Gå til innhold

Gutte dåpsbaran - gaveforslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal være fadder for min kusines sønn. Er det noen der ute som har et forslag til gave? Hvor stor gave er det vanlig å gi?

Veldig takknemlig for svar!

NB: Er det vanlig å gi gave til storesøsken også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du føler du har råd så kan du trekke 100kr hver mnd frem til han er konfirmert eller 18år over på en sparekonto.

Det har jeg gitt til mine tre fadderbarn.

Så jeg har vel egentli ikke råd til å ta på meg flere fadderoppgaver..hehe

Skrevet

Det var en generøs gave og et fint forslag egentlig... Det er bare det at jeg synes vi i vesten allerede har for mye. Jeg har derfor fjernadoptert barn i sør-Afrika i steden.

For hvert barn jeg selv får, vil jeg adoptere ett der nede. Mari Maurstad gjør en glimrende jobb der nede :-))

Skrevet

Jeg ville bare kjøpt en fin barnebibel eller noe.

Det synes jeg alltid er passende gave til dåpsbarn :-) Men klart, hvis de har fra før så er det jo kjekkere med noe annet da.

Har egentlig ikke noe tips ellers.

Skrevet

Vi har en gutt som skal døpes og har begynt å titte litt rundt på hva man kan ønske seg, jeg har funnet sparebøsse i sølv, kniv, en sånn som varer lenge i ordentlig slire, sånn middagstallerkensak fra porsgrunn porselen, stol/ krakk med skrift/bilde på, sangbøker/eventyrbøker, sølvtøy hvis man vil samle på det, slipsnål... Jeg har gitt gaver på ca 500 når jeg har væørt fadder.

Skrevet

Jeg synes forslaget med å gi over 21.000 kr i dåpsgave var relativt mye selv om man er fadder. Kjempe flott at noen synes de kan men tror ikke det forventes såpas av deg ;) Da ville jeg faktisk heller ha fjernadoptert ett barn ekstra.

Andre forslag er eventyr bøker Samlede verker fra A & M for eksempel.

Jeg ønsker meg ikke søvplett og andre typiske dåpsgaver til vårt barn. Jeg vet ikke helt hva jeg skal med det. Men kanskje det går å høre med foreldrene også ?

Skrevet

barnebestikk og kopp er noe gutten vil sette stor pris på etterhvert.

stemmer også litt for barnebibel - det ga vi da vi var faddere. Gutten vil jo ha spørsmål etterhvert og en bibel med enkle historier er også fine for foreldrene å gjenfortelle. Foreldrene til barnet ble i allefall veldig glade - selv om de ikke er spesielt kristne ellers :o)

Skrevet

Jeg har ikke gitt søsken noe ved dåp, men dersom de er små så kan det kanskje være greit, spesielt hvis dåpsbarnet bare har 1 søsken. Er de 3 eller flere er det ikke bare 1 barn som sitter igjen uten gave.

I min familie gjør vi ikke forskjell på fadderban og ikke fadderbarn. Det har vært vanlig å kjøpe gullarmbånd med plate for inngravering av navn og lommekniv med lenke. Begge gavene ligger på rundt kr 600.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...