Gå til innhold

Fra flaske til pupp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å ha gitt flaske ganske lenge og etterhvert gått over til å bare amme. Går det?

Jeg ammer gutten min som er to mnd først og gir flaske etterpå grunnet liten vektoppgang. Dette har jeg gjort siden han var fire uker. Nå holder jeg på med akupuntur og homeopati for å se om det kan øke melkemengden og jeg forhåpentligvis kan fullamme etterhvert.

Han drikker ca. 70 ml etter hver amming. Totalt 300-400 ml i døgnet.

Noen som har erfaringer på dette området?

Noen dager tenker jeg at nå gir jeg opp og går over til bare flaske, men så har jeg så lyst å klare det. Han styrer som regel en del når jeg ammer han. Han foretrekker nok egentlig flaska og det er det som er så kjipt....

Jeg må vel kanskje pumpe meg i tillegg for han suger ikke så veldig lenge før han begynner å vri seg unna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg fikk en prematur jente i utlandet, og her er de kjappe med flaske om barnet ikke kan amme, så jeg kom hjem fra sykehuset med et flaskebarn. Jeg fikk masse god hjelp fra ammehjelpen og når hun var seks uker gammel var hun helt over på kunn bryst.

Noe av det jeg fikk tips om var:

Mye hud mot hud kontakt: det stimulerer barnets reflekser og dine hormoner.

Tenk helt døgn i steden for måltid for måltid og topp opp med flaske f.eks to ganger i døgnet i steden for etter hvert måltid. (det går jo ikke om han er sulten etter ammingen)

Prøv hjelpebryst (se ammehjelpen.no), da styrer du hvor mye melk som kommer og du kan kanskje kutte ut flaska.

Jeg ble også tipset om å øke egen melkeproduksjon, og det jobber du jo allerede med. Sikkert lurt å pumpe hvis han suger lite. Jeg pumpet og ga MM i flasken. Jeg syntes hjelpebrystet var litt søl i begynnelsen, men det gikk bedre etter hvert. Har du prøvd brystskjold? Jeg gjorde ikke det selv, men ser mange anbefale det. Det gir sikkert litt samme stimuli for barnet som flasken og kan gjøre det lettere for ham å ta brystet.

Uansett, jeg var redd for avlæring av ammeteknikk fordi hun var blitt vant til flaske, men det gikk for det. Ring ammehjelpen om du vil prate med noen. De er supre!!!

Vet prosessen er veldig slitsom og kan føles litt leit, så stor klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...