Phiphi Skrevet 17. mai 2007 #1 Del Skrevet 17. mai 2007 jeg har da altså fått preeklampsi veldig tidlig, fikk det i uke 26. er førstegangsfødende med tvillinger. har vært innlagt på sykehuset i snart en uke nå og er ferdig fullgått 27 uker. sykdommen er foreløpig stabil: blodtrykket er gjennomsnittelig 150/95-100 hver kveld og 120/70 på morgenen før jeg har stått opp. ingen betydelig ødemer, ikke store avik på blodprøvene, 3+ på protein i urin. føler meg i grei form. legene synes det er litt rart med så mye proteiner når blodtrykket ikke er alarmerende, de er derfor enige i at dette er en preeklampsi og den vil garantert utvikle seg til det verre. babyene vil derfor bli veldig premature. legene har ingen tro på at sykdommen vil holde seg stabil særlig lenge. alt fra noen dager til kanskje 10-14 dager. så nå ligger jeg bare her å venter på å bli verre. er så redd for alt sånn eklampsi(kramper) og HEELP osv. hvordan vil det føles når det forverres osv.. trenger derfor noen solskinnshistorier! helst fra dere som ikke fikk kramper og sånt.. fler som lå lenge inne på sykehus med tilstanden før de ble veldig dårlige? fler som fikk det like tidlig som meg? får man det nærme termin er det jo ikke så farlig, da er det bare å forløse. håper dere har noen gode historier å servere! merker jeg er mye redd selv om kramper er sjeldent. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9324191-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-en-svangerskapsforgiftning-her/
Villeville Skrevet 17. mai 2007 #2 Del Skrevet 17. mai 2007 Heisann! Jeg fikk preeklamsi i forrige svangerskap i uke 25 og ble lagt inn på obs som deg. Lå inne i 17 dager og var rimelig stabil etter de første tre dagene og fram til de siste 5 dagene med BT på 160/100 og 2+ og3+ på blod og proteiner i urinen. De siste dagene før sønnen min ble født sluttet medisinene å virke på meg, blodtrykket føk til værs og morkakefunksjonen som gradvis hadde forverret seg de siste ukene var det heller ikke mye igjen av. Sønnen min ble hentet ut med hasteks da jeg ble kjempedårlig. Fikk ingen kramper men måtte ligge på intensivavdeling i 2 dager etterpå for jeg var ganske pjuskete. Det tok litt tid å "normalisere" seg etterpå og få ned BT igjen og sånt, men jeg følte meg umiddelbart mye bedre etter fødselen:-) MEN Sønnen min ble født i uke 28, var litt liten for alderen; 35cm og 1010gram, og ham har det hittil gått helt fint med:-) Nå er han 2år og 4 mnd, er 94cm og 12kg, snakker , synger, kan telle til 20, springer fort og er som alle andre barn. Var litt liten det første året, men tok fort innpå de månedene han ble født for tidlig. Har fått preeklamsi i dette svangerskapet også med verdier som ligner på dine og med termin 2 dager før deg:-) Er inn og ut av sykehuset og mest dagpasient denne gangen. Har jo gjort dette før og med en liten gutt hjemme fungerer det best for meg. Tror jeg kan gå litt lenger denne gangen enn sist. Håper du holder ut en liten stund til. Hver dag i magen teller jo:-) Om du lurer på noe er det bare å spørre... Lykke til og fortell hvordan det går med dere:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9324191-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-en-svangerskapsforgiftning-her/#findComment-9325146
Miriam 27.04.06, fikk 13.03.06 Skrevet 18. mai 2007 #3 Del Skrevet 18. mai 2007 jeg begynte så vidt med svangerskaps forgiftning rundt uke 22. ble lagt inn da jeg var 26 uker på vei.. og lå da innlagt på ringerike sykehus fram til 33+3 da ble jeg flytta derfra og ned til drammen. for de skjønte at nå klarte ikke kroppen mer. og uke 33+6 måtte han ut med keisersnitt. for da var et ikke tid for og vente mer.. ut kom en liten kar på 2046gram og 44cm.. så ikke den største for sin "alder" han heller. så er fult mulig og også holde ut en stund med sv.forgiftning. ;0) men jeg lå lenge på 2+ da.. 3+ fikk jeg først da jeg var 33+3, og det var derfor jeg ble sendt til drammen.. 33+5, da var det 4+.. og det er max måle resultat. og jeg begynte da og bli dårlig.. ta livet myyyye med ro. og husk at hver eneste dag og time den lille får inne i magen har mye og si.. :0) du har jo også kommet til sv.uke som de fleste overlever om de skulle bli født nå.. :0) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9324191-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-en-svangerskapsforgiftning-her/#findComment-9329263
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #4 Del Skrevet 26. mai 2007 Det samme skjedde meg, ble lagt inn i uke 34 med eggehvite på 3 + men med normalt blodtrykk. De ventet og ventet med å gjøre noe så lenge blodtrykket holdt seg lavt..det gikk tre uker og blodprøvene forverret seg litt men blodtrykket var akkurat i grenseland..160/ 85-90 stort sett. De bestemte seg for å sette i gang fødselen i uke 37 + 1. ut kom ei lita jente på 2000, hun hadde nemlig ikke fått næring fra morkaka for den var full av svangerskapsforgitning. Morkaka hadde grodd fast i livmorveggen og var helt råtten og ødelagt, måtte opereres ut, mistet 2 liter blod og det ble ganske alvorlig. Ikke for å skremme deg, men hør om det går an å ta en prøve av morkaka, det mener jeg går an. Det skulle de gjort på meg, da hadde jeg ungått mye trøbbel. Nå sliter jegmed høyt blodtrykk etter fødselen isteden, og må ha medisiner. Håper alt går i orden for deg, vil bare be deg be legene om å ta det på alvor. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9324191-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-en-svangerskapsforgiftning-her/#findComment-9416587
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå