Linda-Kristin=) Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 leste at du var gartner! kan jeg spørre deg om et par ting ang. planter?=) har kjøpt en del grønne planter (vet ikke helt hva alle heter) for å pynte litt opp i leiligheten, men de visner jo med en gang..:/ vanner de hver dag nesten men det nytter jo ikke... etter en uke ser det ut som jeg har tatt inn tørka gress og satt i blomsterpotter rundt omkring! bor i kjellerleilighet da, kan det ha noe med lite lys å gjøre? :/
Gjest Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 Heihei=) Skal prøve å gi deg noen gode tips jeg =) Prøv å sette plantene slik at de får mest mulig lys - selv om dette bare er lys fra lamper. De suger til seg det også =) Husk å gjødsle plantene. Du kan kjøpe gjødselpinner - dette er kjempeenkelt. Du putter bare en pinne ned i potten hver 6.uke (tror jeg, det står på pakken), så får de gjødsel. da slipper du å tenke på å blande gjødsel og sånn. Hver gang du ser et vissent blad eller en vissen blomst - PLUKK DEN VEKK! Planten vil ellers bruke opp all energien på å prøve å få liv i det som allerede er dødt, og da får ikke de friske plantedelene nok energi, og de dør de også. Sjekk hvordan jorda til plantene er. Hvis den er hard og kompakt, bør du skifte den ut. Plantene klarer ikke å dra opp næring fra hard jord. Pass på at alle plantene har god plass i potta. Dette kan du enkelt sjekke - en dag når jorda er ganske tørr, kan du dra opp planten m/jord og røtter fra potta. Hvis du ser at det er masse røtter inni jorda, bør du potte den om i en større potte slik at den får bedre plass. Legg gjerne leca i bunnen av potten. Leca er en type stein som er bra for å drenere vekk overflødig vann. Husk at potten MÅ ha hull i bunnen, ellers blir overflødig vann liggende i bunnen og gjøre at røttene drukner. Leca får du kjøpt på hagesentre. Knus den gjerne opp og bland med jorda. Legg hele lecakuler i bunnen. Ikke vann hele tiden. La jorda få tørke litt opp mellom hver vanning. Ikke la plantene stå i direkte sollys. De fleste planter liker ikke dette. Hvis du finner ut hva plantene heter, kan jeg komme med mer spesifikke råd =) Lykke til ! =)
Linda-Kristin=) Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2007 takktakk:D så irriterende når alle blir ødelagt etter en liten stund, skal prøve noen av tipsene og se om det blir bedre;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå