Gå til innhold

Prematurfødsel i uke 30-32. Noen som har erfaring? Er så bekymret...

Anbefalte innlegg

Hei. Søsteren min ligger nå på sykehus med premature rier. De prøver å stoppe det så jeg håper selvsagt at de klarer det. Hvordan er det å få et barn så tidlig? Tenker på evt problemer og risiko. Jeg mistet mitt barn så jeg er så livende redd at det skal skje noe med dette barnet og...

Fortsetter under...

Hei. Har ingen erfaring da, siden mitt første barn ikke har komt enda. Men det legen sist sa til meg, og jeg var da i uke 31, var at barnet har det best der det er en stund til, MEN, er ferdig utviklet, og har bare igjen å vokse lit mer. Så om han hadde komt da, så hadde det ikke vert noen krise. De sier de skal klare seg veldig bra om de kommer i uke 30-32...

Ønsker hvertfall masse lykke til:)

Hei!

Det første jeg vil si deg, er at det å få barn i uke 30 - 32 i dag blir sett på som svært lite problematisk/risikofylt, så lenge det skjer i rette omgivelsene (med det mener jeg på et sykehus med nyfødtavdeling).

Vi har nettopp kommet hjem fra sykehuset (dvs. 2,5 uke siden) med en liten gutt som ble tatt med keisersnitt i uke 31 + 4 - veide 1284 gram.

Han ble hentet ut fordi han fikk for lite næring i magen.

Vi har også en jente på 3,5 år som ble tatt med ks i uke 27 + 2 - hun veide bare 650 gram.... Det går kjempefint med henne - er en frisk og rask jente uten mèn etter den tidlige starten.

Din søsters situasjon er jo ikke lik min, siden hun har fått premature rier. Jeg har flere bekjentskaper fra både denne og forrige runde på sykehuset som har fått barn p.g.a. premature rier/for tidlig vannavgang. Det går kjempefint med alle sammen.

Jeg vil tro at parallelt med at de forsøker å stoppe de premature riene, så gir de henne lungemodningssprøyter, slik at lungene på babyen modnes fortere. Dette fordi at om den skulle bli født nå, vil lungemodningssprøytene gjøre at den får behov for minimalt med pustehjelp etter fødsel.

Lungemodningssprøytene vil ikke gi noen negativ effekt om de skulle greie å stoppe det slik at hun kommer nærmere termin når hun føder.

Babyen hennes vil, om den blir født nå, helt sikkert være større enn min gutt var, siden det er en annen årsak enn for lite næring som gjør at barnet vil komme for tidlig.

H*n vil bli liggende på nyfødtavdelingen noen uker, trenger kanskje litt pustehjelp i starten, og blir muligens lagt i en kuvøse for å holde varmen (kommer litt an på hvor stor h*n er ved fødsel). Norge har verdens fremste leger på premature, og de vil helt sikkert ta de rette grep for at babyen skal få den riktige behandlingen. Av og til velger de å gi barnet antibiotika for å forebygge infeksjoner (de vet kanskje ikke om det er infeksjon som kan ha forårsaket de premature riene), og som regel må premature legges i lysbehandling et døgn eller to fordi de får et snev av gulsott.

Når disse problemene er ryddet av veien, vil man starte med ammetrening, med tanke på hjemreise om noen uker.

Som regel går slike ting VELDIG BRA når man har kommet over uke 30!!

Tusen takk for svar! Vet jo at det kommer til å fint, hun blir tatt godt vare på. Hun har ikke fått lungenodning ennå så jeg tror de er veldig optimistiske med tanke på å holde han inne en stund til. Han er nok ikke så liten som din maggi. De vet hva som har forårsaket riene og det er under behandling, det er ikke farlig for babyen heldigvis. Det er bare så skremmende når vi begge har i frisk hukommelse hva som hendte med meg.

• 2 uker senere...

Det kommer helt ann på allmen tilstanden til barnet. Jeg har en gutt på snart tre år som ble født i uke 30. Han er frisk som en fisk og ligger langt foran sin gjevnaldrene når det gjelder utvikling og språk. Legene sa til meg at så lenge barnet ikke er født før uke 28 så er sjansen for at alt meget stor.

• 2 måneder senere...

Hei maggi!!

Hvordan merket dere at babyen ik fikk nok næring??

Var hos legen i dag og symfysemålet mitt hadde ik vokst den sisste mnd...skal til legen igjen på mandag,men blir jo litt bekymret over hva det kan være da...

Annonse

• 2 uker senere...

Hei

Siden jeg så bare optimistiske svar, vil jeg komme med et lite innspill. Min datter som nå er 2 år, ble født i uke 31 pga for tidlig vannavgang.Vannet begynte å gå ca en uke før, jeg ble innlagt på sykehuset og holdt sengen i bortimot en uke. Lungemodningssprøyter ble satt og ul tatt noen ganger. Fostervann var det nok av. Det gikk fint helt til jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle holde sengen lengre, og jeg ble hjemsendt. Riene startet samme kveld og hun ble tatt med keisersnitt. Hun var 1750g og vi ble fortalt på alle kontroller at hun virket helt fin. I starten av dette året fikk vi ganske uventet beskjed om at hun har cp, spastisk diplegi. Hun kan ikke gå uten støtte, men vi håper at hun skal lære det etter hvert. De er ganske sikre på at hjerneskaden er en uheldig følge av at hun var født for tidlig. Så det trenger ikke gå knirkefritt. Håper det går bra med din søster og barnet.

• 1 måned senere...

Samme her!

Min datter ble født prematur og dysmatur i uke 30. Hun var 910 gr, og ble forløst med hastekeisersnitt. I dag er hun 7 år, har cp,spastisk diplegi. Hun er fordi helt velfungerende, men har sine ekstra behov. Men i det minste hun er i live, noe som ikke var en selvfølge. Men med min erfaring fra premature, så bør man ikke bekymre seg såå mye. Er fosteret fullvokst i forhold til ukene vil jeg nok tro at det går bra. Og at hun i tilleg er under fullt oppsyn av leger. Galt kan det gå med alle fostre, selv om de er fullgått!

Hei!

Mine tvillinger ble tatt med keisersnitt i uke 33 p.g.a svangerskapsforgiftning. De var 1790 og 2150 gr da de ble født. Fikk lungemodningssprøyter i uke 29. Gutten vår måtte ha litt pustehjelp med c-pap i noen dager men ellers var de friske og velskapte. Vi lå 6 uker på nyfødtintensiven og har nå vært hjemme i 2mnd. Alt går bare bra med begge to. Barn som blir født etter uke 30 har veldig stor sjanse og overleve. De er så utrolig flinke personalet på nyfødtintensiven at det er ingenting å frykte. De passer på 24 t i døgnet.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...