Gå til innhold

Søskensjalusi.

hilly- fødeklar med nr. 3.

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt som vil være nesten 8 1/2 år når han blir storebror til en liten jente. Han er stolt og gleder seg veldig, men det er helt naturlig at sjalusien vil komme når en har vært alene med mamma og pappa i så mange år.

Har prøvd å finne pensum som skal gjøre overgangen best mulig for alle sammen, men det meste er relatert til liten aldersforskjell mellom søskene. Tror ikke det er aktuellt at han vil få de samme "symptomene" som en 2-3 åring kan få, f.eks. begynne å oppføre seg som en baby, tisse/bæsje på seg igjen, slå babyen o.l.

Noen tips til pensum eller egne erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9319478-s%C3%B8skensjalusi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han trenger ikke bli sjalu i det hele tatt, alt tatt i betraktning hvordan dere foreldre er mot han, la han være med på alt han vil med babyen, la han prøve seg på å skifte bleier, bad dem i sammen hvis de vil etc. en gutt på 8 år vil også like å få litt ansvar med gjerne å passe på mens du er ute etter posten, ute med søplen....etc.

Noe pensum finnes ikke fordi alle barn er forskjellig, men dere vil jo fort merke om han forandrer seg "negativt" pga barnet, det fine med så store barn er at det kan sette ord på følelsene sine, slik at det kan evnt rettes opp hvis han føler at ting gjerne er litt urettferdig...

Lykke til.....

Nja, delvis enig i mye av det du skriver, han er stor og skjønner at han ikke kan slå babyen osv. og at en rekke ting ved det å være baby er kjedelig, som f.eks. det å ikke kunne spise selv, ikke kunne stå opp når en selv vil osv. så han vil nok ikke bli veldig "baby" :o) Men jeg er ikke så sikker på at du skal stole helt på at han ikke reagerer som 3-4 og ikke begynne å tisse på seg igjen. Kanskje ikke om dagen, men sønnen til en venninne av meg begynte å tisse på seg om natten da han ble storebror. Han var da 7,5 år. Etter et par måneder med vask av sengetøy hver bidige dag, gikk hun til innkjøp av bleier til han. Så helt sikker kan man nok ikke være, men husk at i de aller fleste tilfellene går det helt bra angående sjalusi og man kan konsentrere seg om den lille og kose seg sammen med det nye familiemedlemmet.

dette va ganske likt min situasjon..min sønn vil være 8 når lillesøster komme..å vært enebarn siden det.det jeg tror er viktig er å inkludere han i alt han vil selv å la han få prøve seg.passe på at personer i familien som har betydd ekstra mye for han tar seg mer av han nå å lar han komme først i et besøk...å ha en liten gave på lur til han om noen skulle være uoppmerksomme å glemme han for jeg mener det er viktig å fokusere på at dette er storebror å storebror er flink til å hjelpe å lillesøster er kjempe heldig som har eb snill å flink storobror som deg:) la gjerne far være alene med minsten å ta storebror ut på noe han liker å bytt etterpå at far tar han me en annen dag...men fokuser myyyye på storebror så tror jeg vi slipper unna mye sjalusi selv om det kansje vil kommelitt....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...