Gjest Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 har dere faste rutiner når det gjelder legging, stell og mating på kvelden/natten på så små barn? er førstegangs mor så lurere litt på hvordan dere andre gjør ting
selfangerkjerringa Skrevet 17. mai 2007 #2 Skrevet 17. mai 2007 Nå spør du om to forskjellige ting her... da jentene var 1mnd hadde jeg leggerutiner med legging, stell og mating, men tidspunktet var ikke fast så tidlig, det må nesten knotten få bestemme litt selv når h*n er så liten
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #3 Skrevet 17. mai 2007 oi.. hehe.. gjorde vist det ja.. hihi var tidspunktet eg tenkte på.. ser at mange begynner å stelle barna i 7-8 tiden å sånn.. men er det viktig med faste tider når de e så små? når bør eg evt innføre faste tider i såfall? hehe
Shabby Cheap Chic Skrevet 17. mai 2007 #4 Skrevet 17. mai 2007 jeg har hatt faste leggerutiner siden jeg kom hjem fra sjukehuset. mater ca hver 3 - 4 time. legges mellom 21.30 og 22.00. hun spiser en gang tidlig om morran ca. 05.00, og sover da videre til 09.00. kjempe fint for meg i alle fall for litt tid til å sove..
Zupermam Skrevet 17. mai 2007 #5 Skrevet 17. mai 2007 nei, da han var så liten tok vi det helt i hans tempo. Vi skifta på nattis sånn rundt kl 23 såvidt jeg husker, og hadde liksom natt etter det, selv om han fikk mat hver 3dje time, slik som på dagen. Ikke stress med rutiner, og faste bastante ting. De er så små når de kun er 1 mnd, hos oss kom rutinene etterhvert, dvs leggetidspunkt. Da han var omtrent 4-5 mnd merka jeg at han ble trøtt i 19 tia, og istedet for å legge ham ned for en dupp da, ble det ny bleie, ansiktsvask og nattis og natta da. Slik lagde vi rutiner etterhvert:)
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #6 Skrevet 17. mai 2007 ja hun er flink å sove om morgenen.. noe som er veldig deilig for meg.hehe. tar henne opp i sengen til meg om morgenen når hun vil ha mat., ca mellom halv 4 og 5 og da ligger hun i sengen med meg til vi står opp.. gir henne mat og så sover hun videre i 2-3 timer ca
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Det kommer litt ann på hva du mener med faste rutiner. Vi lot småen selv bestemme døgnrytme ol fram til han var ca 3,5mnd. Han sovnet jo ved puppen fram til da så det var vanskelig å ha fast leggetid og sånn. Vi badet og tok kveldsstellet rundt kl 20/21 tror jeg. Da var det på med pysj, dempet lys og lyd for å vise at det var kveld. Men når han spiste og sovnet varierte jo. Ja, og så la vi han inn på soverommet for å sove etter kveldsstellet. På dagen sov han i kurven i stua eller i vogna.
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 var tidspunktet dere tok kveldsstellet å sånn eg tenkte på.. om dere har det fast hver kveld? ja jeg gjør som deg kanutten 3.10.06, pleier som regel å ta kveldsstellet i 8-9 tiden, men ikke alltid det går, blir av og til så sent som 10-11.. jeg legger henne også inn i sengen om kvelden i stedet for i vuggen, der hun sover om dagen.. men lar dere de sovne ved puppen/på brystet deres før dere legger de inn i sengen, eller sovner de av seg om dere legger de inn? her må eg la henne sovne på meg før eg legger henne inn, ellers våkner hun bare igjen og eg må ta henne opp for å få henne til å sovne igjen.. er det å la henne ligge på meg ganske lenge før eg legger henne i sengen en uvane de venner seg til?? får ofte høre det fra "de gamle og lærde" at eg ikke må skjemme hun bort sånn, at eg tar henne for tidlig opp når hun skriker litt og at eg ikke må gå rundt å bære så mye på hun om dagen å sånn...
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #9 Skrevet 17. mai 2007 De er for liten til å skjønne dette med rutiner til de er rundt 4 mdr. Før det er det liten vits i å stresse med det.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 17. mai 2007 #10 Skrevet 17. mai 2007 Min mening er at man skjemmer ikke bort en liten baby. Den har behov for all nærhet den kan få. Småen min sovna stort sett alltid oppå meg fram til han var 3mnd. Så vi la han sovende inn på soverommet fram til da. Da det ble sånn at kunne spise "kveldsmaten" uten å sovne i fanget begynte vi å prøve å legge han våken på soverommet. Det gikk seg til etterhvert. Tror ikke vi holdt på så lenge før det ikke var noe problem. Noen kvelder er det ikke like enkelt, men det er nok sånn det skal være. Jeg hadde absolutt ikke stresset om jeg var deg. Syns det høres ut som om du gjør det på samme måte som jeg gjorde og det fungerte her. HS sa til meg at man trengte ikke styre med faste rutiner før babyen var rundt 3mnd, fordi da endrer den som regel sin egen døgnrytme. Kos deg med den lille og "skjem henne bort", plutselig så er hun ute på fest og du sitter livredd hjemme.
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #11 Skrevet 17. mai 2007 ja det er det eg også mener.. de trenger all den nærhet og varme de kan få og da blir det feil av folk å si at eg skjemmer bort babyen min og at eg lærer henne uvaner eg kommer til å angre på.. eg mener at det får så være, de "uvanene" får eg heller slite med å venne av når den tid kommer.. snuppa mi ska få all den nærheten hun vil ha hehe. hun får det jo som hun vil uansett, så er nok ingen vits som dere sier å stresse med det så tidlig.. men ikke lett for en førstegansmor.. som i tillegg får sånne "supre" råd om uvaner fra gamle bestemødre og tanter.. hihi.. og ja som du sier kanutten, plutselig er hun ute på fest og jeg sitter igjen hjemme som et nervevrak. off.. hehe..
Pia♥CF Skrevet 17. mai 2007 #12 Skrevet 17. mai 2007 ... men vi hadde fast mamma og CF tid.... 2 ganger iløpet av dagen.. en litt tidlig og en fra 20-21 tiden før pysj og natta... Men, nå har vi huset fullt av unger, så vi trengte det ;-)
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #13 Skrevet 17. mai 2007 nå er eg alene med snuppa da, så blir mye mamma og emilia tid på oss.. hehe..
Stratos med 3 barn Skrevet 18. mai 2007 #14 Skrevet 18. mai 2007 Jeg begynte å legge han 19.00 ved 6 ukers alder. Da hadde vi et fast kveldsstell før vi la han. Natten var og er fremdeles litt forskjellig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå