Gå til innhold

Flere "treiginger" til å rulle???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstegutten vår var ganske tidlig ute motorisk, og rulla rundt som bare det fra han var 4 mnd og 3 uker.Tulla vår har nå blitt 7 mnd og en uke, og er lite interresert i den slags. Hun har rulla fra rygg til mage 1 gang.... Jeg er jo klar over at barn utvikler seg veldig forskjellig, og jeg stresser ikke med det. Men det blir jo til at man sammenlikner litt.....Ellers er hun veldig sterk i kroppen, mage og nakke, og har vært "normalt" tidlig ute med andre ting(løfte hode, suge på tærne, løfte overkroppen osv) Hadde vært interresant å høre om det er flere "treiginger " der ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å jada:) Eldstemann var slik. Han rullet en gang før åtte mnd, var ikke interessert. Krabbet aldri, satte seg opp ved 10 mnd, reiste seg opp ved 10 1/2 mnd.

Ingenting å bekymre seg for:)

Skrevet

Hei!

Eg har en sånn tulle... Ho har kun rullet seg fra rygg t mage noen få ganger. Trives heller ikkje så godt på magen. Men å sitte på rompa, da er ho i storform :o)

Men men, ting tar tid har eg lært :o)

Skrevet

Det er som om du beskriver dattern min!! :) Hun er 7 mnd og 2 uker nå, og nekter å rulle. Hun har imidlertid rullet flere ganger fra mage til rygg, men aldri fra rygg til mage. Et par ganger har hun rullet 5-6 ganger på en time, men så har det virket som om hun ikke er interessert i det lenger. Jeg mistenker også at de gangene hun faktisk har rullet, ikke har vært helt bevisst fra hennes side. Det har nemlig skjedd når ivern har tatt overhånd, og hun har mistet balansen. Ihvertfall er det sån det har sett ut for oss. Mie er også blitt veldig sterk i kroppen sin, har ligget MYE på mage siden hun ikke klarer å rulle seg over på rygg. Merker at hun liker seg best på mage også, da har hun best oversikt liksom. Når jeg legger henne på rygg så ligger hun ikke lenge før hun begynner å sutre og vil på mage igjen. Problemet er bare at hun ikke "gidder" å prøve å snu seg selv :) Jeg tror også at ting går seg til etter hvert, men det er klart at man sammenligner når man er sammen med andre babyer. Så mens vi går og venter på at de snart en dag skal skjønne at YESS sånn er det jeg kommer meg rundt!! Så er det godt å høre fra andre i samme situasjon :)

Skrevet

Snuppa mi er heller ikke veldig interssert i å rulle. Hun har gjort det noen ganger, men gjør det ikke hver dag. Hun ligger mye på gulvet og leker. Kan ligge på magen kjempe lenge og leke og dreie seg rundt og litt bakover. Forover har hun ikke fått til enda. Dere er nok ikke alene med å være litt trege nei.....

De kommer seg nok tenker jeg.

Skrevet

Åhh så godt å høre at det er flere!!

Gutten min er 7mnd og han er ganske daff for tiden.Begynte å lure på om han er frisk .Har lest på enkelte tråder her inne hvor folk skryter av at babyene kan gå rundt bordet til og med når de er 7mnd og jeg begynte å bli litt nervøs, men jeg lurer litt på om de bare skryter litt for mye av ungene sine jeg....he he.

Lillegutt lærte å rulle fra mage til rygg allerede rundt 5mnd alderen , kansje fordi han ikke likte å ligge på mage.Men nå har han SLUTTA å gjøre det og ligger ganske daff og sutrete på golvet.MEN han har fått en TANN , så jeg lurer på om det kan ha satt han ut litt.....?

Han har på en måte stoppa opp og tenker seg om, he he.

Ellers så har han begynt å gjøre litt åle bevegelser når han ligger på mage, tar rompa opp og skyver kroppen litt fram på en måte.Han kan også snu seg rundt i ring når han ligger på mage.Men har ikke reist seg opp på alle fire som enkelte har skrytt av at sine kan allerede.

Hmm det er vel mye som skjer akkurat rundt syv mnd, de skjønner mer og spiser mer også får de tenner så det er kansje derfor mange stopper litt opp og tenker seg grundig om....he?

Tror vi alle bare kan slappe helt av med de på 7mnd , det kommer seg nok!!!

Skrevet

Tror kansje noen legger litt ekstra på her inne til tider. Kjekt å smøre på til folk man allikevel ikke møter i virkeligheten....

Ikke for det, noen er veldig tidlig ute. Men å gå rundt bordet i en alder av 7 mnd, ja det er det ikke mange som gjør.

Skrevet

Ja det er nok sånn det er, vi får vel ikke ta alt vi leser alvorlig=)

Skrevet

Jenta mi er sånn:) Jeg har aldri vært bekymret, men noen ganger tenker jeg at hun nok aldri kommer til og krype. Hun liker ikke og ligge på mage, hun ruller ALDRI, hun vil bare sitte eller stå i fanget. Vi pleier og legge henne på mage ofte, men føler ikke helt at det er så mye framskritt. Nå ligger hun ca 5-15min før hun begynner og gråte, og jeg vil ikke akkurat la henne ligge dær og hylskrike heller.

Ikke vil hun ligge på ryggen heller, da prøver hun og sette seg opp, men hun får ikke til så da ser hun helt desperat ut stakkars:( Men hun er sterk i nakken og i bena. Hun pleier og stå og holde seg i lekegrinda, da mens vi passer på henne altså, og hun reiser seg ikke opp selv. En gang sto hun i 20sekunder mens hun holdt seg. Men det er vell ikke alle barn som kryper så mye heller....Noen aker seg jo frem på rompa istede.

Hun er foresten 7mnd og 3uker gammel.

Skrevet

Jeg har en makelig gutt som liker best å være i ro. :)

Men det HS sa om rulling var at om de rullet en eneste gang så vare det nok. Poenget var at de skulle "løse koden" til hvordan man gjør det. Om de rullet rundt på gulvet hele dagen eller om de gjorde det en gang eller to hadde ikke noe å si for utviklingen.

Skrevet

Så fint å høre hva dere skriver, jeg blir veldig beroliget av å høre fra virkeligheten.De er jo i en overgangsfase rundt 7-8mnd alderen , jeg leste om dette fra en helsesøster at det er vanlig at de begynner rundt 8-9mnd alderen med å krype og åle seg rundt alt etter som, noen kryper jo ikke heller men venter til de kan gå.

Skrevet

Godt å høre at det er flere!! Nå er tulla "bare" 5mnd og snart 3 uker. Hun rullet seg litt over på siden for ca en mnd siden, men har sluttet med det O.o

Aldri rullet rundt. Godt å høre at det ikke er "farlig"

Skrevet

Treiging ja, rett og slett latsabb!!!!

Sjarmøren er 8,5 mnd og sitter på gulvet som en prest, men det å ligge på gulvet har aldri vært en kjempe greie - mye triveligere i et fang eller i høystolen ved kjøkkenbordet for å si det sånn.

Han rullet en periode fra mage til rygg, men det har vi sluttet helt med. Også rullet han i går fra rygg til mage og det er første gang. Men han sover på siden i en sånn halvrull, så jeg tror nok at han bare ikke vil. Vil ikke ligge på gulvet, han vil sitte. Uler som en tåkelur om han blir lagt på gulvet, kan inni mellom når vi er super uthvilt ligge på magen en stund og roterer da rundt på gulvet uten problemer, skyver seg og bakover men det er helst i sinne.

Så han går nok ikke når han er året her nei.

Skrevet

Nå kommer jeg sikkert til å få en masse med kjeft, men det er VIRKELIG ikke meningen å tråkke noen på tærne.. Men har dere noen gang tenkt på at GRUNNEN til at ungene deres ikke ruller, liker å ligge på magen osv er at de får lov til å sitte selv, uten å faktisk ha sittet seg opp selv??? Jeg mener ikke at det er farlig og jeg er virkelig ingen berdreviter, men det er jo i grunnen logisk at når de først har fått smaken på å komme over bakkenivå, så vil de ikke gå "et steg tilbake". Det er også dette som er grunnen til at mange hopper over krypestadiget.. For foreldrene "hjelper dem" til å hoppe over det.. Jeg håper dere skjønner at dette ikke er ment som kritikk, men bare til ettertanke.. Jeg har nemlig merket meg at mange av dem som snakker om at barna er "sen" er de samme som lar barna sitte før de setter seg opp selv. selvfølgelig gjelder ikke dette alle.. noen er tidlig, noen er sen, alt er like normalt, men i noen tilfeller er det faktisk vi som foreldre som hemmer dem, selv om det er i aller beste mening.. til slutt lærer jo alle normale barn å gå, jeg har tilgode å se en seksårig rumpeaker, så ting kommer jo tilslutt. men ser dere hva jeg mener??

Jeg har en jente på 8mdr. Hun var ikke så veeeldig begeistret for å ligge på magen når hun var rundt 3mdr hun heller, det er det vel få som er. Men jeg lå på gulvet med henne, lekte og underholdt, hun ble sterkere og sterkere og tilslutt kunne hun, i en alder av rundt 4-5mdr ligge i timesvis på magen. Min datter er en såklalt tidlig en.. hun reiser seg opp etter bord, sofa osv, hun setter seg opp selv og hun kryper.. men dere, puh! det er et slit asså, hehe. så egentlig så er dere litt heldig :) Hun har omtrent aldri fått sitte på gulvet å leke, bare lagt på magen/ryggen.. og da måå hun liksom utvikle seg selv på en måte.. hun er knallsterk, nettopp fordi hun har utforsket og jobbet så mye for å klare disse tingene selv.. jeg tviler på hun hadde vært på det stadiet i dag, hvis jeg hjelp henne å nå neste stadie, før hun egentlig var klar for det..

jeg vil gjerne legge til at hver enkelt forelder før det som er rett for dem, dette er ikke et dømmende innlegg, men noen tanker fra meg.. :o)

Skrevet

Men hvorfor på død og liv skal de klare alt tidligst mulig? Enten det er selv eller med ivrig hjelp av foreldrene. Så det at du ligger i timesvis med ungen på magen, så babyen blir sterkere og sterkere, fører vel frem, men som du selv skriver så lærer de jo alle som en å gå. Og om de lærer det i en alder av 9mnd eller 14 mnd spiller vel egentlig ikke så stor rolle i det store og hele?

Jeg synes det viktigste er at babyen er fornøyd, får utvikle seg i sitt eget tempo, og selvfølgelig stimulering (med måte!) og masse av kjærlighet:-)

Og når det gjelder rulling: Dette er ikke noe de MÅ lære.

Skrevet

Jeg mener overhode ikke at de på død og liv skal gjøre alt mulig tidligst mulig.. Skriver jeg det? Hvis det er slik du forstår det ut fra mitt innlegg, så missforstår du.. tvert imot syns jeg se skal få gjøre ting når de er klar for det.. når kroppen deres er klar for det.. derfor satt ikke barnet mitt noe særlig (fritt på gulvet) å lekte før hun satte seg opp selv.. jeg var ikke opptatt av at hun måtte sitte, før hun faktisk var klar for det og dermed gjorde det selv.. nå setter hun seg opp og kan gjerne sitte i timesvis, fordi hun har trent seg SELV opp til det.. så egentlig så er meg og deg ganske så enig.. men jeg mener at de skal få ta hvert eneste steg selv, ikke for at de skal begynne å gå når de er 10mdr, men fordi ting da kommer når de er klar :)

men jeg vil gjerne gjenta igjen, at for dem som setter opp ungene sine før, så er det et valg de har tatt, på samme måte som det valget jeg har tatt, og vi tar aller våre egne valg uten at NOEN har noe de skulle ha sagt om den saken.. men du skjønner gjerne hva jeg mener med det jeg sier??

hilsen anonym over her

Skrevet

Vi har en liten "gidder ikke ".. Men å hoppe-krype på ryggen bakover og i ring DET ER STAS.. Da flirer han godt av seg selv.

Han rulla fra mage til rygg da han var 3 mnd.. og bevisst rulling fra 4,5 mnd ca.. men Nå når han er 7 mnd gidder han ikke det mer..(noen ganger om dagn bare nå r han er VELDIG lei av at vi ikke snur han... helt rart.. Han åler seg rundt i ring og litt bakover på magen... spent på når det skjer ja...

noen barn er jo GÅERE uansett hva vi som foreldre gjør tror jeg..

Fysio sa han var veldig sterk (elsker å hoppe) og i sta da han satt litt på fanget mitt ved babygymen tok han søren meg tak i en ring og heiste seg opp selv!!!!

kan jo ikke stoppe det heller eller?

Skrevet

Jeg vil bare si at du kunne vel kanskje formulert deg på en annen måte hvis det ikke var meningen å tråkke noen på tærne eller fremstå som en bedreviter... Det andre gidder jeg ikke gi noen kommentar til selv om det "ikke er ment som kritikk, bare til ettertanke".

