titel05 Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Jeg har en gutt som akkurat har fylt 3 år. Han begynte for alvor å prate i høst, selv om det hendte at han kunne bytte om bokstaver eller glemme første bokstaven i ord. Nå har ordene blitt bedre men han kan si samme stavelse/ord så mange ganger at han til slutt gir opp hele setningen. Da sier han: jeg kan ikke snakke jeg. Det skjer ikke hele tiden men oftere og oftere. Før kunne han synge alle vers av Mikkel Rev, men nå stammer han tilogmed når han synger den. Er det noen som har vært borti noe lignende? Er det overdrivelse å søke hjelp når han bare er tre år?
*jaja* Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Ja, har vært borti noe lignende. Når jenta mi var rundt 3, når hun var rundt 3,5 og nå når hun er 4. Og det går over hver gang Det skjer når hun har fått til flere bokstaver...og hun prøver å si dem korrekt. Hun har nettopp hatt en 14 dagers nå med stamming og stotring og problemer med å si hele setningen. Idag snakket hun rent Vi har ikke sagt et ord til henne om måten hun har snakket på i det siste. Ikke gitt noe som helst uttrykk for at det ikke var helt "normal" snakking. Det kan hende gutten din er en av de få som kommer til å stamme, men jeg hadde ikke bekymret meg med det første. Det kan godt gå over snart. På den andre siden skal man ta slike problem alvorlig og få orden på det snarest mulig, så jeg vil ikke råde det til det ene eller andre. Men jeg kan i alle fall si deg at det ikke har vært unormalt i denne heimen heller!
ceso Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 datteren min er 4,5 år gammel og siden hun ble 3 år har hun faktisk stammet ved forskjellige tider. Det kommer som julekvelden på kjærringa, varer litt og så forsvinner det igjen like fort som det kom. Tar det ikke så veldig alvorlig enda, men gir henne pusteøvelser hun kan ta når ordene stopper for henne. Jeg er selv en stammer (ikke så ille altså, bare litt) så jeg har lært litt av meg selv.. hehe
jea1 Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Hei, jeg har en gutt som stammer. Han begynte rett etter han fylte tre år. Nå er han 3 1/2 år. Han stammer mye med mye blokkeringer. Vi har vært i kontakt med looped og får nå oppfølging. Han hadde en voldsomt språkutvikling før stammingen startet og er fortsatt veldig ordsterk. Vi tar hensyn gjennom å alltid høre på ham, snakke langsomt og enkelt selv + gir ham tid alene med en av oss voksne hver dag hvor vi snakker sammen uten å bli forstyrret. Jea
grolla Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Dette er for de fleste helt normalt for en periode! Gutten min stammet og slet noe forferdelig da han var rundt tre-fire år. Synes det var ordentlig leit å høre hvordan han slet for å få fram hva han mente. Noen ganger ga han bare opp, nesten på gråten. Var så redd for at dette var noe som skulle vedvare, men gradvis gikk det over (nevnte det aldri, bare trøstet ham når han ble lei seg). I dag er han fem og et halvt år, og har ikke stammet det siste året. Tror det har noe med utviklingen å gjøre, at de vil si mer enn de greier å få frem, så stokker det seg..... Lykke til!
titel05 Skrevet 19. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2007 Takk for mange nyttige svar. Jeg har vært i kontakt med et par logopeder siden jeg skrev innlegget og fått råd som er kommet fram over. Når de er så små er det oss foreldre og de rundt som får råd om hvordan man skal takle stammingen til barnet. Sønnen min er inne i en ny stamme periode nå (puster veldig fort og mye for nesten hvert ord han skal si), men hadde noen måneder uten stamming før det. Så det ser ut som det er noe som kommer og går.
jea1 Skrevet 29. september 2007 #7 Skrevet 29. september 2007 Jeg vil gjerne ha kontakt med andre som har barn som stammer. Ta gjerne kontakt: [email protected]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå