Gå til innhold

Trenger råd og tips ang. hvordan få bebyen til å sovne igjen etter mating på natten. Litt desperat....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid bruker dere om natta? Min baby på 3 uker bruker jeg 1-2 timer på om natta. Hun får flaske forresten. Alle steder jeg leser sier de at alr skal foregå i mørke omgivelser. Men ikke lett å mate og skifte bleie i mørket da. Noen tips? Jeg har vekket henne om natta for å mate henne fordi hun har en tendens til å sove 5-6 timer i strekk og det blir litt for lenge syns jeg. Er dette dumt? Grunnen til at jeg gjorde dette til å begynne med var på grunn av melkeproduksjonen min og at hun ikke hadde gått opp i vekt. Men nå har hun gått opp og jeg gir mme. Sliter fæt med denne nattsituasjonen altså, så ønsker gjerne tips og råd og erfaringer fra dere.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en tur på helsestasjon og se om vektoppgangen er bra! Så kan du se selv om det er behov for å gi mat på natt! Angrer i dag på at jeg hørte på hs og gjorde det, tror det hadde lønna seg frem i tid! Han har hele veien gått fint opp i vekt!

Skrevet

Er det ikke "mer" næring i mme enn i mm, sånn at det sitter lenger i magen enn mm?? Jeg bruker også en til to timer enkelte netter med min baby som er 3 og en halv mnd.. jeg tar henne over i vår seng når hun våkner om natta, og lar henne sovne sammen med meg. kanskje det er en ide for dere også? Jeg har lampe med dimmer stående på hele natta jeg, vet at man ikke skal det, men det gjør det så mye lettere for meg å sjekke at hun har det bra iløpet av natt. Kan dimmes helt ned slik at det nesten er helt mørkt.. Jeg skifter også på henne på badet.. Hun sovner ofte fort igjen, så for oss har det ingen betyning om det er mørkt eller lyst..

Skrevet

Du sier at du gir mme og at hun legger godt på seg, så da er det ikke nødvendig å vekke en baby om natta. Snuppa mi har sovet rundt (20.00-8.00) siden hun var ca 1 mnd, og jeg har aldri vekket henne for mat. Så mitt råd til deg, er å la henne sove til hun våkner av seg selv. Ha varmt vann klart på flaske (eventuelt termos) og pulver i en dispenser, så krever det ikke noe særlig av hverken tid eller lys for å gjøre det klart. Gi henne mat uten å snakke noe særlig med henne og uten å tilby henne stimuli av annet slag. Når det gjelder bleieskift, så bytt kun bleie dersom hun har avføring eller bleien er ekstremt våt.

Skrevet

Jeg tar henne opp i senga jeg og hvis hun ikke roer seg i sin egen seng. Noen ganger roer hun seg hos meg og andre ganger ikke. Det er liksom ikke noe mønster her. Greier ikke å lære meg hvorfor hun noen ganger sovner lettere enn andre. Syns det gikk greiere på natten til å begynne med enn nå. Da roet hun seg ned og sovnet mye lettere enn nå. Men ser også at hun har hatt mer magesmerter nå enn tidligere. På kveldene og innimellom på natta.

Skrevet

1. ikke gi mat før hun gir tegn til at hun trenger det

2 ikke skift bleie med mindre det er sterkt behov for det

3 ikke ta henne opp, bare stikk flasken i munnen hennes, la henne drikke seg ferdig.

Skrevet

Hei. Nei det er ikke greit å vite hva som funker for den enkelte ungen alltid. For oss har d funket veldig bra at vi aldri snakker til lillegutt før d er offisielt morgen. Ingen koseprat, bare gjøre det som skal gjøres hvis vi må opp på badet om natta for å skifte. For å få litt lys til å finne frem til amming og annet nødvendig på soverommetom natta kjøpte vi et lite lys som settes i kontakten. kjempeflott og diskre.

Lykke til med nattarbeidet, Håper du får noen tips som funker.

Skrevet

Takk for gode råd. Skal prøve de og se hvordan det går.

Klem :)

Skrevet

første gang eg legger henne sover hun i 4-5 timer og når hun gir tegn på at hun vil ha mat, tar eg henne opp i min seng.. gir henne mat og så sovner hun med en gang etterpå, sammen meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...