//MAM\\ Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 Jeg lurer på om det er jeg som er sær, eller om det er svigerinnen min som er en liten raring ;-) Her en lørdag for et par uker siden, kom hun med noen Dumle-kjærligheter. Greit nok det, men så spør hun om jeg vil ha en til gutten min (på da 8 1/2 mnd!) Jeg blir jo litt overrasket, og svarer bare "nei , det der synes jeg IKKE noe om". Så setter hun seg ned og fôrer jenta si (på 7 mnd.) men en hel slik kjærlighet...? Så sier min svigermor (som passet gutten vår en natt uken før), at gutten vår bare er sååå glad i slik kjærlighet, og at han koste seg nesten med en hel is da han var hos henne. Ble litt målløs jeg... Hadde gitt bedskjed om at han ikke skulle ha saft, men tenkte jo ikke på at hun ville gi han noe slike ting... (For meg virker dette helt absurd og utenkelig. Mens sambo reagerer ingenting..?) Men nå lurer jeg jo på om det er jeg som er raringen...? Hva gjør dere jenter, får barna deres godterier så tidlig?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #2 Skrevet 16. mai 2007 Jeg har jo ikke født enda, men akkurat den problemstillingen du tar opp hær har opptatt meg en hel del, jeg ønsker ikke introdusere barnet mitt for søtsaker før han selv er stor nok til å oppdage det.. Så nei du er ikke raringen, er jo ikke bra for små å få for mye søtt, både med tanke på diabetes og fedme og tenner osv:) Jeg synes du på en fornuftig måte burde varsle de om at dette er ikke godtagbart på noen måte og at du håper de respekterer ditt ønske om at han ikke skal få søtsaker enda:) de burde forstå det eller i det minste respektere det:)
Leddgikt Skrevet 16. mai 2007 #3 Skrevet 16. mai 2007 Nei, vettu hva... Det er jo ikke egentlig så mye vits i å fôre barna med snop før de etterspør det selv. En ting er jo å la barnet få smake på det alle de andre sitter og spiser, men å finne fram en kjærlighet spesielt til barnet som ikke er året en gang, ville vel ikke falt meg inn. Jenta mi er nå halvannet år, og hun har fått smake kake, is og sjokolade når vi har hatt det framme... Men hun pleier for eksempel ikke å få lørdagsgodt e.l. Hun får snop sånn helt tilfeldig hvis hun ser at vi har , evt. rundt høytider som bursdag og jul når det likevel står på bordet... Men hun blir jo minst like strålende fornøyd hvis hun får et eple å gnage på, så vi gir henne heller det til lørdagskos enn en dumle-kjærlighet...
LisaColli Skrevet 16. mai 2007 #4 Skrevet 16. mai 2007 gir ikke jenta mi noen slike ting nei, men hun er jo bare 4 mnd da. var på besøk hos svigermor for ei stund siden, og plutselig satt hun å stappa krem i munnen på jenta mi! ble målløs, så fikk ikke sagt noen ting. synes ikke de har noe med å gi de søtsaker jeg. de skal isåfall SPØRRE først! så jeg skjønner veldig godt at du reagerer. skal ikke se helt bort i fra at victoria kanskje får smake litt forskjellig når hun har blitt 8 mnd, men hadde ikke likt at andre gir henne ting uten å spørre meg nei.
*bolla pinnsvin* Skrevet 16. mai 2007 #5 Skrevet 16. mai 2007 Nei, det er ikke du som er rar. Gutten vår på 10 mnd kan få en liten smak av det meste, men en hel kjærlighet eller is er helt vilt, synes jeg. Og ikke minst når du har gitt beskjed ang saft. Da bør de kanskje kunne tenke litt lenger enn nesa rekker.
så var vi 4 Skrevet 16. mai 2007 #6 Skrevet 16. mai 2007 Martin får smake litt hvis jeg spiser noe, men aldri så mye som du beskriver. Men så er Martin eldre enn din tøffing da.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 16. mai 2007 #7 Skrevet 16. mai 2007 Min lillemann på 7 1/2mnd har aldri fått smake noe søtsaker. Ikke is, kaker, saft eller annet... Må si at jeg syns ikke du er rar. Da syns jeg heller de som gir andres barn slikt er rare..
