Gå til innhold

frivillig KS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? jeg forstår ikke hvorfor noen frivillig velger å få et barn ved hjelp av keisersnitt...... hvorfor gjør dere dette jenter?

jeg har spurt noen før og fått et svar jeg ikke tørr å tro på fordi det var så banalt og umodent. Dette er noe jeg oppriktig undrer over og håper dere som har valgt å forløse barnet ved selvbestemt keisersnitt til å svare på mitt innlegg.

takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mange grunner til at man velger ks og ønsker ks. Folk er forskjellige. Man skjønner det kanskje ikke hvist man ikke er i den situasjonen og ønsker ks, men man kan respektere andres valg med at folk tar ks av ulike grunner.!!!! ps har planlagt ks og gleder meg til det!

Skrevet

Du kan gå inn å lese mitt brev til sykehuset (lengre ned på siden) , der vil du få vite min grunn til å søke.

Skrevet

Jeg prøvde å føde normalt med nummer en, men det viste seg at bekkenet var for skjevt til at gutten kunne komme gjennom.

Bekkenet har ikke akkurat rettet seg opp etter sist gang, så nå blir det planlagt. Fødselslegen trodde jeg kanskje kunne klare en vaginal fødsl om ikke babyen er for stor, men det tør jeg ikke ta sjangsen på: Nr. 2 er som regel større enn nr. 1, og jeg har ikke lyst å prøve "begge deler" en gang til! Blir så sliten av det....

Skrevet

Jeg skal få mitt 3dje barn ved planlagt keisersnitt av den grunn at jeg er etter og ha født 2 barn ved naturlig fødsel ikke tørr igjen, gutten min som kom for 2 år siden var stor å satt fast, å den følelsen av og dø som jeg hadde under fødselen kan ikke beskrives, så jævlig var det. Fikk en depresjon etterpå som innebar medisinering og sykehusinnlegggelse.

Der årsaken var blandt annet fødselen.

Bor på en øy med kun fødestue så jeg risikerer å må føde her om jeg ikke tar keisersnitt uten barnelege og uten noe form for bedøvelse utenom de naturlige som badekar og lystgass. Vet det kan være det rette og drømmen for noen men som sagt jeg har gjort det 2 ganger før, og den redselen som jeg har forsøkt og bearbeide er like fult til stede.

Jeg tørr ikke risikere å miste kontrollen og få en slik dødsangst igjen.

Og før jeg fikk innviglet keisersnitt var det og gå gravid kun negativt med tanke på det uungåelige-at ungen skal ut...

Men har gådt flere rundrer med meg selv, veiet opp det negative mot det positive. Snakket med psykolog, jordmor og gynekolog og dette er det rette for MEG!!!!

Men vil si at det og faktisk føde barn på den vaginale måten er fantastisk, om det ikke kommer komplikasjoner. det og føde sitt barn og kjenne den smerten og føle det du har klare er helt utrulig godt, men for meg i dette tillfellet er det ikke nok!!!!

Men sitter og med en følelse av at mange som får høre mitt valg tenker den pysa, trenger jo ikke gå galt, er jo risikoer med keisersnitt å....

Klart jeg vet det, men har født 2 barn på 5 kg og ikke hatt noe form for medisin eller bedøvelse på noen av de, så jeg syns jeg fortjener å få ting tilrettelagt for meg og at det denne gangen skal foregå på mine premisser!!!

Håper det hjalp deg og se ting fra min sideog at du HI har respekt for mitt valg....

Skrevet

Jeg blir nysgjerrig på hvorfor du synes det er så rart at noen velger å føde barnet sitt ved hjelp av keisersnitt?

Er det fordi du tror et keisersnitt gir økte komplikasjoner og større risiko for barnet? I så fall er jeg helt enig med deg i at det ville være rart om mange valgte denne forløsningsmetoden.

Men nå er det slik at det verken er mange som velger keisersnitt (ca 15 prosent av alle fødsler i Norge er keisersnitt, og av dem er bare ca 5 prosent igjen etter mors ønske), eller at faren for barnet øker ved et planlagt keisersnitt sammenliknet med en vaginal fødsel.

