Gå til innhold

Er det greit at en 1-åring spiser havregryn med melk og sukker på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror dette handler mer om at mamma sin frokost er spennende enn havregryn og sukker. Jeg prøver å unngå sukker til tulla mi, så derfor blir det ikke no sukker på meg heller, sukk.

Har funnet en god frokost som vi begge liker: Revet eple blandet med yogurt og mueseli.

Hvis, DU vil at han skal få smake og DU synes det er det rette for dere så må dere bare gjøre det.

Det finnes ingen lover imot det ihvertfall.

Hva andre sier skal du bare bry deg midt i ræven om ;-)

Om det er greit i forhold til hva?

Havregryn i seg selv er søtt og sånn sett unødvendig med sukker på. Mye melk sent på kvelden kan gi veldig full bleie på natta og evt gjennomtissing. Greit for deg?

Havregryn er sunt.

Opp til deg. Du gjør neppe noen stor skade uansett hva du velger. Antakelig får du en del fy-sukker-svar her inne, men hvis han ikke er sensitiv for sukker (blir fort hyper) og ikke får sukker til vanlig, så er det vel ikke noe problem? Sukkerinntaket må ses i en helhet.

Vi gir vår sønn på 20 mnd kellogs spesial k uten sukker...gi henne bare havregryn uten sukker og hvis hun spiser det så skal du være fornøyd med det:) tviler på at hun "krever" sukker når hun er så liten. Ville kanskje heller hatt litt frukt på..?

Annonse

Oioi, tenkte ikke dette skulle skape en sukkerdebatt...Mente om havregrynene er litt voldsomme for magen jeg da....Hvis han får egen porsjon så blir det uten sukker. Og - det blir om morgenen og ikke kvelden.

JA, la han spise, det er så sunt og bra atte......

Havregrøt er SUNT. De aller fleste toppidrettsutøvere spiser havregrøt. Det er supersunt, metter lenge og en får i seg alle vitaminenen en trenger. I tilegg er pakken billig!

Mine barn har fått havregrøt siden de var 1 år. De elsker det. Toppidrettsutøvere koker grøten på vann. Men til ungene, som trenger litt fetere grøt koker jeg havregrynene på melk. Tra så litt sukekr på og litt kanel. Sukker reagere på kanel på en måte, slik at sukkeret blir "mindre" sukker på en måte.Litt sukker gjør ingenting. Det er snakk om havregrøt, som er sååå sunt, så litt sukker skader ikke.

Lettkokte havregryn kokes i 1-3-min. sammen med melk.

VELDIG GODT, OG VELDIG SUNT.

Dette er et MYE MYE bedre alternativ en de dyre kjøpepakkegrøtene...fysjameg.

Herregud, folk er uansvarlige her!

Litt sukker gjør vel ingenting.. det er snakk om til frokost hver dag her!

Er du for lat til å koke grøten til han eller? Det er ikke bare bare for lille magen å fordøye dette.

Rådet om å bruke rosiner istedet er helt høl i hue, må folk følge med litt. Det er ikke lenger anbefalt å gi barn rosiner pga enslags muggsopp det inneholder.

Men best av alt var vel tipset om at det er helt greit å bruke sukker så lenge man også bruker kanel, fordi kanel gjør sukkeret til mindre sukker...

Herregud, jeg må bare le! Nå skal jeg strø kanel på sjokoladen min, så blir jeg vel ikke feitere av den..

Oida! Er det nødvendig å være så sur eller... Jeg er IKKE FOR LAT til å koke grøt - jeg spiser havregryn med melk og sukker på selv, og spørsmålet var egentlig om han kunne få smake på dette, ikke få det som frokost selv. Han får sine brødskiver med anbefalt pålegg som leverpostei o.l, drikker vann til, og får anbefalt mengde melk etterpå. Han får saltfattig mat, vi koker grønnsaker, poteter og pasta UTEN SALT. Jeg er nøye med at han ikke får noe særlig sukker, og han får ikke matvarer de ikke skal ha. Han får tran hver dag, og vi pusser tenner med anbefalt mengde tannkrem + får fluortablett. Han er mye ute i frisk luft, sover lurene på dagen ute i vogna. Kjære vene, nå ble jeg provosert altså. Kom ikke og si til hvem som helst at de er late!!

HI

Hihihi, jeg bare tulla! Unnskyld, for sen aprilspøk kanskje? Det er så mange besservissere her, så jeg MÅTTE bare ;o)

For the record; jeg synes det er helt greit! Folk er så hysteriske på å gjøre alt korrekt, jeg er nok litt mer avslappet der. Greit å begynne med bare noen skjeer, så ser du om han mot formodning skulle reagere.

Annonse

Å hjelp, jeg beit visst på jeg... Hehe... Ja, enig med deg. Jeg synes i utgangspunktet jeg er litt hysterisk, så jeg prøver liksom å slappe av litt også. Hihi, ja, dette ble jo egentlig litt artig da.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...