Skrevet

Mulig jeg kunne formulert meg på en annen måte, men siden jeg på en måte har gjort ting annerledes enn noen av dere, så føler jeg litt at uansett hvordan jeg formulerer meg, så kommer det til å virke som jeg mener at dere gjør ting feil, selv om det ikke er meningen! Jeg mener jo selvfølgelig at jeg har gjort det som er best for oss, men jeg mener IKKE at andre har gjort feil av den grunn!!! I min verden så finnes det ikke bare rett og feil, det finnes flere måter gjøre noe rett på.. Fra min side var dette et oppriktig spørsmål og et ønske om en konstruktiv tankesamling rundt dette temaet.. Når noen svarer meg på det jeg spør om, så har de svart, da er det ingenting som gir meg rett til å sette spm-tegn ved det de svarer.. skjønner? jeg er ikke ute etter å kritisere noen for det de gjør, men lurer på om de har tenkt på de tingene jeg sier, for det er jo ikke slik at alle tenker likt.. er det vel?

Skrevet

Jeg skjønner Anonym godt.

har selv tenkt litt på.. hva om jeg lot han være ENDA mer på gulvet??

Men allikevel kan jeg jo ikke si at det er tregt ..men skulle ønske det skjedde fortere.. he he .. det er vel jeg som er utålmodig kanskje???

:)

Skrevet

Men jeg har da for faen meg ligget på gulvet og lekt med dattra mi jeg å!! Men når hun HYLER i flere minutter så, klart jeg tar henne opp. Vi har da fått peppret inn av HS at vi må gjøre ditt og datt og la henne ligge på gulvet,VI GJØR DET!!!MEN HUN HYLER LIKEVELL!!! Ville du latt barnet ditt ligge og gråte på gulvet eller???

Nei, jeg synes det er viktigst at ungen er fornøyd. Hun lærer nok og gå hun også:) Og jeg har aldrig vært opptatt av og ha en unge som er "tidlig" ute.....

Skrevet

Simselimsen, jeg tror du har ei jente som heller vil gå, springe, hoppe osv, en liten robust og aktiv krabat. Noen har rett og slett ikke tolmodighet til å ligge å trene seg, men vil heller ha litt mer action:) Min mellomste lå på magen og sånn, men jeg husker han var veeeldig utolmodig, det måtte skje noe hele tiden. Sånn er han i dag og:)

Jeg har to gutter og en jente, guttene var tidligere ute med rulling og sånn, sterkere på en måte. Og ja, personligheten avspeiles helt fra starten.

Skrevet

Klart jeg forstår at du tar henne opp når hun ligger å hyler! det gjorde vi også det, såklart.. litt sutring av og til, det fant vi ut at hun måtte tåle, men når ungen hyler, så er det klart man ikke skal la den ligge der for å trene nakken.. når hun var lei, så fikk hun komme opp, så tullet vi litt og lekte litt, og etter en stund, så prøvde vi kanskje litt igjen.. og gradvis så ble hun sterkere og mer fornøyd.. i begynnelsen holdt hun gjerne bare ut i et par minutter. det er helt normalt det..

men du, sa jeg at jeg mener at det dere gjorde var galt?? nei.. du trenger ikke forsvare at hun ikke måtte ligge å hyle på gulvet.. jeg er ingen sur hs som vifter med pekefingen.. jeg mener ikke at dere har gjort noe galt, det finnes ikke bare enten RETT eller GALT vel?

jeg er heller ikke opptatt av å ha en unge som er tidlig ute. min hs sa, hun der går nok tidlig.. åh nei!, tror du?? svarte jeg.. det er ikke bare bare å sitte på gulvet dagen lang, fordi en liten pipestilk av en jente på 8mdr klatrer på alt mulig og noen må ta henne imot i blandt for at hun helst ikke skal ha mer enn 1 blåveis om gangen..

Skrevet

Det er nettopp det vi også har gjort. Småen omtrent bare lå fram til han var 6mnd. Vi har "fristet" med leker osv. Ingenting har fått noe fart i han. Og jeg vil nok tro at det ikke er så vanskelig å skjønne at det er mye tyngre for en på 10-12kg å rulle rundt enn en som er mye lettere. Og noen barn er mer makelig enn andre. :)

Og beskjeden vi har fått fra hs og lege er "fortsett bare sånn som dere gjør"!

Jeg er helt enig i at noen barn er tregere pga for lite muligheter til å utvikle seg. Men som sagt du kunne sagt det på en annen måte... Tror de fleste som er bevisst på at barnet henger litt etter om man kan si det sånn, gjør det de kan for å fremme utviklingen.

Småen min har begynt å flytte seg rundt på gulvet nå. Og det uten å ha rullet rundt tusenvis av ganger... ;)

Skrevet

Se det, sånn egentlig så er vi ganske enig :)

og ja, det er jo veldig logisk, en lettvekter har lettere for å rulle eller andre ting enn en "tungvekter", helt klart..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...