Gå til innhold

Ødelegger jeg melka???

Anbefalte innlegg

Jeg har begyndt å gi bittelitt fast føde. Bland annet litt potetmos. Da koker jeg opp poteter og moser dem med stavmikser sammen med mm og litt olje. Så fryser jeg ned i små posjoner. Melka er fersk og har ikke vært frossen før. Kan ikke være noen årsak til at det ikke skal gå bra vel???

Men så kommer det mer kritiske. Hvis jeg varmer poteten i mikro. Ødelegges den da? Og hva hvis den blir litt overvarm? Kan jeg bare la den avkjøle seg litt da, eller må jeg kaste???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9322010-%C3%B8delegger-jeg-melka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

små porsjoner kan du jo varme i varmtvann, det gjorde jeg, det går kjempe fort å få det varmt. Jeg ville i varmet mat i mikro til så små barn, for mikro varmer maten ujevn og kan være fare for å brenne seg. Om mm i potetmosen mister sikkert noe av sammensetningen.

Dette med mikro og mm har med vitamin c og antistoffer å gjøre. Så når man gir bare mm eller det er alle flaskene som tines opp, så er det altså ikke no lurt med mikro. Det kan også være varme punkter i melka pga mikroen, derfor skal man helst bytte beholder og riste godt hvis man MÅ bruke mikro på hele flasker. Vi skålder jo melka hos dem som får såpesmak på frysemelka!

Forøvrig må du jo ikke nødvendigvis ha mm i poteten før frysing! Det kan blandes i rett før bruk. Og vi har mm i mest for smakens skyld.

Lykke til!

Jeg syns det er enklest å ha mm i før jeg fryser slik at den er helt ferdig. Da kan jeg bare ta en boks ut av frysern og ta den med meg uten å styre noe mer. Så dersom det går bra så vil jeg hest det. Jeg har mm i poteten pga konsistensen (får den litt tynnere da) og pga smak. Snuppa er jo bare 4,5 mnd, så det er greit at det ikke blir så kraftig nå i starten i hvertfall. Hun spiser det med god apetitt nå. Gaper villig etter skjeen. Hun vil ikke ha så store mengder eni, men sammen med mm er det nok til at hun sakte med sikkert stiger litt i vekt i hvertfall. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...