Ved et planlagt snitt er risikoen for komplikasjoner og dødfødsel for barnet mindre enn ved en vaginal fødsel, mens risiko for mor er noe større.

Et hastekeisersnitt er noe annet, og det mange forbinder med keisersnitt. Dette oppleves ofte traumatisk for mor, og sjansen for komplikasjoner er naturlig nok større både for mor og barn.

Synes du det er rart at noen velger hjemmefødsel også? Dette er som kjent en fødemetode som faktisk øker risikoen for barnet, siden det aldri vil være en lege eller medisinsk utstyr tilstede om noe skulle skje. Selv synes jeg det er fint at vi i stor grad har et diferansiert fødetilbud i Norge, og at hver kvinne får føde slik det passer best for henne og barnet hennes. Respekt for at andre kan gjøre andre valg enn deg selv er en forutsetning.

Hvis du lurer på noe mer forslår jeg at du leser tråden "Alt du lurer på om keisersnitt". http://www.barnimagen.com/forum/thread/9089501

Der finner du linker til både norsk og internasjonal forskning på området.

Skrevet

Jeg har ingen tidligere traumatiske fødselsopplevelser eller annen 'åpenlys' grunn til å velge ks, men gjorde det da jeg fikk min sønn i desember fordi jeg ALDRI kunne tenke meg å føde vaginalt. Hvorfor?

-jeg er redd for skader på barnet (det skjer faktisk ofte ved vanlig fødsel)

- jeg er redd for å skade underlivet og jeg skammer meg ikke over å si det.- Ikke interessert i å bli klippet, revnet og ødelagt der nede.

-jeg er redd for smerter, og ks var for meg mer eller mindre smertefritt.

Er kjempefornøyd med valget og skal selvfølgelig ha planlagt ks med mine fremtidige barn også.

Det jeg lurer på til HI er hvorfor man egentlig kommer inn på denne siden hvis man tydeligvis er så fordømmende ovenfor andres valg og ikke ønsker keisersnitt selv?

Skrevet

Og JEG forstår ikke hvordan noen frivillig velger å føde vaginalt, med all risikoen og smerten det medfører. Jeg syns personlig at det er grusomt og umenneskelig. Men nå går ikke jeg rundt og legger inn sånne innlegg på 'fødselsdebatten' eller 'skravlesiden' (eller 3. trimester!!), fordi jeg VET at en sånn holdning provoserer og fordømmer de kvinnene som er sikre i sitt valg om en naturlig fødsel.

På samme måte er de som har valgt planlagt KS veldig sikre på sine valg, har satt seg godt inn i hva det innebærer av komplikasjoner, har tenkt MYE på hva som er best for dem og barnet og ikke minst hatt en eller flere samtaler med sykehuset. Så du må ikke tro, anonym, at dette er en lettvint utvei for noen, men et veloverveid og nødvendig valg.

For min del handler det om fødselsangst, en livslang og grunnleggende overbevisning om at jeg ikke ønsker å gjennomføre en vaginal fødsel. Jeg har møtt til samtalene på sykehuset med åpent sinn; kanskje de kunne hjelpe meg til en annen tankegang, tenkte jeg. Men dette ligger dypt inne hos meg. Derfor er ks den eneste måten jeg kan slappe av og faktisk GLEDE meg til babyen kommer.

Har du fått mer klarhet i det nå, anonym?

Bambi

Skrevet

Jeg ble seksuellt misbrukt 2 ganger, 1 gang da jeg var 14 og en gang da jeg var 19. Av den grunn ble pøutselig tanken på at mange fremmede skulle stå og holde på nedentil veldig vanskelig for meg å forholde meg til.. Har ikke noe problemer med det ellers i livet, men når jeg ble gravid sist, fikk jeg ålutselig en sperre.. Var jm på sykehuset som jeg hadde samtale med som lurte på om jeg kunne ha opplevd noe slik.. Og det stemte jo..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...