Gå til innhold

dere som har erfaring med vaksine...

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal ta den første neste uke. gruer meg. har noen prøvd emla bedøvelse krem? har tenk å kjøpe den, stakkar liten han er vant til kos og kan tenke meg at dette bli ikke populart.. hvor settes de og er det 2 stykker??? Leser en del her og er redd at han vil reagere ganske styggt. hyler når jeg nyser høyt og... sakkar liten. gikk det bra hos noen? Håper det... Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er 2 sprøyter ja. har ikke erfaring med den bedøvelseskremen. snuppa vår reagerte med skikkelig smerteskriking på kvelden, ikke engang puppen hjalp.. det var veldig vondt for meg også! vi trøstet og bærte henne mye, og ga en paracet. da gikk det bra:)

Skrevet

settes en i hvert lår.

Skrevet

uff høres vondt ut... og han stakkar liten holder på å få 5 tenner og...

Skrevet

(Om du ammer) Ha puppen klar, det hjalp her!

Men det skal være sagt at vi ikke tok hjernehinne-vaksinen da.Den er den værste pga. væsken som sprøytes inn er noe tykkere enn de andre.Vi skal ta den senere har vi bestemt.Kanskje v 6 mnd el 9 mnd.Ingen vits i å belaste de for den for tidlig.De går jo ikke i barnehagen ennå og dermed få muligheter for smitte.Helsesøster sa at det ikke var noe i veien for å vente.

Skrevet

Det gikk forresten bra resten av dagen/kvelden.Han sov godt, var rolig...ingen feber...

Det går bra i de fleste tilfellene.Det er kun 20 % av babyene som får feber.

Skrevet

De små glemmer fort. Poden min skreik litt akkurat når han ble stukket og litt etterpå. Men var helt fin igjen om kvelden, men litt øm i lårene etter stikkene. Gav paracett og merket ike mer til det.

Skrevet

Det står visstnok i bruksanvisningen for den emla-kremen at den ikke skal brukes før vaksiner. Har noe med at blodårene trekker seg sammen????

Uansett, det går helt sikkert greit ,ha puppen klar som hun over sier, det hjelper masse.

MIn baby fikk nesten 39 i feber, ga en stikkpiller og hun var i fin form dagen etter..

Skrevet

Gruinga før sprøytene er nok verre enn sprøytene..Min sov mesteparten av tia døgnet etter, litt feber men det gikk raskt over. På 5 mndr sprøytene gråt han ikke engang, bare ble irritert når hs brukte lang tid på den siste sprøyta. Ingen reaksjon annet enn litt sutring etterpå. Det går nok fint, selv uten bedøvelse. Kan være lurt å ta med en leke eller noe å distrahere ham med da. Lykke til:)

Skrevet

puppen hjalp ikke her, selv ikke til min puppeGALE jente,hehe..men paracet hjalp! ikke nøl med å gi en :)

Skrevet

Det stemmer ikke at det står det i bruksanvisning - man kan fint bruke det før vaksiner. Man setter ikke vaksine i blodårene.

Vi har fin erfaring med bruk av emlakrem ved vaksine. Du kan jo lese om det på emlas egen hjemmeside.

Skrevet

Embla-kremen bedøver jo ikke muskelen, kun overflaten av huden. Det vil automatisk si at det ikke er noe vits i å legge på emblakrem før sprøytestikk. Det vondeste med sprøytestikk er jo når en injisjerer innholdet(dypt inne i muskelen) og ikke selve stikket. Uansett skal man ikke bruke embla krem før vaksiner.

Skrevet

hs tok sprøytene fort etter hverandre, og så trøstet jeg. Roet seg ned etter et par minutter. Ikke så ille som jeg hadde trodd.

Skrevet

Det babykiss skriver er feil - man kan bruke emla ved vaksine og det vil hjelpe ved mer enn selve stikket.

Les evt. denne artikkelen:

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1210.html

Der står det bl.a:

Det viste seg at gruppen som hadde fått EMLA-plaster opplevde vesentlig færre smerter i forbindelse med vaksinasjonen sammenlignet med placebogruppen. Det ble ikke registrert noen bivirkninger i noen av de to gruppene.

