Gå til innhold

kan du hjelpe med litt informasion?? (sykemeld)

Anbefalte innlegg

Hei

jeg jobber som dagmamma i ca. 1 år , og nå er jeg høy gravid og trenger å bli syke meld og snart skal ha mamma permision.

Har hørt at når får vi sykemeld og mamma permision for vi 65% lønn fra trygdekontoret, og hvis man har forsikring da får han 100% , men lurer på hva slags forsikring er det? og hvor fra kan man få den? og hvormye koster den?

tusen takk :-)

Fortsetter under...

Jeg ville ringt ditt lokale trygdekontor og hørt med dem. Jeg vet ikke noe om en slik forsikring. Men det vanlige er å få 80% av vanlig lønn (lønn du betaler skatt av) mens du er i fødselspermisjon. Det skal ikke ha noe å si om du er sykmeldt først. Men kanskje det er andre regler når du jobber som dagmamma... Det vet ikke jeg noe om.

Kan dytte litt for deg og samtidig komme med en kommentar (hvis man kan kalle det det? :-) )

Tenker du på forsikringen man har som selvstendig næringsdrivende? Jeg vet man kan få en forsikring dersom man har denne, men denne må inngås/kjøpes før svangerskapet om jeg husker riktig.. Regner med at du er hvit dagmamma og derfor får sykemelding gjennom NAV? Ville tatt en tlf til Nav jeg, de er nok de med best (og kanskje eneste) kompetanse til å svare på dette :-)

tusen takk

ja , jeg tenker på forsikringen man har som (selvstendig næringsdrivende) .

og jeg har ringt NAV men de vet ingenting om det !!!!!!!?

jeg passer på 3 barn og har betalt ca. 4000 kr. pr måned i snart 1 år.

men hvor skal jeg gå nå??? !!!

Da ville jeg ringt NAV igjen altså.. For jeg fant dette på deres sider:

"For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene.

Foreldrepenger utgjør 65 prosent av inntekten din. Du har mulighet til å tegne frivillig tilleggsforsikring slik at du kan få full utbetaling av foreldrepenger. Forsikringen må være tegnet minst 10 måneder før fødselen.".

Dvs at ettersom jeg forstår så har du dessverre ingen mulighet til å få full utbetaling (men 65%) siden du ikke har tegnet forsikring enda..

Regner med at du har søkt om foreldrepenger til nav? Da har du sikkert fått navnet på en person med svar på søknad etc etc, jeg ville ha ringt denne personen jeg :-)

Lykke til

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...