//MAM\\ Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2007 Min svigermor begynte å gi gutten vår krem fra en kake de han var 3 mnd. DA sa jeg ifra altså! (Men det var akkurat samme med storersøster.) Er jo litt synd. Svigerinnen min har fått beskjed fras HS at datteren deres kommer til å være sent ute motorisk pga vekten (hun veide 11,5 kg ved 6 mndr) Men det er ikke min sak det altså. Men da er jeg ikke alene da, om å synes det er unødvendig med godteri så tidlig. (Men for all del. Jeg har en kjempe koselig svigerinne, jeg ble bare så overrasket over at hun ga jenta si denne kjærligheten, som hun forøvrig pleier å få hver lørdag...)
Stratos med 3 barn Skrevet 16. mai 2007 #9 Skrevet 16. mai 2007 Ikke min på 8 mnd nei! Men jeg har sett tendensen du beskriver hos enkelte eldre familiemedlemmer. Han ble vel tilbudt solo brus når han var 4 mnd. Har stoppet de hver gang og de er gudsjelov for gamle til å passe han Har inntrykk av at resten respekterer våre valg og hører på hva vi ser I morgen koser han seg med mammas hjemmemekka is. Tar bare fruktmosen han spiser til vanlig å fryser til en ispinne. Aner ikke om han liker det enda, men da kan han kline med den, også blir vel oldeforeldrene hans fornøyde også tenker jeg!
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #10 Skrevet 16. mai 2007 Førstemann var 1 år 3 mnd. da han fikk sin første is. Andremann fikk det da hun var 10 måneder (fordi storebror fikk). Jeg gir aldri godteri i store doser til hun på 10 måneder, men hun får litt når vi andre spiser noe. Det var lettere å være streng med han eldste. storebror vil jo også gjerne dele da. En hel Dumle: Nei aldi i livet. Det dreier seg om 1 rute mørk sjokolade hvis det er noe, elleren 1/4 av en drops.
//MAM\\ Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. mai 2007 Ja, det var en god idè! kanskje jeg også skal gjøre det. Tenkte at han skulle få smake litt is i morgen for første gang (er snart 9 1/2 mnd nå), men det blir jo ikke for første gang likevel da...men,men, det faller nok i alle fall i smak ;-D
Rose69 Skrevet 16. mai 2007 #12 Skrevet 16. mai 2007 Nei, du er ikke rar! Jeg vil vente lengst mulig med å introdusere sukker/godterier for barnet.I værste fall starte med rosiner f eks, om noen absolutt MÅ gi han noe. Har ikke folk lest om den ekstreme økningen av fedme,sukkersyke og dårlig tannhelse? Nei, det er opptil oss foreldre å sette grenser, og sørge for en sunn livs-stil for våre små.
Kose-KU Skrevet 16. mai 2007 #13 Skrevet 16. mai 2007 Skjønner at du reagerer!! Så små barn skal ikke spise godteri. De synes det er spennende å smake på alt som er nytt uansett hva det er. Like spennede for dem med sunn mat. Gi heller frukt. Tror å gi små barn og babyer godteri er mest til glede for besteforeldre eller andre som gir barnet dette. Synes barnets behov skal komme før de voksnes behov for å se babyen spise slikt .
mammaentiltrulte Skrevet 16. mai 2007 #14 Skrevet 16. mai 2007 nei du er ikke rar. her er tulla 7 mnd og har ikke fått smake på noe som heter gotteri enda. eneste hun har fått smake var en liten bit brød med et tynt tynt lag syletøy på. har ingen planer om å gi henn noe sånn søtt før hun er minst 1 år og kanskje eldre. selv om svigermor mener jeg er slem som ikke vil i henne kake. bare overser henne. men skal bli morro å se i morgen om noen kommer til å stappe i henne noe hun ikke skal ha. da tror jeg at jeg kommer til å eksplodere, har sagt i fra for mange ganger allerede om at hun ikke skal ha noe. men syntes jeg hører de. er jo 17. mai da, må jo få smake litt. blæ!!
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #15 Skrevet 16. mai 2007 Jenten vår er 10 mnd og vi har heller ikke gitt henne søtsaker. Men den siste tiden merker jeg mer og mer tyt fra familie. Kan hun ikke få ditt og datt. Hun har fått smake syltetøy, is, sjokolade, krem. Men det er veldig små mengder og ikke snakk om at hun får en kjærlighet.. Du er ikke den rare her!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå