Gå til innhold

Vil ikke sove om kvelden...

Anbefalte innlegg

Lille SElma har fått det for seg at det ikke er gøy å sove om kvelden.. Hun er kjempetrøtt når vi steller henne for kvelden, får pupp og sovner i sin egen seng uten problem. Men så går det alt fra 110 minutter til 30 så våkner hun igjen.. Lys våken og klar for neste etappe av kvelden. I går sovnet hun ikke igjen før klokken var nesten 23, og mora helt uslitt. Vi har prøvd å stelle henne kl 18 og frem mot halv åtte, men frøkna gjør akkurat det samme gitt... Hun er ikke sulten eller utilpass, bare våken og sosial.. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få snuppa til å forstå at den leggingen vi gjør først er for natta?? Blir ganske sliten av å ikke ha "voksentid"... Men når hun sovner om natta så sover hun ofte 6-7 timer.. får mat og sovner igjen..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9325111-vil-ikke-sove-om-kvelden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun noen lange søvnperioder på dagtid? I såtilfelle hender det vist ofte at de deler opp natten i to korte netter istedet, på en måte. Forsøk å ikke la henne sove mer enn max en time sammenhengende på dagtid. Når legger du henne for kvelden? Og når står dere opp om morgenen?

Heisann, vi har litt det samme problemet her med Malin. Nå er det ikke så lenge siden vi begynte å venne henne til egen seng, så det kan ha noe med det å gjøre ennå her. Vi legger henne mellom halv 8 og 8 om kvelden, og da våkner hun etter en halvtime eller en time. Hun får da pupp på soverommet, og det er ikke populært å bli lagt i senga igjen når hun er ferdig med spisinga...Vi lar henne ligge og sutre for seg selv, går inn til henne etter 10-15 min for å "vise at vi er der" (tror hun er litt utrygg i senga si fortsatt). Hvis hun skriker, tar jeg henne opp for å se om det er rap som ligger for, bærer henne en liten stund og legger henne ned igjen. Når hun sovner igjen etter runde nr. 2 kan hun sove alt fra 2 til 5 timer, men er enig i at den ekstra runden på kvelden er slitsom...Så jeg vil også gjerne ha råd her...Hun blånekter på å ta smokk, så vi har ikke det å hjelpe oss med heller.

Michelle har det også med at hun våkner etter en liten stund etter hun har tatt natten. (noen kvelder hvertfall) Noen ganger vil hun da ha litt mer og drikke, og så vil hun ikke sove igjen. Men da har vi begynnt og gi henne smokken, og gå ut fra rummet. Da kan det hende hun ligger og suttrer litt, men sovner etter en liten stund igjen. Må da in og gi henne smokken allt fra 1 - 4 ggr sirka.

Tror det kommer av at det er morsommere og være våken (kan jo gå glipp av noe,) + at det er lysere ute, og derfor også lysere i rummet. =)

Amanda sovner for så vidt på en halvtimme etter at vi lagt henne i 19-tiden. MEN så har hun begynnt å våkne og skal ha pupp ca annenhver time hele natten. Har gjort det de siste ukene, og det nytter ikke å bare gi henne kos, for da sover hun maks 15 min før vi må opp igjen (dette prøvde vi i 4 netter før vi ga opp). Inatt var hun i tillegg helt håpløs å få å sove etter nattmåltidene (nattamminga tok 1-3 timer hver gang mot normalt 30 min...). Trodde det skulle bli mer søvn når de var på den her alderen, men der tok jeg feil!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...