Gå til innhold

Ser mange har leggetider rundt 19-20-tida...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men når kommer man inn i et slikt mønster? Hvor gammel er babyen da?

Min er 1 uke gammel og slokner i 22-23-tida, og er oppe kl 03 for pupping. For så å våkne kl 06 igjen. (og får mm hver 3.time ca).

Men vil han bli gradvis trøttere ettersom ukene/mnd går? (logisk nok, da...når jeg tenker meg om? :).

Som sagt; hvor gamle er de når de kommer i rutinen for leggetid rundt 19-20-tida? Og når er evnt siste måltid da?(mm)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi la han senest 21 fra vi kom hjem fra sykehuset, da våknet han rundt 01-02 for første måltid, neste mellom 05-06.

Da han begynte med grøt da han var 4 mnd. sluttet vi med nattmåltid, fikk siste flaske mme mellom 1930-20, sovnet og sov natten igjennom, det gikk nesten litt for lett, må si oss veldig heldige.

Nå får han flaske rundt 19, da er han stuptrøtt, sovner da senest 1930, sover da til rundt 0630.

Jeg har følt at faste leggerutiner fra første stund har vært til hjelp her i huset, sikkert mange som har en mening om dette, men jeg er for faste leggerutiner fra første stund:)

Skrevet

Gutten min er 4 mnd og er ikke trøtt før i 9 tiden. den første tiden la han seg samtig som oss. De regulerer seg selv.

Skrevet

Vi begyndte å legge henne mellom 20 og 21 da hun var to mnd. Slik holdt hun det gående frem til hun var 4 mnd. Da begyndte vi å legge henne kl 19.00-19.30.

Etterhvert vil babyen sove mindre på dagtid (det er mulig du må hjelpe til å snu døgnet), og da er det lettere å finne en døgnrytme.

Trikset vi brukte var å lære babyen å sovne selv tidlig (det må de små lære. Evnen til å falle i søvn selv når man er trett er ikke medfødt). Så lot vi henne selv regulere døgnrytmen sin i starten (la henne når vi så hun var trett), og gradvis styrte vi henne inn mot bestemte klokkeslett.

Vi lot henne ikke sove mer enn max 1,5 - 2 timer i strekk på dagen, og passet på at hun ikke sov etter kl 16/17. Da ble hun naturlig trett til leggetid. Jeg annbefaler ihvertfall å lære dem å sovne selv tidlig. Det er bekvemt å bare puppe i søvn i starten, men da blir det mere styr senere og ofte ender det med ferber metoden (skrikekur) for å få de til å sovne av seg selv. Jeg er riktignok ikke noe fan av skrikekuren. Noen syns sikkert det er det enkleste da.

Siste måltid tar jeg rett før leggetid, bytter så til pyjamas og tar kveldsstell, og så en liten påtår om hun ønsker det. Så er det suss i pannen og marsj i seng. :-)

Litt rotete forklart ja, men dette har ihvertfall funket veldig bra for oss.

Skrevet

Min var ca 3 mndr når jeg begynte å legge ham klokka 19. Det tok lang tid før det ble innprenta at det var sovetid, men etter en stund må man ha rutine på ting ellers blir både foreldre og babyer forvirra og utslitte:)

Skrevet

Jeg lot jenta mi sove akkurat når hun ville. Etterhvert begynte hun å bli trettere tidligere, og fra hun var ca 3mnd sovnet hun rundt 19.

Så om det fungerer for din familie å la barnet styre selv, så vil nok babyen din finne sin egen rytme etterhvert:)

Skrevet

Hvordan er det man lærer barnet å sovne selv da, jeg får det ikke til iallfall! Jeg syns ikked et er bekvemt å amme henne i søvn, tar 20-40 minutter i sengen (om kvelden), men ingenting annet synes å hjelpe. Og på dagtid har hun etterhvert ikke villet sove inne i vognen engang, selv om jeg rygger, hun sovner bare om vi går ut -- og triller hele tiden, ellers våkner hun etter få minutter. Har forsøkt å la henne ligge men hun hyler seg helt svett og mister nesten pusten... får masse luft i magen og er nesten umulig å roe. Jeg synes det erf ryktelig vanskelig dette.

Skrevet

Med forrige begynte vi faste leggerutiner når han var ca 3 mnd...

Siste nå er bare 2 uker og vi kommer ikke til å begynne faste leggetider før han er "klar" for det.. eller rundt 3 mnd...

Skrevet

Vi samsov fra hun var nyfødt, og da la hun seg sammen med oss.

Da hun var 3 mnd syntes jeg det var på tide å få henne over i egen seng, og da begynte vi med leggerutiner, tok litt tid, men nå er hun stuptrøtt kl 19. ligger bare å gnir seg i øya på stellebordet etter kveldstellet. Har nok en del med vaner å gjøre også tror jeg, hun vet at etter grøt og bad, er det pupp og natta, og da er hun bare rett og slett trøtt.

Skrevet

Min fikk ikke noe rytme på soving før vi startet med grøt til kvelds,ca 5 mnd gammel. Før det var det som regel ikke soving før 22-23.

Åh, ble litt babysyk når jeg tenkte på en uke gammel baby:)

Kos dere masse, og sov så mye du kan innimellom:)

Skrevet

Begynte å legge kl 19 da han var 6-7 uker, rett og slett fordi vi merket at han var trøtt på den tiden.....og istedenfor å la han sove i stua, begynte vi å legge han i senga. Frem til da la han seg for natta samtidig med oss i 23-tida.

Han får litt grøt i 18.30-tida og så er det kveldsstell og pupp på soverommet før han legges i senga.

Skrevet

Lilletuppa her er snart 10 uker og først den siste uken har jeg lagt henne i vugga si mellom 20.30 og 21.00 på kvelden. Etter at storesøs har lagt seg så steller jeg henne (bading, kos osv), spiser pupp på stua og så legger jeg henne. Nå godtar hun å bli lagt uten å sove først, ligger en stund og gurgler, kanskje småsutrer litt, men sovner ganske fort.

Våkner som regel rundt 01 og får pupp, og så en gang til i løpet av natten og da får hun komme opp i senga og ligger der resten av natten.

Vi har ikke stressa med legginga så mye men prøvd å venne henne til å sovne av seg selv de siste ukene, litt etter litt, og i egen seng. Vi samsov hele natta iallefall de første 6 ukene.

Tror ikke du skal stresse så mye med legging enda. De vil ha trygghet og nærhet de første ukene, og resten kommer som regel etter hvert når de føler seg trygge nok til det.

Vi er i grunn fornøyd med at hun legger seg mellom 20 og 21, hun eldste på snart 2 har aldri lagt seg så tidlig som 19.

Skrevet

Heisann:)

Lisje tausa mi e no 6 mnd og vi hadde ikke noka fast leggetid på ho før ho var ca 3 mnd..da begynte vi å gi ho 2 ts graut i halv ni tida,og ho blei stuptrøtt.(vi ga ho graut i samråd med helsesøster da ho ikke blei mett nok og skreik heile natta...)etter at vi begynte med det so har det regulert seg sjølv og no legg ho seg i sju halv åtte tida alt etter kor mykje ho har sove tidligare på dagen...so som so mange andre her har sagt so regulerer dei det sjølve etter kvart..men trur det er viktig å ha ei slags ramme rundt leggetid.at dei fe graut,kansje en song eller nattahistorie,på pysjen og legge sj...

lykke til:)

Skrevet

Jenta mi er snart 6 mnd, og hun legger seg ca kl. 19. Begynte med det da hun var rundt 3-4 mnd.

Skrevet

Først når de er ca 3 mnd begynner de å produsere melatonin i hjernen som gir de små kroppene en døgnrytme, så før det er dette neppe noen vits i å styre med dette- noen vil ha babyer som før dette tilfeldigvis sovner rundt denne tiden, andre ikke.

Frem til snuppa her var 3 mnd sovnet hun ikke før elleve- tolv, er bare å innrette seg etter det selv vanligvis..

Fra 4 mnd alder sovnet hun vel rundt 21-22, og 6 mnd ca 20-21.

Skrevet

Han blir nok ikke gradvis trøttere, men trenger sjeldnere og sjeldnere mat, ihvertfall om natta. Vi begynte å legge gutten var ved 19 tiden når han var ca 6 uker, men jeg ammet alikevell 23 og 2 og 6 de første mnd.

I dag sover han stort sett natten igjennom, fra 19-6. Tidlige morninger må man nok regne med :)

Skrevet

vi har hatt bad, mat ,pysj og så i seng mellom 19-20 helt siden dag en. det har fungert her.. mulig vi har vært heldige men rytmen kom med en gang hos oss..noen dager sovner hun ikke før kl 21 men ligger bare og pusler i sengen, stille og rolig. vi har henne i kurv i den andre delen av stua enn vi er i selv og bærer henne inn til oss når vi legger oss. dette fordi vi ikke enda har babyrommet klart og ikke dører på soverommet vårt.vi har 2 katter så jeg vil ha litt kontroll.

hun har lengre våken perioder på morgenen og på ettermiddagen. pleier bå sove ca 4 timer på formiddag/ettermiddag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...