snupp & mamma Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 jenta i er 4 mnd og 11 dager, og har hele tiden hatt en litt rar vektoppgagn. den ene uken har hun lagt på seg 200 i uka, den andre gått ned 10 g. hun er ikke så veldig gla i melk, og gulper en del... men foreløpig ligger hun etter sin egen kurve, men jeg tror jeg hadde følt meg bedre dersom hun hadde fått litt fast føde. noen dager er det vanskelig å få i henne mat. hun får flaske og drikker alt fra 700- 900 ml til dagen.. men jeg klarer ikke å bestemme meg..har jo helst lyst å vente, og føler meg så "slem" hvis jeg begynner nå siden man nå vil at man skal vente til de er 6 mnd..er redd for at hun skal få vondt i magen, og at jeg skal "ødelegge" tarmene hennes... off, dette er vanskelig, men jeg må bestemme meg...noen råd og meninger?!?
MammaDilla Skrevet 16. mai 2007 #2 Skrevet 16. mai 2007 Småen min er 15 uker og i dag fikk han smake bittelitt grøt. Du kjenner barnet ditt og vet om det trenger mer mat. Du er ikke slem men full av omsorg
Canari Skrevet 16. mai 2007 #3 Skrevet 16. mai 2007 Mener jeg har lest at det er lurt å introdusere mat (iallfall smaksprøver) før barna er 6 mnd, og at man da har større sjanse for at babyen faktisk vil ha annet enn melk, venter man for lenge kan barnet vegre seg for å ta til seg annen føde enn morsmelk. Det er ingenting i veien for å introdusere babyen for mat når hun/han er 4 måneder, det kan ta opptil 14 dager å få til et helt måltid grøt/annet. Det er vel bare Norge som "anbefaler" denne magiske 6 mnd grensen, som jeg altså faktisk tror man nå begynner å gå vekk fra igjen. Det viktige er at barnet OGSÅ får morsmelk, Jenta mi er nå 4,5 mnd og skal begynne med grøt i morgen formiddag, så det så!
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #4 Skrevet 16. mai 2007 HS sa til meg at jeg kunne begynne med grøt når hun er 4 mnd, anbefaler det for flaskebarn. Men om dette er hennes personelige anbefaling eller en generell anbefaling vet jeg ikke.
Anonym8579 Skrevet 16. mai 2007 #5 Skrevet 16. mai 2007 Vi begynte med litt grøt da Mathias var 4 1/2 mnd, rett og slett fordi han gikk dårlig opp i vekt. Følte det som et enormt nederlag der og da, for hadde vært fast bestemt på å fullamme til han var 6 mnd, men men.. slik gikk det ikke... Eneste negative vi opplevde med grøten var at han sov dårligere om natten. Du må nesten gjøre det du føler er best, du kjenner jenta de best, legger hun nok på seg så er det mest sansynlig ikke nødvendig, men det er vanskelig å gi noen gode råd
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 16. mai 2007 #6 Skrevet 16. mai 2007 Begge mine har trengt mere mat fra 4-5 mnd alder, og begge er allergifri og har tarmer som fungerer aldeles utmerket:) Det er jo ikke så mye de tar til seg de første ukene uansett:) Stol på din egen magefølelse og DIN kunnskap om barnet ditt!
snupp & mamma Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2007 tusen takk for mange gode råd og meninger.. =) d å introdusere fast mat tidligere for at de skal like det høres absolutt ikke så dumt ut.. tror jeg får vente til vi har veid neste gang over helgen, og har hun ikke lagt på seg noe spesielt mer da så begynner jeg nok..
Duddlidu Skrevet 16. mai 2007 #8 Skrevet 16. mai 2007 Jeg har en virkelig stor go'gutt, men fullammet til 6 mnd, noen ganger oftere enn hver 2.time. Jeg stoler på at de som har peil på det ikke tuller når de sier det er risikabelt å introdusere grøt for tidlig. Var overhode ikke noe problem å få lillegutt til å like mat fordet, han elsker det. Har lest at påstanden om at det kan bli vanskeligere å få dem til å like mat, er bare tull. Jeg ville ha ventet, men det er til syvende og sist ditt valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå