Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 Jeg blir bare så irritert! Både her og i RL så virker det som at alle mener det er så mye bedre med unger som klarer ting fort.Jeg er mamma til en såkalt treg baby.6mnd, enda ikke begynt å rulle seg rundt.Jeg finner stadig tråder her hvor folk forteller alt deres små kan og kommer noen med innlegg om "min er fem måneder og ruller ikke" så blir vedkommende nærmets opfordret til å ringe HS ASAP. Andre mennesker skal på død og liv ha meg til å bli bekymra, de sammenligner med sine egne unger, andres unger etc og de som er raske er sååå mye flinkere enn de som er trege. T.o.m folk som ikke har unger har en formening. Og jeg blir så lei meg for det er akkurat som om folk mener det er noe galt med ungen min. Er det ingen som tenker på det mentale-at noen barn liker å SE, fundere, undersøke og ikke på død og liv må være så aktive?MÅ alle barn være ormer?
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #2 Skrevet 17. mai 2007 Jeg har ikke helt samme erfaring som deg. Tvert imot virker det på meg som at de aller fleste, både her inne og i det virkelige liv, er opptatt av å gi oppmuntrende ord hvis ei mor eller far uttrykker bekymring over at ungen er sein. Min erfaring er at så å si alle er opptatt av å påpeke at unger er ulike og utvikler seg i forskjellig tempo.
Duddlidu Skrevet 17. mai 2007 #3 Skrevet 17. mai 2007 Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror også at man også fort kan missforstå mammaer til babyer som er tidlig ute. Det er klart de vil skryte av barna sine!! Jeg skryter uhemmet når lillegutt klarer noe sensasjonelt nytt, enten det er tregt eller tidlig ute Min har heller ikke vært særlig tidlig ute, ganske bedagelig anlagt helt til han pluttselig har gjort helomvending og klarer masse. Det er fort gjort å føle seg litt truffet når andre skryter og sammenligner med sine egne, men det er jo det utgangspunktet man har å sammenligne med, uten at jeg tror man nødvendigvis mener noe vondt med det. Vær glad for at ting ikke skjer så fort, og nyt tiden og utviklingen til babyen din i den hastigheten det går, det gjør iallefall jeg! og til de som sammenligner sier jeg bare at vi har ikke noe hastverk vi og ting kommer når de kommer. Det er ikke noe bedre det ene eller det andre.
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #4 Skrevet 17. mai 2007 Det var et flott svar! Jeg synes at det er vikitg at man unner andre gleden ved at ungene deres klarer ting, selv om ens egne ikke har kommet like langt i utviklingen. De fleste mammaer (og andre) ser hvert enkelt barn som et lite menneske som skal sammenlignes bare med dets egne forutsetninger, og ikke med andre barn. Jeg tror det er slik de fleste med "raksere" barn enn deg tenker, når du tolker dette som skryt og sammenligning med din. De er bare begeistret over det å være mor og av sitt eget barn - akkurat som du!
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #5 Skrevet 17. mai 2007 He, he... det ble mange skrivefeil og tungvinte formuleringer. 17. mai-feiring tar på!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #6 Skrevet 17. mai 2007 Hei, jeg synes man ofte får svar her om at barna er forskjellige og noen er tidlige og andre litt senere. Det viktigste er vel at de følger et visst mønster i utviklingen:-) Jeg har en som har vært tidlig ute hele tiden. For meg har det vært med blandede følelser at folk kommenterer dette, pga at han har slitt med låsninger i nakken. Da kan faktisk det at han er tidlig ute skyldes at han har forsøkt å kompensere for å unngå smertene i nakken, slik at det ser ut som han er "flink", men i virkeligheten har han hatt masse problemer med nakken. Det er ikke alt som er som det virker ved første øyekast, og det er ikke alltid man husker når ungen begynte å rulle etc. i ettertid, kanskje enkelte bare husker feil også:-)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Tusen takk for svarene deres:) Det var en liten utblåsning jeg kom med. Fikk en kommentar i går fra en i barselgruppa med en "rasking" om at han "garantert var frisk siden han er så kjapt ute med ting."I mine øyne er babyen min perfekt og jeg blir så lei meg når andre får meg til å føle at hun ikke er det! Selv om det ikke er med vilje så stikker det litt hvis dere skjønner?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 skjønner godt jeg:-) man er jo usikker og vil jo bare det beste for de småtassene:-) Men, som mitt innlegg tidl prøvde å få frem, han raskingen trenger ikke alltid være den sterkeste, flinkeste....
