år siden, og hadde en lønn på 410.000 gjennom fødselspermisjonen. Da hun ble sykmeldt etter permisjonen fikk hun ikke 410.000, men 380.000, fordi det var det hun hadde før hun fikk sønnen. Siden hun ikke fikk penger på røde dager (17. mai, pinse, jul, påske) så endte hun opp med 340.000 kroner i lønn det året. Altså 70.000 mindre enn det arbeidsgiveren betalte henne året før hun ble sykmeldt. Forstå det den som kan...

Anna Belle

men nav dekker kun foreldrepenger opp til 6 g (grunnbeløpet) så det er slettest ikke rart. Skal hun få full uttelling så må arbeidsgiver utbetale henne pengene og få refundert mindre fra nav. Så om man har 600.000 i årslønn så får man ikke mer enn opptil 6 g fra nav så man kommer da til og tape på det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...