Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke i jobb, men om jeg hadde væer det så hadde jeg garantert søkt om ammefri for å amme jenta mi på 12 mnd.

Har dere fått positiv tilbakemelding fra andre kolleger eller er det noen som har opplevd litt surmuling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme jeg. Har ikke turt å spørre jobben enda jeg heller. Men jeg ammer såpass ofte og har fått beskjed fra legen om at han må ammes fortsatt pga alvorlig allergi. Han blir da 16 mnd gammel når jeg skal begynne å jobbe..

Skrevet

Jeg har ikke ammepermisjon siden jeg jobber så lite, men det jeg har hørt av andre som har det er positivt :)

Men dere må vel ha attest fra lege eller HS etter barnet er 1år?

Uansett så er det en rett for dere, ikke bry dere om misunnelse!

Skrevet

Jeg har ammefri ja ! 1t per vakt, både dag - kvelds- og nattevakter. Fikk bekreftelse på helsestasjonen at jeg fremdeles ammer(jenta er snart 12.5 mnd).

De ble litt store i øynene da jeg presenterte dette og la frem at jeg ville ha ammefri, men det gikk helt smertefritt (som om ikke det bare skulle mangle da). Hadde det blitt noe sure miner, så hadde jeg virkelig bladd opp i "loven" og klasket den på bordet til de.....det er ihvertfall helt sikkert !!

Skrevet

Har ammefri, han er 12 mnd. Har attest fra helsestasjon. Jobber i staten så jeg kan gå hjem to timer tidligere. Gjett om det er en som er glad for å se meg når jeg kommer! Det er kjempekos! Og litt myk overgang når jeg har begynt å jobbe. Alle på jobb syns det er greit må bare være bestemt på at nå må jeg gå.

Skrevet

Pearly: jobber du heltid? jeg lurte på en myk overgang jeg og men vet ikke hvilken stillingsprosent jeg skal ha. Jeg er også ansatt i staten og får 2 timer ammefri.

Vet dere hvor lenge dere har krav på fri? til de er 2 år, eller?

Skrevet

Jeg jobber 100% nå, og har ammefri. Når jeg slutter å amme skal jeg gå over til 80% for jeg orker ikke være borte fra han så lenge som en hel arbeidsdag. Syns jeg er lenge borte fra gutten men syns likevel at når jeg kommer hjem 2-3 får jeg mange timer sammen med ham før kvelden kommer. Hos oss holder det med vanlig ammeattest frem til 15 eller 16 mnd, så må man ha attest på at det er spesielle grunner, allergi e.l. for å amme frem til to år. Som noen skrev over lønner det seg jo for samfunnet for det styrker immunforsvaret og han blir mindre syk.

Skrevet

Hmmm, rart med å måtte ha "spesielle grunner" for å følge WHOs anbefaling om amming i to år.

Skrevet

Hadde ammefri den perioden jeg jobbet, som sambo hadde 5 ukers pappaperm. Da var jenta 9 mnd. Ingen sure miner der :)

Nå har jeg begynt på et nytt sted, der jeg jobber nattevakter. Passer akkurat sånn at jeg ammer på kvelden og når jeg kommer hjem fra jobb på morgenen, så jeg trenger ikke ammefri. Hadde nok fått det om jeg hadde godt inn for det, men det er ikke så veldig enkelt heller når det kun er meg som er sykepleier på jobb på natta.

Skrevet

Hadde to timer betalt ammefri hver dag sålenge jeg ammet. På slutten kuttet jeg ned til en time siden hun ikke var så interessert annen enn på morgenen.

Opplevde aldri negative reaksjoner fra kollegaer.

Skrevet

Man må ikke ha spesielle grunner til å amme lenge. Loven sier klart at enhver mor som ammer har rett til ammefri inntil to timer hver dag. Den sier ingenting om spesielle årsaker eller alder. Det eneste som står i lovverket er at arbeidsgiver kan kreve attest fra lege/helsessøster.

Jeg hadde ammefri til hun var 20 måneder og leverte aldri noen attest.

Skrevet

Jeg jobber i staten og jeg hadde ammefri så lenge jeg ammet (til poden var 12 mnd) Arbeidsgiver kan etterspørre attest etter barnet er 1 år på at mor fortsatt ammer. I staten kan en ha inntil 2 timer hver vakt betalt ammefri.

Jeg hadde tidskonto i 50%, fra poden var 6 mnd og var hjemme hver vakt for å amme, ingen sure miner, bare positive tilbakemld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...