Gå til innhold

et litt rart og uvanlig spørsmål

Anbefalte innlegg

min baby har ofte øyekatar. (ligger i familien)

til nå har jeg bare puttet litt morsmelk inn i øyet hans og det har godt over.

men jeg skal jo ikke amme for altid.

kan jeg fryse ned små poser med mm og ta opp igjen når han får øyekatar? eller er det holbarhetsdato på mm da også?

Fortsetter under...

Fint du tenker så langt framover da! :)

Det er holdbarhetsdato på mm ja, mm kan lagres mellom 3 og 6 mnd i frysen(6 mnd ved ideell lagring).

Jeg har fått anbefalinger om å ikke bruke mm ved øyekatarr. Om det skulle skje igjen, ville jeg heller ha tatt en tur til legen for å få antibiotika mot det.

Hoppetussa-hvorfor anbefaler du ikke mm i øynene ved øyekatarr?

Hver gang mine har hatt dette, fra de var noen uker gamle og til de ble større, har jeg fått beskjed hos lege, helsesøster og hos ammehjelpere at morsmelk er det beste, at man ikke bruker antibiotika så sant man ikke må.Og det har alltid forsvunnet med mm.Til og med hos meg selv... Har prøvd det en gang jeg også hadde det. Det går utrolig fort over.Både billigere, mer lettvint og sikkert sunnere for barnet å ikke få antibiotika skulle jeg tro????

Nå svarer jeg som mor...

Jeg har selv vært plaget med øyekatarr, etter 7 ganger et halvår ble jeg henvist til øyelege, og der nevntejeg at jeg hadde brukt mm i øyet. Han anbefalte det ikke pga bakterievekst. Men ei venninne av meg hadde fått råd om å bruke mm i øyet av sin øyelege, så jeg tror ekspertene strides.

Om du er plaget ofte, burde du gå til legen og mase på en bakteriedyrking - min erfaring er at de er litt treige med å gjøre det framfor å skrive ut antibiotika!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...