Gå til innhold

Hva er det dere legger mest i ang valget av navn...

Anbefalte innlegg

selvsagt at det skal være fint og at barnet kler navnet...

men jeg lurte også på om dere og synes betydningen av navnet har noe å si... oppkalling etter noen som betyr mye for en... navn med spesiell betydning for en selv......

Vi synes navnet til snupp er perfekt for henne :)

Hun har 3 fornavn, men vi bruker bare 2..

1 navnet; hun er kalt opp etter meg(med en liten vri.... gubben ville at hun skulle kalles opp etter meg siden hvis vi fikk gutt så skulle gutten kalles opp etter han)

2.navn har en fin betydning i seg selv og for oss,

det 3 navnet er hun oppkalt etter en person nær oss som gikk bort like før hun ble født

Fortsetter under...

For samboeren betyr det mye at det er et lite brukt navn, og at vi selv synes det er fint.

For min del synes jeg bakgrunnen er viktigere, at det er oppkalling, selve betydningen av navnet osv.

Så når vi nå har kommet fram til navneforslag har det blitt navn som er lik noen navn vi har i slekta og det er navn som ikke brukes så mye i området vi bor i.

her har vi på hovednavnet lagt vekt på:

at begge liker kjempegodt,og at vi er enige

at det ikke er for spesielt(ikke blir mobba ihjel for)

at det kan uttales internasjonalt siden sambo har amerikansk slekt

at det skal matche søsken sine

at det ska passe bra til etternavna

mellomnavn blir denne gangen oppkalling etter meg,siden det er en jente..ellers er det vanlig med to navn på alle i vår familie

om det er ti på topp eller ellers populært,spiller ingen rolle for vår del,bare vi ikke selv kjenner noen med samme navn..og selv da hadde nok ikke det skulle fått hindra meg i velge det navnet jeg synes var finest

Vi har gitt vesla 2 navn, og bruker bare det første navnet...

1. Beggen navn er syens vi er flotte

2. Kallenavnet skal lett kunne uttales og leses på engelsk og svensk (har mye slekt i sverige)

3. Kallenavnet skal ikke være poppis, men det skal være et vanlig navn som folk er vant til å høre, men som ikke blir så mye brukt lenger. Jeg vil ikke ha 4 andre i klassen med samme navn.

4. Det skal ikke være et navn som man må fortelle hvordan det staves hver gang... for da blir plutselig navnet myyyyyye lenger (eks. "Christhopher med Ch og ph")

5. Kallenavnet skal ikke ha mer enn 2 stavelser = enkelt og lett å si.

6. Kallenavnet passer med mitt og mannen min sitt fornavn.

7. Mellomnavnet er et komprimiss. Jeg ville at snuppa skulle få kun ett etternavn og da pappans etternavn, da mitt er litt komplisert. Istedet for å få mitt etternavn ville jeg at hun skulle oppkalles etter noen i min slekt. Altså mellomnavn er oppkalling.

-Det skulle være et navn som ikke var alt for sært og uvanlig, men samtidig ikke et navn som halvparten av alle på hans alder har.

-Ingen av oss skulle ha noen som helst negativ assosiasjon til navnet.

-Navnet skulle ikke kunne vris og ødelegges av dialekt.

-Og så skulle det helst være av nordisk opprinnelse, ikke alt for langt og kronglete.

-Ja, og selvsagt fint...

(Enkelt å finne navn, ja... ;-) )

Annonse

Vi har ikke bestemt oss ennå, holder på å tenke og lete. Vet at vi får jente, så vi har snevret inn alternativene en del nå.

Kriteriene er:

-At navnet er brukbart på flere språk da vi har familie/venner i mange land og reiser mye.

-At det er bare en måte å uttale navnet på så hun skal slippe å rette på alle som uttaler det feil eller bli spurt om det sies sånn eller slik.

-At det er et navn som ikke er helt 10-på-topp, men samtidig skal hun slippe å høre "hva het du sa du???".

-Og selvsagt må vi begge like navnet og kunne se for oss å like det i all overskuelig fremtid, ikke bare ut året....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...