Forskerne konkluderer derfor med at EMLA-plasteret reduserer smertene ved vaksinering av 4-6 år gamle barn.

Ingen grunn til å tro at det ikke gjelder babyer også...

Skrevet

Jeg gruet meg også skikkelig til den første vaksinen. Hadde hørt så mange skrekkhistorier... Men det gikk helt fint! Han sutret noen sekunder, så var alt bra. Jeg reiste meg opp for å avlede han med de fine bildene som var på veggen. :)

Neste gang han fikk sprøyte var det ingen reaksjon, bortsett fra at han gjorde et rykk med foten. Da holdt han på med en leke som sto på bordet.

Så det er ikke alle babyer som blir hysteriske etterpå. :)

Og forresten, min gutt var kjempe-skvetten fram til han var rundt 4mnd. Han ble redd for lyder som hosting ol.

Lykke til, det går helt sikkert bra. :)

Skrevet

Det gikk så fort at snuppa ikke rakk å reagere før sprøyten var satt, da gråt hun litt, men det gav seg fort. Fikk pupp etterpå og var stålende fornøyd. Merket ingenting på henne.

Andre gangen var det akkurat likedan, men da fikk hun feber på kvelden og var øm rundt stikkstedet, men ikke noe litt pupp, kos og sove sammen med mamma og pappa ikke kunne fikse.

Dagen etter var hun like fin

Tror faktisk det er værre for oss enn det er for dem:)

Hvis det er noen trøst.

Skrevet

Oi, beklager å feilinformere. Det står i felleskatalogen at emlakremen helst ikke skal brukes før levende vaksiner, da et par innholdsstoffer virker bacteriedrepende og virusdrepende. Det kan da hende at vaksinen ikke virker som den skal, og bør overvåkes.

Hvilke vaksiner som er levende og ikke derimot, kan kanskje andre orientere om. Det vet jeg ikke så mye om.

Mulig det gjør mindre vondt akkurat når stikket kommer, men det er helt klart innsprøyting av medisinen som gjør mest vondt. Og det kan ikke emlakremen gjøre så mye med.

Når det er sagt, så ser jeg ikke poenget med å legge på emlakrem på en liten baby. Dette er noe de kommer seg fint igjennom uten noe særlig rabalder. Her gråt gutten i 3 minutter tror jeg. Ingen av de andre barna i barselgruppa gråt noe særlig lengre enn min... Der var det til og med en som ikke gråt i det hele tatt..

Hos større barn har nok emla større betydning og nytte. Da blir det en slags trygghet for barnet også, samme som at jeg MÅ ha bedøvelse hos tannlegen:)

Skrevet

Det er få vaksiner som er levende - de som gis ved 3 og 5 mnd alder er ikke levende.

Mitt barn på 5 mnd gråt veldig lenge når hun fikk vaksinen ved 3 mnd alder. Da hun fikk den ved 5 mnd alder hadde hun emlakrem på og reagerte ikke i det hele tatt - så det virker som emlakremen absolutt virket inn på selve innsprøytingen også.

Når det gjelder den undersøkelsen - det var ikke psykologisk som noen her trodde - at 3 åringer følte det trygt at man hadde på emla. Det var jo en annen gruppe som ikke fikk emlaplaster men et annet plaster på som ikke hadde noen virkning (altså placebogruppen). De som fikk emlaplaster hadde mindre vondt enn de som fikk fake-plaster.

Jeg kan ikke se noen ulemper med å ta på krem - det fungerte absolutt for vår datter - og undersøkelser har som sagt vist at det fungerer på vaksiner. Jeg kommer til å forsette å bruke det fordi jeg har sett at min datter hadde det vondt da hun fikk vaksine uten. Det var ikke noe stress å ta det på, og jeg ser ingen grunn til å la datteren min ha det mer vondt enn nødvendig.

Det er jo ikke alle barn som synes det er vondt å få vaksine- på de er det jo ikke noe poeng å bruke det. Men noen barn synes det er vondt, og da er det absolutt verdt det:).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...