Gå til innhold

Om frysing og lagring av melk

Anbefalte innlegg

Jeg pumper meg etter amming. Da er det som regel for lite igjen til et helt måltid til snuppa så jeg må slå sammen flere skvetter for å få en porsjon. De første skvettene blir dermed stående i kjøleskapet en stund før de blir fryst (selv om de er miksa sammen med de andre skvettene). Tåler melka dette eller blir den sur? Hvor lenge kan man vente med frysing? Kan man bruke melk som har vært ute av kjøleskapet evt. blitt oppvarma for så å bli kjølt ned igjen? Mange spørsmål. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9318832-om-frysing-og-lagring-av-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du kan gjøre, er å fryse ned melken etter hvert som du pumper den ut (da må du bruke bokser og ikke poser å fryse i).

Du kan helle den nypumpede melken rett oppå den allerede frosne melken i fryseren. Det beste er å få fryst melken så fort som mulig, men om den skulle bli stående og samle opp alt i løpet av en dag, så tror jeg ikke det har noe å si.

Det er viktig at du ikke blander nypumpet melk med kald melk, da vil melken bli fortere sur (du bør altså kjøle ned den nypumpede melken før du blander den med den allerede nedkjølte).

Man skal ikke varme opp morsmelk flere ganger, så hvis melken har vært ute av kjøleskapet og blitt varm/oppvarmet er bakterieproduksjonen i gang, og den skal ikke kjøles ned igjen og brukes senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...