Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 Er i uke 33+5 i dag og har frem til for noen dager siden kjent mye liv i magen hver dag. De siste dagene har dette avtatt endel og sparkene er ikke så tydelige lenger. De bevegelsenen jeg kjenner nå er mer som at babyen snur/vrir på seg, ikke så mye av disse konkrete sparkene jeg kjente så mye for inntil noen dager siden. Jeg kjenner liv hver dag, flere ganger om dagen, så egentlig burde jeg ikke være bekymra. Har "telletid" for spark på kveldstid da det har vært mye liv og røre i magen da frem til nå. De siste dagene har det blitt litt stillere på kveldstid så jeg bruker nå litt lenger tid på å registrere disse 10 sparkene. Har inntil nå merket babyens søvn/våkne perioder godt, men det virker som om babyens faser i løpet av dagen har endret seg noe. Kan babyen, bare så sånn plutselig, forandre søvnmønster? Er dette jeg opplever nå vanlig i uke 33 og utover? Er det vanlig at sparkene blir mindre konkrete/svakere lenger ut i sv.skapet? Har lest på dette "telleskjemaet" om at en bør ta kontakt med jordmor/føden dersom bevegelsesmønsteret endrer seg. Har også forøvrig vært litt forkjøla selv de siste dagene. Kan dette ha noen innvirkning på babyen?
Merida72 Skrevet 16. mai 2007 #2 Skrevet 16. mai 2007 Har ikke så veldig konkrete svar på spørsmålene dine, men det er i alle fall vanlig at man merker mindre til de "harde" sparkene på slutten, det begynner jo å bli trangere. Jeg har også vært forkjølet og merker at på dager hvor jeg ikke er bra kan det være mindre bevegelser. Ellers virker det jo som du er veldig flink til å passe på at babyen har det bra og beveger seg som den skal, og det du skal vite er at på sykehuset tar de deg gjerne imot for en kontroll hvis du er bekymret. Jeg opplevde det i forrige svangerskap, og jeg skal si vi ble tatt på alvor! Så hvis du tar en telefon til føden og spør om dette med søvnmønster, bevegelser o.s.v., så er jeg sikker på at du blir beroliget. Viktig å ikke bekymre seg for mye! Jeg har også hatt dager hvor mønsteret har variert fra det vanlige, selv var jeg inne på Riksen til kontroll på søndag. Ikke på grunn av mangel på bevegelse men på grunn av symptomer på svangerskapsforgiftning. Ble bedt om å komme inn da jeg ringte, og jeg slapp IKKE ut igjen før alle prøver var tatt. Da fikk vi samtidig målt bevelgelse/hjerterytme over en 1/2 times periode, og jeg skal si det var liv. Selv om jeg selv syntes jeg hadde en av de dagene hvor det rørte seg minst. (Jeg har forresten termin ca 2 uker etter deg). Så som sagt, ta heller en telefon til føden om du er bekymret! Du blir tatt på alvor, og de er der for å hjelpe deg. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå