oktober2007 Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 Er helt grønn på dette området med barnevogner. Har skaffet meg noen brosjyrer med barnevogner... men hvilke anbefales? vanlig bagvogn, duo eller combi? hva er egentlig forskjellen på duo og combi?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #2 Skrevet 16. mai 2007 Hei du ;-) Før du vet hva du bør velge, må du analysere ditt behov. Skal vognen passe i et bagasjerom? skal bag'en bæres opp fem etasjer? Bruker du kollektivtransport og trenger en vogn som ikke "bygger" så mye? Bor du på landet med mye ujevnt terreng? Er det plass til Voksipose eller annen varm vinterpose i bagen/vognen? Her er en link om barnevogner og utstyr generelt. Det er en Wikipedia, så hvem som helst kan bidra med tekst og bilder. Det er derfor den ikke er helt oppdatert også. Når du har blitt litt ekspert kanskje du vil være med å oppdatere/komme med meninger også? http://barneutstyr.wikispaces.com/barnevogner
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #3 Skrevet 16. mai 2007 Forskjellen på duo og kombi er at i duovogna har du to separate deler, en bag og en sportdel som du bruker hvre for seg på samme understell (og av og til samme kalesje). I kombivognen står babybagen oppi sportsvogndelen, sånn at du triller med deg begge deler når du bruker babybagen. Duo er lettere en kombivognen når vognen brukes med babybag, og bagen er oftest en del romsligere. Kombi er bra om du må bære bagen mye, da den er lett å ta ut og inn i vogna og den er lettere å bære enn duobagen. Du kan i mange tilfeller velge om du vil ha hardbag eller mykbag i kombivogna. Hardbagen er litt lunere og mer "stabil" (litt feil ord men vanskelig å forklare), mykbagen er veldig lett og flere vognmerker har softbager der du kan fjerne platene og bruke den som sovepose/fotpose seinere. Om du ikke finner drømmevogna kan det være greit å starte med en bagvogn. Da har du en veldig god og stor babyvogn den første tiden, og gjennom bruken finner du ut hvilke behov du egentlig har og hvilke egenskaper du vil ha i en vogn. Det er sportsvognen som brukes lengst uansett, og mange kombi/duovogner er litt tunge så mange blir lei av å drasse rundt med dem etterhvert. Om du går for duo/kombivogn er teutonia sine vogner gode og forholdsvis lette, samme med emmaljunga city cross.
allegodetingertre Skrevet 16. mai 2007 #4 Skrevet 16. mai 2007 Når har du termin? Trenger du stor bag eller er ikke det så viktig for deg? 3 eller 4 hjul? Vendbart styre? Softbag eller hardbag? Lufthjul eller plast? Skal du trille stort sett i by eller i terreng? Vendbar eller ikke? Som du ser, mange ting å tenke på før du bestemmer deg.
TangoTore Skrevet 18. mai 2007 #5 Skrevet 18. mai 2007 Mitt tips: Kjøp Quinny 3xl. Det er en duovogn, og har blitt kåret til best i test 3 ganger i løpet av de 4 siste årene, bl.a. fordi den er veldig stabil og lett å håndtere: Test 1: http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg/tester/article152456.ece Test 2: http://www.testfakta.com/_template_view_article.php?id=5 Og siden det er en duovogn, så får du både sportsdelen og bag. Det som også er kjekt med Quinny 3xl, er at den er kompatibel med barnesetet MaxiCosi CabrioFix (som nylig ble kåret til best i test hos Forbrukerrådet). Dvs. at du kan "klikke inn" det bilsetet på Quinny-vogna. Enkelt, greit og stødig. Vi venter forresten unge i september, og har undersøkt en DRØSS med tester av vogner og bilseter, før vi endte opp med de to overnevnte produktene. Er ikke i tvil om at vi har gjort gode kjøp! Lykke til. :-)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 18. mai 2007 #6 Skrevet 18. mai 2007 Nå er det blitt en hel haug av vogner å velge mellom, så skjønner at det ikke er så lett å velge ja.. Hvordan bor dere? Om dere bor i blokk uten heis f. eks så ville jeg tatt en bagg som ikke var så rung når dere skal bære den opp og ned.. Plass i bil? Jeg ville valgt en vogn med stor bagg da dere får høst barn så det er plass til skinn + tykk pose for vinteren.. Ville ikke valgt Qunniy som en annen her anbefaler.. Der er baggen veldig liten.. Lett for at den velter og sportsdelen er veldig smal.. Emmaljunga har flere fine duo varianter.. Vil også anbefale Teutonia Prestige med duo(hard) ny type..
TangoTore Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Har du brukt Quinny aktivt? Baggen der er nok mindre enn på de største en finner på markedet, men å si at den er liten, er vel litt drøyt? Å det å komme med påstander om at den velter lett, er også en uttalelse du sannsynligvis ikke har belegg for å mene. Når det er sagt: Hvis en ønsker en 4-hjuling, så ville jeg ha valgt Emmaljunga fremfor Teutonia. Rett og slett fordi den er bedre. :-)
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #8 Skrevet 19. mai 2007 Vi har to duo vogner en emmaljunga classic og en bugaboo cameleon super fornøyd med begge to, men det er to helt forskjellige typer. Begge er lette å legge sammen og gode å trille + stor bag på begge, buggisen har vel den største baggen på markedet tror jeg..
TangoTore Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 Den Emmaljunga Classic er jo en av de beste Duo-vognene på markedet (både sikkerhets-, stabilitets- og kvalitetsmessig), så den vognen kan jeg også trygt anbefale. :-) Angående Bugaboo Camelon, så ville jeg ha styrt unna den. I en test fra 2006, ble den diskvalifisert fra videre testing da det ble avdekket en (eller flere) alvorlige sikkerhetsbrister: http://www.testfakta.com/downloads/sittvagnar06.pdf Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at du er godt fornøyd med den. Hva som skjer med ei vogn, avhenger jo mye av bruken til den enkelte. Men vogner som gjør det dårlig i seriøse tester, ville jeg uansett ha styrt unna.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #10 Skrevet 19. mai 2007 TangoTore, du virker til å ha peiling på barnevogner! Hva har du å si om Simo kombi?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #11 Skrevet 19. mai 2007 når det gjelder quinny vet jeg at mange er fornøyde, og det var den første vognen jeg så på. Forhørte meg en del rundt og gikk bort fra den pga den lille bagen (den ER liten) og at den er bred bak. Kjenner flere som har den, og de har måttet bytte ut bagen etter ca 4 mnd (alle har sommerbarn da). Ikke plass til en (ikke liten) baby og vinterpose i bagen. Dessuten blir kalesjen slarkete og bråker når du tar den opp og ned. Vognen har flere ganger blitt rapportert at den velter hvis ungen sitter fra deg, og du har noe hengende på styret (de fleste har jo det...). Til slutt er det netting på siden av sportsdelen, syntes ikke det ville blitt noe lunt for ungen. For oss ble det derfor teutonia og senere en city cross:-)
TangoTore Skrevet 19. mai 2007 #12 Skrevet 19. mai 2007 Jeg har ikke så ekstremt god peiling selv, men har en god oversikt over tester som er gjort. Disse har jo testet vognene fram og tilbake, og virkelig latt de fått kjøre seg slik at ev. feil og mangler blir avdekket. Angående Simo kombi, så vet jeg at den har vært med i en test: http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3442&paid=5&scid=3534&1177055313 Som du ser der, så kom den på 10. plass av totalt 12 testede vogner. Hvis du vil ha en lignende vogn, så ville jeg vel heller gått for Brio Kombi. Brio og Simo er vel begge produsert av Brio, og de vognene har mye til felles, bortsett fra at Brio sin er bedre. Dog er det mange andre Brio-vogner som er dårlige. Håper dette var til hjelp. :-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #14 Skrevet 19. mai 2007 NB_vær oppmerksom på at simo kombi supreme som selges i danmark er en helt annen vogn enn simo kombi 625 som selges i norge:-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #15 Skrevet 19. mai 2007 Hva er bakgrunnen for at du kan si at brio sin er bedre enn simo? Det ble nevnt ovenfor her at det virket som du hadde peiling på vogner,jeg vil nå heller si det motsatte. Har du hatt alle disse vognene du uttaler deg om eller dreier alt seg om tester for deg som du tror blindt på. Hvilke mobil er best i test,skulle hatt en ny en..
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #16 Skrevet 20. mai 2007 Fordi Brio sin gjorde det bedre i en test jeg så på. Hvordan kan du si det motsatte? Selvfølgelig har jeg ikke hatt alle vognene, og det sa jeg jo over også. Men: jeg har en ganske god oversikt over de fleste seriøse tester som er gjort av barnevogner de siste årene. Å stole på en eller flere tester er faktisk bedre enn å høre på en eller annen mening fra en eller flere brukere av vogna. En typisk bruker kan legge merke til en negativ ting, og demed uttale seg negativt om vogna generelt (selv om den negative tingen kun utgjør 10% av totalopplevelsen, og kanskje er i kategorien "upraktisk design"). Helt vanlig at brukere uttaler seg slik, og dette ser en igjen på plasser hvor brukerne selv skal gi karakterer. Som eksempel kan jeg nevne en brukertest, hvor en bruker hadde uttalt seg om ei vogn, og skrev: "alt for lite fjæring og liten bag under vogna. Denne likte jeg ikke i det hele tatt. 1 av 10 poeng". Og slike eksempler finnes det maaaaaaaange av. Sikkerhet, stabilitet og pålitelighet er tre kategorier som, etter min mening, er ekstremt viktig ved valg av barnevogn, men dette er ting som en "vanlig bruker" ikke greier å fange opp ved normal bruk, fordi ved normal bruk så ville en ofte ikke komme borti disse kategoriene. Men ved et testinstitutt, så utsetter de vognene for ulike tøffe påkjenninger, og "simulerer" dermed flere års tøff bruk (og ofte i mange minusgrader) for å se hvor mye de tåler. I tillegg tester et testinstitutt komfort og design + andre ting. Når det gjelder design, så pleier jeg ikke legge så mye vekt på det. Design er jo individuelt hva folk liker. Men sikkerhet, stabilitet og pålitelighet er tre såkalte objektive kategorier som er enkelt å teste. De som ikke liker å høre på en som "maser" om resultat fra tester, er ofte folk som har ei vogn som har gjort det dårlig i den nevnte testen. Det er helt vanlig. Så jeg har aldri ment å mase på noen om testresultat, men jeg synes at det kan være et godt utg.pkt. for valg av vogn. Det viktigste er uansett ikke hvilke vogner som ble best, men hvilke du bør styre unna (ofte pga. elendig sikkerhet).
engletrollet Skrevet 20. mai 2007 #17 Skrevet 20. mai 2007 Brio strøk i den siste testen (happy, altså). Når det gjelder vogner som stryker, kan det være lurt å lete opp responsen fra produsent. Bugaboo har fks. utviklet nye hjul til vogna, som man fikk tilsendt gratis. I tillegg doblet de garantitiden på hjulene. De fleste produsentene retter opp det som er av feil på vognene etter en slik test. Ellers er det slik at alle vogner på markedet faktisk har blitt godkjent i forhold til EU. Den eneste vognen jeg ville styrt unna er eurobaby, som to (eller var det tre) ganger har strøket i test -etter hverandre! Skal man ¨å etter testresultater er den beste vogna på markedet akkurat nå Micralite. Og den er jo ikke brukende til noe annet enn reisetrille etter at bagperioden er unnagjort.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #18 Skrevet 20. mai 2007 Noen produsenter er, som du sier, flinke til å rette opp feil fort. Men vet vi at disse "opprettelsene" er gode nok? Godkjent i forhold til EU betyr ikke så altfor mye, og bør ikke verdsettes høyt. Som jeg tidligere har sagt: det viktigste en kan få ut av tester er å styre unna de som har gjort det dårlig, og heller velge en av de som kommer på toppen. Micralite er en god vogn ja, men Emmaljunga og Teutonia gjorde det også skarpt i den testen. Tror jeg ville ha holdt en knapp på Emmaljunga. Rett og slett fordi den ikke var så mye dårligere enn Micralite, og fordi Emmaljunga har et mer anerkjent merkenavn. Men det blir også litt feil å hevde at Micralite er den beste vogna på markedet akkurat nå. Den er den beste av de 8(?) som var med i testen, men det finnes jo mange andre som har blitt testet tidligere (og som fortsatt er på markedet) som fortsatt er minst like gode som Micralite.
*1+1=2 små* Skrevet 22. mai 2007 #19 Skrevet 22. mai 2007 TangoTore: skulle trodd du driver med salg av Quinni vognene. Har sett deg skryte av dem i 4 tråder minst! DU har en selv? Greit å være fornøyd med noe, men du sier at folk kommer med påstander som de ikke kan "bevise", du går bare utfra tester(som skjeldent er særlig bra). Sier ikke at vogna er dårlig, bare måtte kommentere på at du skriver ca det samme overalt! Derfor intrykket av at du selger den:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå