Gå til innhold

Hei! Er gravid 5 uker. har ikkje fått legetime før uke 10. UL ikkje før uke 18? Er det vanlig?

Nalem Allimac

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er en 22 år gamle jente.

Har fått positivt svangerskapstest forrige uke, Ringte til legen idag og ville bestille time. Fekk ikkje time før 20.06.07. Jeg syns det litt seint.

har lest at man skal sjekke om det er nokke gale før det, f.e. svangerskap utenfor livmora eller kromosomfeil... har også lest på en annen plass at UL ikkje bli tatt før uke 18. Men hva hvis det er et barn som har down syndrom? Du har jo bare lov å ta abort før uke 12.

Samboeren og jeg har bestemmt oss, hvis det er et barn med down syndrom skal vi ta abort, fordi hvis vi ikkje gjør det så er det ikkje godt verken for oss og for barnet.

Hva er deres meining til det?

Kansje det er noen som kan hjelpe meg?

bekymra mama

Fortsetter under...

Hei. Det er blitt sånn at ultralyd ikke gjøres før uke 18-19, men hvis det er en grunn til å utføre den tidligere, blir det gjort. Kanskje du må betale ultralyden selv dersom legen ikke vil henvise deg før i uke 18-19. Det er egentlig ikke noe poeng i å gå så tidlige til lege heller, men jeg synes at du fikk time seint. Jeg fikk time til lege i uke 7 eller 8, husker ikke helt. Men du kan sikkert ringe og fremskynde timen til legen. Angående downs syndrom, er det liten sjans for at det skjer fordi du er såpass ung. Det er som regel dem som nærmer seg 40 år som er utsatt. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg fikk vite at jeg ventet et barn med Downs, livet vil jo bli annerledes enn det man trodde. Hvis du er gravid utenfor livmor, vil du få sterke smerter, vanligvis omkring uke 6 tror jeg. Og da er det bare å kontakte lege med en gang. Lykke til, det går sikkert bra :-)

Den første kontrollen skal være en gang mellom uke 8 og 12. Ultralyden er mellom 17 og 19.

I uke 12-13 kan de måle nakkefolden på babyen for å si noe om risiko for downs. Jeg var til tidlig ultralyd pga usikker termindato. Jeg var i uke 12 og spurte om dette med nakkefolden var noe de målte rutinemessig. Jordmor sa at det gjorde de kun ved mistanke, og at det var strenge regler på slikt i Norge, men hun sa også at det ikke var noe galt med babyen min, pga at det visst er ganske tydelig om nakkefolden viser downs. Men hun målte ikke.

Viss du ønsker, så kan du jo bestille en privat ultralyd.

Som opplysning: Det går faktisk an å søke om sen abort etter ultralyden i uke 17-19. Tror grensen er uke 22. (Huff, må innrømme at jeg faktisk grøsser litt av tanken om så sen abort. Men det finnes sikkert gode grunner for alt.) Og da skal det være en god grunn, tror jeg.

Lykke til! Mest sannsynlig så er alt i orden med gullet ditt.

Hei ruffen!

Tusen takk for din svar. Nå vet jeg hva jeg kan gjøre:) Jeg trur det går bra med barnet, men jeg vil bare går sikkert, Du veit jo aldri. Jeg trur jeg kommer til å spøre legen om en privat ultralyd. Det er beroligende å vite. Tusen takk igjen.

• 2 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...