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #9 Skrevet 17. mai 2007 Alle barn utvikler seg i sitt eget tempo. Man hører bare ikke så mye om de barna som er "trege", bare om de som klarer alt et par måneder før de skal. Tro meg, jeg har ei jeg kjenner som hele tiden skryter av ungene sine. For hvert år blir historien forandret. Først gikk den eldste da hun var 9 mnd, nå er det 7 mnd. Snart får vi vel historien om den dagen hun gikk ut av livmoren på egenhånd... - til sammenlikning gikk min eldste da han var 14 mnd...han hadde nok med å utforske og gruble, for han er en ordentlig grubler... Har også hatt et "raskt" barn og et "tregt" barn, det blir gode barn av begge deler. Jeg har tatt det med ro og ikke stresset med det. Alt til sin tid...
selfangerkjerringa Skrevet 17. mai 2007 #10 Skrevet 17. mai 2007 Jeg blir kjempeglad og stolt hver gang jentene mine behersker noe nytt Det kiler like mye i magen når Lilletrollet på 3 år mumler nesten hele nasjonalsangen ordrett i øret til pappa'n sin på 17.mai, som når Knøttemor på 4mnd greier å forflytte seg bort til biteleken sin som egentlig lå utenfor rekkevidde... jeg er nemlig MAMMA og mener fast bestemt at mine barn er utrolig dyktige, flinke, flotte, unike og fantastiske Og helt ærlig - om det skjer før eller etter "normalen" driter jeg en lang marsj i... jeg er imidlertid ganske enig med HI om at fokuset på at ungene tydeligvis bør være godt igang med mensa-søknaden før de fyller året blir litt slitomt innimellom... Det er neppe vondt ment fra de som skryter, men ren ubetenksomhet.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #11 Skrevet 17. mai 2007 hei på deg. jeg har også en treg en nå, først mann var en sånn som var raskt ute med det meste den rompa var det fart i for å si det mildt og det er det fortsatt. og for meg var det et mareritt da hun begynte og forflytte seg dit hun ville. alt måtte flyttes opp eller vekk. og hun var overalt. husker jeg dengagne misunte min bror han sønn som stille og rolig betraktet verdnen rundt seg smilt og lo av det han så. slik var han og da han endelig begynte å forflytte seg så forflyttet han seg slik at han fik bedre sikt og kunne betrakte ting. de tengte aldri og flytte vekk noe som helst. så til bake til minsten her han er nok ikke like bedagelig som fetteren sin, men treg det er han. 6 mnd han ruller ike han heller hender han tipper over men da er han overasket over hva som har skjedd. det er en grunnf or at min er litt treg han går til fysio pga stivhet i nakkemuskel slik at han ikke har fått med seg den ene siden helt enda. men han har det fint for det. så til slutt vil jeg si at ikke alle er igjennom alle stadiene heller noen hopper over og noen tar dem etter andre ting. min eldste datter begynte ikke å rulle før etter hun hadde lært å krabbe. hun lærte tidlig å krabbe men rullingen den kom først senere. så nei det er ikke noe å bekymre seg for om de er lit sene alle lærer ikke likt og mest sansynlig så er det man snakker om her inne som sen ikke sen i det hele tatt bare innen for normalen og ikke like tidlig som de som er tidlig ute men de er ofte innen for normalen de å. det er nemmelig store variasjoner i utviklingen. utviklingen skjer i deres tempo og de når de malene de skal.
Lonely Skrevet 17. mai 2007 #12 Skrevet 17. mai 2007 Så tenk på det damer at når barna er blitt 10 år så er alle kommet likt i uviklingen så lenge det ikke er noe spesielt. Noen leser når de er 4 andre når de er 7, så har du de som ikke spiser skorper på brødskiva da de er små, men har du noen gang sett en mann på 40 år som ikke har spist dem opp NEI! Utviklingen er laget slik at alle skal igjennom ulike faser,men vi følger ikke alle samme oppskrift Men uansett så kommer vi frem til det samme tilslutt. Så lenge det ikke er noen spesielle avvik som går på det fysiske/psykiske da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå