Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Wow. Vi har begynt med timeout for mer alvorlige ting, som at hun slår oss eller andre barn, eller kaster stein(!) på folk... 60 sek. Wow. Megaeffekt! Hun må sitte på sofaen eller en benk (hvis vi er ute), og får ikke oppmerksomhet mens vi demonstrativt ser på klokka og tar tiden. 60 sek er kjempelenge for henne... Og akkurat lenge nok til at hun tar ting inn over seg. Så klemmer vi og er venner igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, velkommen i timeout-klubben. Vi har hatt gode resultater med dette det siste året (fra han var ca. 2 år). Det fungerer veldig bra. Det jeg synes kan være litt vanskelig, er å vite NÅR man skal ta en timeout. Skal man f.eks. gjøre det når de begynner å bli sånn at de kommer med litt "frekke" svar? Eller skal man gjøre det kun i de tilfellene hvor de slår eller oppfører seg fysisk vanskelig?

Vi har kun gjort det i de siste tilfellene fordi det med å være "frekk i munnen" (som bare en snart 3-åring kan være), ofte er noe som går over av seg selv hvis man ignorerer det. Men jeg er litt i tvil...hva synes du?

Skrevet

Nå er jeg fremdeles i lærefasen da. Vi gjør dette med uakseptabel oppførsel, når hun nekter å ta inn over seg hva hun har gjort. Det er vel mer en "synke inn" metode? 60sek på sofaen er vel bedre enn å få munnen vasket med såpevann, tror jeg... ;)

Skrevet

Vi har også hatt timeout siste halvåret ++, for alvorlige ting... Er det mindre alvorlig "mister" han bare en leke.

Her må han sette seg i trappa (til andre etasje) og effekten er helt utrolig! Etter første gang gikk det flere mnd før han gjorde noe som førte til ny timeout igjen. Og enda går det lenge mellom hver gang. Tror vi bare har vært nødt til å bruke denne timeouten 3-4 ganger på 7-8 mnd.

Skrevet

Så godt å høre om at det er noe som funker:) Skal huske på det..men min sønn er bare 19 mnd så er nok litt tidlig kanskje? Tok en lett-variant av dette for en uke siden da..Men var ikke på noen alvorlig ting, men han bare smilte og lo og tok det ikke alvorlig uansett hvor streng jeg var. Dette skjedde på badet mens jeg fiksa meg..Da tok jeg han ut av badet og lukket døra (mens jeg var inne på badet). Lukka opp etter ti sek el.noe da, men da slutta han og skjønte alvoret..Men fikk litt dårlig samvittighet da..følte jeg stengte han borte fra meg, kom på det etterpå..men han ga meg en klem og var blid igjen da..så gjorde nok ingen skade..Gjør det nok ikke på den måten igjen kanskje..men har tro på time-out hvertfall:)

Skrevet

Ja det er ikke lange tiden de trenger. Og de trenger vel å forstå konseptet litt også, ha språkforståelse.

Skrevet

Ja det har god effekt. BLir litt provosert av folk som mener jeg ikke er god mor når jeg gjør dette. Vi gir også timeout ved alvorlige ting. Datteren vår er meget sta og har et temperament som ikke ligner grisen. Folk skjønner ikke dette. Skal jeg liksom akseptere at hun slår meg og spytter meg i ansiktet når hun ikke får viljen sin`? Har sett de foreldrene som hyler og skriker - huff stakkars barn. Nei, vet du hva. Da får hun heller sitte litt alene og tenke over hva hun har gjort. Etterpå koser jeg med henne og er venner igjen.

Datteren vår er 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...