Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #1 Del Skrevet 16. mai 2007 Hei! Jeg er gravid (8+5) og har Crohn.Avsluttet en 6 mnd. Entrocord kur igår og går fast på Imurell. Går rundt med vondt i magen mer eller mindre hele tiden og er redd babyen skal ta skade av det. Noen som vet hvordan sykdommen påvirker foster/baby? Smerter er ikkeså ille at jeg kaster opp og vrir meg på gulvet, men er såpass at jeg må sette meg ned å puste litt. Bør jeg kontakte lege? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9321476-noen-med-mbcrohn-og-gravidredd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medusa80 Skrevet 18. mai 2007 #2 Del Skrevet 18. mai 2007 Hei. Jeg har også Mb. Chron og er nå gravid i uke 30. Jeg har stått på Entocort i 6 mnd av svangerskapet og fått beskjed om at dette er helt ufarlig. Imurel har jeg ingen erfaring med, men hadde jeg vært deg ville jeg gått inn på felleskatalogen.no og lest der under kontraindikasjoner. Hvis ikke det står at det er en ABSOLUTT kontraindikasjon, så blir nytteverdien for deg vurdert opp mot en evt.skade som kan oppstå på fosteret. Men jeg hadde definitivt tatt kontakt med legen din og pratet med han/henne hvis du er usikker. Det sies at 1/3 blir bedre, 1/3 blir verre og 1/3 forblir uforandret gjennom et svangerskap, men at man kan få seg en "nedtur" etter fødsel. Men du vil få en god oppfølging under svangerskapet ditt. Jeg har hatt jevnlig kontakt med både gastroenterolog og gynekologer opp i gjennom, i tilegg til jordmor og fastlege. Etter uke 26-28 vil du også bli fulgt opp med ultralyd 1 gang i mnd for å kontrollere tilvekst til barnet ditt. Mb.Chron-pas har en tendens til å få små barn gr. manglende ernæringsopptak og evt. medisinbruk. Det er ikke skadelig for barnet at det er lite, og hvis de ser at det er tilfellet med barnet ditt vil du få informasjon om hvorfor og hva de kan gjøre for å hjelpe deg med det. Men som sagt, ta kontakt med legen din, så kan vedkommende hjelpe deg. Er du bekymret for skader på barnet kan du jo få gjort en innvendig ultralydundersøkelse hos en gynekolog (på volvat foreksempel.) Jeg ønsker deg masse lykke til med både graviditeten og med sykdommen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9321476-noen-med-mbcrohn-og-gravidredd/#findComment-9328550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi på slankern Skrevet 22. mai 2007 #3 Del Skrevet 22. mai 2007 min eks svoger har denne sykdommen.. dermed vet jeg at dere har en forrening som jobber for og bedre informasjonen ang. denne sykdommen til leger, pasienter, pårørende osv... Jeg ville tatt kontakt med desse.. sikker på at de kan hjelpe dere med spørsmålene deres... husker ikke hva foreningen heter da, men det vet dere sikkert selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9321476-noen-med-mbcrohn-og-gravidredd/#findComment-9378561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå