T@NE Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Hei. Datteren min på 16 mnd vil ikke spise morgen- og kveldsgrøt lenger, hva gir jeg henne? hun kan vel ikke spise 3-4 måltider med brød heller?Karbohydrater får vi/de jo nok av i grunn.. Tonemor
It's all about me Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Nå er lillegutt bare 12 mnd, men har iallfall hatt den samma grøtnekten. Så da fikk han yoghurt eller fruktmos som jeg hadde litt korn oppi for å gjøre mektigere.
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Det er jo karbohydrater i grøten også, da. Pastasalat (grov pasta) Knekkebrød Suppe Omelett Sunn musli med mild og lett yoghurt (evt naturell) Arme riddere med grovbrød og uten sukker. kalde fiske kaker Mulighetene er mange, vi blir bare så vant med den grøten.
T@NE Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2007 Tusen takk for gode tips. Likte spesielt alle alternativene der ikke karohydratene florerer, tar litt tid å lage, men må finne på noe grøt-alternativ! Setter pris på flere svar!
allergibarn Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 vi fikk beskjed på 12 mnd kontrollen at hvis han spiste brød, kunne vi kutte grøten. Så her går det i brød både til frokost, lunsj og kvelds - men vi pørver med grøt innimellom, og av og til varm lunsj og av og til knekkebrød. Men han elsker brød, prøver å variere brødtype og av og til polarbrød også. Og variere pålegget så godt som mulig.
Mamma So Skrevet 16. mai 2007 #6 Skrevet 16. mai 2007 Datteren min vil heller ikke ha grøt lenger. Men hun spiser masse brød. Ang. karbohydrater så er det bra for barn (men unngå hvitt mel og sukker). Unger skal ikke ha så mye proteiner som oss voksne, leveren deres er ikke helt klar for det.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Skjønner ikke helt problemet jeg da. Er jo faktisk like mye og kanskje mer (dersom grøten er søtet, mnage sorter er det) karbohydrater i grøt. Grovt brød er jo mye mer fiber i og et bedre og sunnere alternativ en grøt. Mini spiste sin siste skje med grøt da han var 10 mnd, spiser skive til frokost og kvelds med variert og sunt pålegg. Går flott det. Alt for mange som er påvirket av Fedon-tanker og ikke har sunt bondevett i tillegg, ikke meningen å være frekk da men når voksne folk ikke vet at grøt ER karbohydrater så blir jeg litt skeptisk...
T@NE Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. mai 2007 Selvfølgelig vet jeg at grøt er laget av korn og derfor inneholder karbohydrater! Men jeg tenkte at siden grøt-perioden nå ser ut til å være over, at jeg kunne prøve å ikke overdrive karbohydratinntaket. For, enten du vil det eller ikke, får vi i oss mer enn nok karbohydrater her i Norge. Dette er blant annet med på å gi oss "folkesykdommen" diabetes, og dette gjelder dessverre både barn og voksne. Jeg mener ikke at datteren min ikke skal få brød, men kanskje bare et par måltider om dagen og ikke 3-4? Til dere andre; TUSEN TAKK FOR FLOTTE TIPS!! Hilsen Tone (IKKE Anonym)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #9 Skrevet 17. mai 2007 Oi, forstår deg godt dersom du skal erstatte 3-4 grøtmåltider med brød. Det blir jo vel mye karbohydrater ja! Tenker at 2 brødmåltider er ganske normalt og nødvendig for å få i seg fiber. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå