Gå til innhold

Hva gjør jeg nå? (nattamming)

Anbefalte innlegg

Har ett barn på 5 mnd og 2uker. Fullammer.

Det vanlige frem til nå er slik (ca tidspunkt):

1830-1900 = Amming og legging for kvelden

2100 = Amming (ikke mye hun vil ha)

2430 = Amming

0400 = Amming

0730 = Amming og vi står opp

0930 = Amming og hun sover en lur

Jeg har aldri forsøkt annet om natten enn amming. Våkner hun så tar jeg henne opp og ammer, legger henne ned igjen og hun sovner alltid med en gang.

I natt skjedde det noe helt rart:

1900 = Amming og legging for kvelden

0600 = Amming, sovnet igjen med en gang

0830 = Amming og vi sto opp

0930 = Amming

1030 = Amming og hun sover nå en lur

Hun sov altså gjennom hele natten! Våknet ikke en eneste gang! Kl 0600 var hun kjempesulten og jeg hadde overflod av melk i puppene.

Hva gjør jeg nå? Kan jeg utnytte denne forandringen til å avvikle/begrense nattamming?

Hun blir 6mnd om 2uker. Skal jeg:

1. Bare fortsette som før og gi henne mat hver gang hun våkner?

2. Prøve med smukk istedet for pupp når hun våkner? Hvor iherdig skal jeg isåfall være?

3. Begynne med litt grøt el.l på dagtid? Hadde tenkt å fullamme i 6mnd, men det er jo bare 14 dager til. Vil hun ha mer nytte av 14 dager til med kunn pupp eller vil vi ha mer nytte av å benytte denne endringen hennes til å smått avvikle nattamming (og isåfall da bør hun vel begynne å få mer tyngde i magen)?

Jeg har masse melk, så uansett vil hun kunne få så mye hun bare orker av mm.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9315411-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5-nattamming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det litt på langs! Mange opplever mer nattamming etter grøtstart, forresten.

JEg forstår ikke helt hvorfor du skal forandre noe som helst, her har ungen lagt forholdene til rette. Du er kanskje ør av all sovingen, hvem vet hva som skjer i natt. Det må være deilig, nyt det og se hvordan neste natten blir!

Jeg kan godt fortsette som før, men tenkte at hun tydeligvis kan sove gjennom natten uten mat og hun er 6mnd om 14 dager, så gikk det an å forsøke å ha litt mindre amming på natten?

Med det første barnet begynnte jeg med grøt på 6mnd dagen og hun sluttet raskt med nattpupp da. Jeg startet med litt grøt og økning av hyppighet på amming på dagtid. Det første barnet krevde mye om natten frem til da.

Hun sov altså gjennom hele natten uten pupp. Spiste grådig når hun våknet og aldri har hun vært mer våken, blid og opplagt som i dag.

Ville du likevel ventet 14 dager før du begynnte å intodusere grøt?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...