Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 2 år og 8 mnd. Det siste halvåret (etter at han fikk "stor" seng) har han begynt å komme inn til oss i gj.snitt annenhver natt. Han tar med seg egen pute og dyne til og med ! Han kommer gjerne inn mellom kl. 03 og 05.

Pappan hans synes at det begynner å bli litt vel mye, og det kan jeg forsåvidt være enig i. Men hva gjør man med det? Tror ikke han føler seg utrygg i egen seng, for han sovner på et blunk hver kveld. Sjelden han har drømmer som uroer ham også (det hender selvsagt innimellom), men det er ikke alltid at han kommer til oss de nettene han drømmer mye heller. Tror egentlig han bare synes det er koselig å ligge hos mamma og pappa, rett og slett.

I dag hørte pappan at han våknet og var på vei ut senga, så han gikk inn på rommet hans og prøvde å få ham til å bli i egen seng. Det ble full hylings!!! Klokka var da 04.30. Det endte med at jeg tillot at han sov i min seng, for jeg orket ikke sånn hylekonsert halvannen time før jeg skulle stå opp og gå på jobb, dessuten vekker han lillesøsteren sin også.

Mannen min ble selvsagt sur på meg fordi jeg ga etter, og jeg forstår jo prinsippet i det (ris til egen bak osv), men hvor strikse skal man være ovenfor en 3-åring som har lyst til å sove hos mamma og pappa halve natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er halvåret yngre enn din, men hos oss er det hver natt. Han sovner i egen seng, stor seng, men kommer inn om natten. Vi har ekstra stor dobbeltseng, og for oss er det helt ok at han ligger mellom oss. Alle tre sover godt. Så nå som alle sover godt gjør vi ikke noe med det. Det er en periode, og når vi trives med ordningen er det ikke noe problem.

Du spør også om hvor striks man skal være.... Jeg vet ikke, når det går ut over søvnen til foreldrene, eller til en av de, ville jeg absolutt ha vurdert å gjennomføre en avvenningsperiode for å få han til å sove natten gjennom i egen seng hver natt. Spesielt siden han klarer det selv annenhver natt, men det er sikkert en tøff periode å komme gjennom.

Lykke til, håper dere finner en løsning som passer alle.

Skrevet

Hei og takk for svar. Vi har også ganske god og bred seng (1,80), men junior sover ikke alltid like rolig, så det hender at det kommer et par spark i ryggen eller andre steder ((:

Jeg forstår også at pappan ble sur, siden jeg på en måte "opphevet" det han sa osv., men jeg var SÅÅÅ trøtt etter en slitsom 17. mai og sent i seng, så jeg bare MÅTTE ha litt mer søvn før jeg sto opp.

Vi får enes om en felles strategi i kveld og forberede poden på at han skal ligge i sin egen seng. kanskje det går bedre da.

Skrevet

Hadde dere synes at det er for tøft å lukke døren inn til dere? slik at når han kommer om natten og ser et lukket dør, så har han ikke noe annet valg enn å gå tilbake til senga si. Komme sikkert til å hamre en del på døren, men når han ser at det ikke nytter, så...

Skrevet

Ligger lillesøster inne på deres rom? For da tror jeg dette problemet ordner seg selv når hun får eget rom. Hvis hun ikke gjør det så er vel eneste løsning å være konsekvent og følge han tilbake til eget rom hver gang han kommer. Selvsagt roe han hvis han har drømt noe eller virker redd, men så følge han tilbake på eget rom.

Skrevet

Vi har samme problem med 2åringen vår. Hun har roet seg når jeg har lagt meg på madrass på hennes rom. Har også hørt at det er bedre å ha madrass ved siden av deres seng hvis det er plass. Jeg synes det er viktig at barna får føle seg trygge om natten - jeg ville aldri lukket døra!

Skrevet

vesla vår påvel to år sover stort sett for det meste i vår seng. Dette fungerer stort sett fint for oss alle tre.

Skrevet

Hei, vil bare si at jeg aldri ville ha lukket igjen døren, ser for meg at det gir max utrygghet for gutten din.

Skrevet

Junior her i huset nærmer seg også 3 og vi har fått samme situasjon etter at vi like etter jul "åpnet" senga hans. Nattesøvnen min blir "så som så", men jeg klarer ikke å nekte han det. Tenker som så at det kun er noen få korte år der han faktisk vil ligge sammen m oss og ha det varmt, trygt og godt. Snart kommer vel lillesøster også tuslende tenker jeg, og vi har bestemt oss for å rett og slett heller kjøpe oss en ny og større seng:-)

Skrevet

Jeg synes det var like greit å gi seg den ene natten, fordi det er viktig å forberede gutten på at det skal skje noe nytt. Midt på natten er det ikke så lurt å plutselig innføre noe som er ukjent for gutten!

Det jeg tror er lurt, er å bruke litt tid på å snakke om at nå er det slutt på å ligge i mammas og pappas seng om natten, om feks en uke. Og så går det an å gi noen små oppmuntringer i form av feks klistremerker for de nettene han ligger i sin egen seng. Det å plutselig stenge butikken uten forvarsel, er ihvertfall ikke så lurt tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...