Gå til innhold

Angående rutiner og små babyer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest noen innlegg lenger ned her om rutiner og små babyer. I dette tilfellet en på 3mnd. Moren er fortvilet fordi leggingen som tidligere gikk bra ikke går så bra og barnet gråter.

Hun får da til svar at hun er barnemishandler fordu hun har latt barnet ligge og gråte og at det er omtrent idiotisk å jobbe med rutiner med så små barn...............

For det første så forstod jeg innlegget dit hen at barnet gråter selvom hun trøster. Ikke at hun har latt det ligge og gråte uten å gjøre noe...... Har hun latt barnet ligge en time å gråte hysterisk er jeg enig i at det ikke har noe for seg, men å kalle det barnemishandling er vel drøyt?!!

Dessuten er jeg sterkt uenig i at dte er så dumt å jobbe med rutiner med små barn. Rutiner er med på å skape en trygghet og forutsigbarhet i hverdagen til små barn. Jeg mener det gjør at de tidligere kan forstå mer av det som skjer rundt dem, hva som kommer til å skje og derfor være mer forbredt på f.eks legging.

Faste ritualer rundt legging mener jeg er kjempeviktig..... Også det å jobbe seg mot et klokkeslett litt tidligere på kvelden som barnet skal legges på..

Vi prøver å legge minstegutten vår på 3 mnd ca 20 hver kveld..... Noe dager , som f.eks igår når det skjer mye, blir det rot med dagsoving og da kan det bli noe seinere. Men det viktigste er jo hverdagen.

Da går vi på badet og bader begge guttane. Jeg dusjer gjerne jeg også og da ligger minsten på et matte på gulvet og spreller. Så er det opp i stua mens storebror spiser.Så får han pupp på sengekanten og så boms i seng............Som regel går leggingen knirkefritt, må kanskje gi smokk et pare ganger, men ingen gråt..... Et par kvelder har han grått pga luft i magen. Da har vi tatt han opp, trøstet og lagt ned igjen helt til han har roet seg og sovnet. Det har bare tatt ca 20 min begge gangene.

I går kveld våknet han etter 30 min. Da tok jeg han opp og ammet igjen. men jeg snakket ikke til han og hadde han bare på et mørkt soverom. Dette for å markere at " er du lagt så er du lagt".........

Hvis noen mener at dette er dumt og "umodent" ( eller hva en person sa) så forstår jeg virkelg ingenting............... Rutiner kan man jobbe med omtrent fra dag 1 med ungene, men vi kan ikke forvente at de sovner til eksakt samme klokkeslett uten et knyst hver kveld. Det blir noe annet.

Hvis vi skal la ungene styre døgnet helt i mange mange mnd så skjønner jeg godt at det er mange slitne foreldre rundt omkring.

Et annet eks jeg kan ta er når gutten vår var nyfødt. Når han da våknet for mat på natta så brukte han gjerne over 1 time på å sovne igjen. Han kava og sutra litt og ville ha oppmerksomhet.............Jeg kan jo ikke la han bestemme at nå er det "showtime" og derfor underholde og skravle med han midt på natta!! Det jeg gjorde var å gi smokk ogholed han i hånda uten å si et pip helt til han sovna............ det gikk ikke lange tida før han ikke gadd å være våken etter amming lenger, og nå sovner han omtrent før jeg har rukket å legge meg igjen!

Nei rutiner er bra og nødvendig for unger. Unger liker rutiner og forutsigbarhet. det gir dem trygghet!!

Det er hvertfall min mening!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt noen er enig : ))

Skrevet

kloke ord!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

men rutinene sitter ikke her enda men nesten hender at det sklir ut men er som regel i seng rund 22.30 og sover til 07.00 så skal ikke klage

Skrevet

Nyttig lesing for en kommende førstegangsmamma =)

Takk til Meg og bøllegutta!!

Skrevet

Jeg er så enig med deg.. Dattern min er 8mnd og legger seg kl 19 og sover til 0730+ opptil 4 timer på dagen.. Her er det likt vær dag. Jeg er helt overbevist at det er fordi Mina er trygg og vet hva som skjer osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...