Gå til innhold

noen andre som går tredelt turnus??


stratosen_er mamma_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jobber som sykepleier og går 3 delt i 6 ukers turnus. Er gravid i 21 uke.Jeg har ikke gått netter den siste turnusen, fikk faktisk sykemelding for den uka, men det er jo opp til arbeidsgiver å tilrettlegge vaktene. Jeg har redusert stillingen til 75 % på grunn av arbeidsbelastningen på jobb og min arbeidsgiver har tatt bort de vaktene jeg jobber alene (kveld og natt) og satt inn ekstra personale(ufaglærte) i helgene når jeg også er alene. Jeg jobber ikke netter fordi jeg ikke ønsker utsette babyen for våkennetter, har hørt at det ikke er så bra. Vet ikke, men legen og arbeidsgiver (som begge har små barn) godtok det uten å mukke. Jeg har lite plager, men får fort vondt i korsryggen og nedover rumpa/lårene når jeg jobber intensivt og går mye. Det er bedre å forebygge litt enn å overarbeide seg til man blir 100 % sykemeldt. Synes av og til at 75 % jobb blir i meste laget også, men inntil videre får det gå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobbet tre delt med første, også netter.gikk jo greit, men han var veldig urolig på nettene når jeg var på jobb. Nå har jeg også mistet to og det så legen kunne ha en forbindelse til natt jobbing. Nå er jeg gravi igjen og blir fullt sykemeldt med en gang. Er sykepleier og har en sjef som ikke tilrettelegger og siden jeg har mistet to så er det for å være på den sikre siden...

Er visst forskning fra Finland som ser økt abortfare ved skift arbeide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke jobbe natt når man er gravid da dette kan føre til ufrivillig abort/for tidlig fødsel/lav fødselsvekt. Her anbefaler man å søke om svangerskapspenger for den andelen nattevakter man har. Da jeg gikk gravid med Knøttet fikk jeg 40% svangerskapspenger (hadde så mange nattevakter i turnus), og så fikk jeg tilrettelagt resten grunnet risikofyllt arbeide. Svangerskapspenger er nesten det samme som sykepenger, bare at man ikke er syk da...og teller som opptjening til foreldrepengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare det at jeg føler at det er sååå mye tyngre og jobbe dag og kveldsvakter...prata med mange som jobber natt som sier at det går fint...jeg har jo allerede mista en gang og da jobba jeg ikke natt...så jeg tror det er bra for meg da...har ikke tenkt å sykmelde meg pga at jeg jobber natt...liker det mye bedre pga mye mindre arb.belastning...desstuten er jeg et b-menneske..men jeg er jo enda bare 5uker på vei så jeg får nå se hvordan formen blir...

men jobber 100% enn så lenge...

sist jobba jeg 75% +underviste men mista likevel så jeg tror ikke de thar noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bellami - har du virkelig gått ned 25% stilling fordi du er gravid??? Da får du mindre penger utbetalt når du går i permisjon. Jeg synes ikke du skal gå ned i stilling for å være snill med arbeidsgiver, men få sykemelding slik at jobben kan tilrettelegges for deg mens du er gravid, uten at du skal tape økonomisk på det.

 

Selv sitter jeg å lurer på endel ting, for jeg jobber 100% natt, men er ansatt i en tredelt-turnus, vi har ønsketurnus og derfor har jeg selv valgt å jobbe natt. Men nå vil arbeidsgiver sette meg tilbake i en tredelt-turnus, det vil si at jeg mister flere tusen kroner i måneden fordi jeg har blitt gravid. Hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg fortsatt i nattstillingen. Avd.spl sier han skal la meg være i nattstillingen ut denne turnusperioden.

Fortiden er jeg 100%sykemeldt pga kvalme, så da kan de ikke gjøre noe med tilleggene mine.

 

Jeg synes ikke det er riktig at vi skal gå ned i lønn fordi vi er gravide! Og kommer til å gjøre det jeg kan for å unngå det!

 

Vi er bare gravide en kort periode av arbeidslivet vårt, hvorfor skal vi svi økonomisk fordi vi har arbeidstid som er ugunstig mtp graviditet.

 

Hvis det er noen som er gode på rettigheter, så håper jeg du deler kunnskapen din med oss :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...