Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 Jeg har gitt min datter på 8 mnd de naturlig sundt bollene. I dag når jeg skulle kjøpe mere så jeg at de er søtet med honning.... Hva er som skjer om man får den sykdommen man kan få av honning? Er en stund siden hun har fått disse bollene, hadde jeg merket noe? Blir det anderledes når honningen er i bollene siden de er varmebehandlet?
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #3 Skrevet 16. mai 2007 Står litt her på denne linken. Vil tro at du ville merket det ganske kjapt hvis hun ble syk, du får være obs på symptomer. Vet ikke om varmebehandling ufarliggjør bakterien, kanskje den gjør det? Du kan jo lese litt på nettet, står en del hvis du søker... http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1350873.html
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #4 Skrevet 16. mai 2007 Skulle jo tro at bakteriene blir drept når bollene blir stekt??? HI
Hannahs-mor06 Skrevet 16. mai 2007 #6 Skrevet 16. mai 2007 honning kan gi mageinfeksjon hos babyer, fordi honning inneholder endel bakterier. Noen steder står det at babyer som dier mest sannsynlig er beskyttet pga antistoffer fra moren. Men babyer skal ikke ha honning. Mageinfeksjon ville du nok merket med oppkast, magesmerter, feber, diare.. ennå ikke merket noe?
Blomman Skrevet 16. mai 2007 #7 Skrevet 16. mai 2007 bakteriesporer som honning kan inneholde kan nok overeleve varmebehandling. Søk på spedbarnsbotulisme på google feks ,så finner du sikkert ut mere
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #8 Skrevet 16. mai 2007 Man anbefaler ikke honning til barn under 1 år fordi honning kan inneholde sporer fra botulisme-bakterier. Disse sporene kan overleve ved baking, så strengt tatt skal man ikke gi honning i det hele tatt til barn under 1 år, enten den er varmebehandlet eller ei (det sies at etter 25 min. koking drepes sporene). Barn under 1 år har ofte ikke nok magesyre til å kverke de farlige sporene, men det har eldre barn og voksne. Derfor kan fint en ammende mor spise honning. Dess eldre barnet er dess mindre er risikoen for botulisme fordi barnet gradvis lager mer magesyre. Uansett: Det er en uhyre liten sjanse for at honning inneholder disse farlige sporene, men det har forekommet og et lite barn i Øst-Europa døde på grunn av det (men det er sikkert mange som har fått honning og det har likevel gått bra). Mannen min glemte seg og gav barnet vårt på snart 11 mnd. honning i dag. Jeg bekymrer meg ikke for det. Det går nok bra, men jeg har bedt ham om å passe på og ikke gi det igjen
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #9 Skrevet 16. mai 2007 Glemte å si hva som kan skje: Forstoppelse og muskelsvakhet. munntørrhet, øyelokkslammelse, dobbeltsyn, talebesvær, lammelser, oppkast og diaré. Vanligvis ikke feber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå