Gjest Skrevet 15. mai 2007 #1 Del Skrevet 15. mai 2007 Jeg bare lurer på dere som har hatt en prematur fødsel. Har dere fått beskjed om at det er fare for det da eller? Lurer bare på om det er slik som lege eller jordmor ser på kontrollene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9308419-kan-en-se-at-det-er-fare-for-prematur-f%C3%B8dslel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kidneybeen Skrevet 15. mai 2007 #2 Del Skrevet 15. mai 2007 Jeg vil vel tro at alle leger og jordmødre går utfra at et svangerskap skal forløpe seg normalt - som en slags mal å gå ut ifra? Jeg formoder det er hundrevis av avvik fra "normalen" som ikke nødvendigvis fører til prematur fødsel, men en kombinasjon av noen av disse hundre gjør at det ringer i en liten varselklokke? Jeg er ingen ekspert annet enn utfra min egen erfaring av prematur; min førstefødte ble født i uke 32+3, og jeg hadde hatt 2 småblødninger på forhånd - men det trenger jo ikke være så unormalt - sa noen. En vaginal ultralyd vil måle livmorhals-lengden (som blir kortere jo nærmere fødsel), og det er vel en ofte brukt målbar enhet å kunne estimere et prematurt forløp. (Noen må korrigere meg om jeg tar feil - I learn as I go along here..) Jeg er nå i uke 23, og har hatt en blødning - men normal livmorhalslengde. Går konstant rundt i frykt for å finne tegn til blødninger - det er det jeg kjenner til som prematurt signal for meg. Men på sykehuset har de vært fleksible og mottakelige, og jeg følger et "opplegg" med jevnlig sjekk. (Jeg lovte meg selv sist at hvis jeg noen gang skulle bli gravid igjen og få blødning, skulle jeg STÅ PÅ døra til sykehuset for å sjekke umiddelbart! (Og jeg trengte ikke dundre så hardt på døra nå, før jeg kom inn..) Det hører vel også med til historien at etter blødningene for 4 år siden fikk jeg en vaginal ultralyd - hvor legen ikke så noe unormalt annet enn at babyen ikke hadde snudd seg enda. Og jeg fødte to dager etterpå. (Først gjennom full naturlig fødsel, sete, så keisersnitt hvor babyen måtte dyttes opp nedenifra fra fødselskanalen og ut - grøss - never again, håper jeg!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9308419-kan-en-se-at-det-er-fare-for-prematur-f%C3%B8dslel/#findComment-9308927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #3 Del Skrevet 15. mai 2007 oj, hørest ut som du har vert gjennom lit under fødsel ja.. Takk for svar forresten:) Er bare jeg som har en samboer som skal i nordsjøen i 2 uker, og kommer hjem 6 juni. Har vert så bekymret at lille mann skal komme mens han er der. Men jeg har termin 6 juli, så det er fortsatt en mnd igjen når han kommer hjem. Så det skal vel lit til at han plutselig helt uten videre kommer en mnd. før termin... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9308419-kan-en-se-at-det-er-fare-for-prematur-f%C3%B8dslel/#findComment-9310157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå