Gå til innhold

Utvikling for "litt" premature babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte ei lita jente 4 uker før termin for drøye 3 uker siden. Jeg er spent på utviklingen hennes i forhold til terminfødte. Siden hun spiser masse og er frisk er jeg ikke bekymra. (Hun legger på seg 300 g pr uke nå) Er det noen som har vært i samme situasjon og husker når knøttet begynte å pludre og smile osv? Hvor lenge bør vi forvente at hun "henger etter"? Dette varierer selvsagt fra baby til baby, men gøy å høre litt om andre småttiser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedregelen er at man må korrigere for de ukene barnet har kommet for tidlig. Altså; hvis den gjennomsnittelige babyen begynner å smile ved 6 ukers alder, kan man forvente at jenta di smiler når hun er 10 uker.

De fleste premature utvikler seg ikke fortere selv om de har kommet ut av magen for tidlig...

Skrevet

Hei, og gratulerer!

Jenta vår kom fem uker før terminen.

Hun lå på C-pap i to dager, tok heldigvis pupp fra dag en og vi kunne reise fra sykehuset etter fem dager. Den første mnd var hun slapp og sov stort sett hele tiden(hun hadde gullsott,men det hang litt i kroppen en god stund etter at det var behandlet*), hun spiste hver tredje time og var fornøyd med det.

Hun veide 2890 da hun ble født og gikk ned til 2500. Etter at hun kom hjem begynte hun og legge på seg ca 300 gram per uke slik din jente gjør.

Jenta mi har fulgt utviklingen til dem som er jevnaldrene med henne dvs de er født til terminen sin da...

Det første smilet, pludringen og alt det kom til "riktig tid".

Hun har aldri "hengt etter" på noe måte.

De på prematur avd gjorde oss oppmerksom på at noen barn kunne gjøre det, men at det ikke behøvde å være tilfelle for alle barn som er født litt tidlig.

HS har egentlig aldri sagt noe om at hun er født for tildlig og vi har aldri fått noe spes oppfølging med tanke på det heller.

Jeg har egentlig aldri vært bekymret i forhold til det fordi hun alltid har vært en oppvakt og kvikk unge.

Nå går hun og det fikk hun til seks dager før bursdagen sin : )

Skrevet

Lillegutt er født 5uker fortidlig,han fulgte de med termin når jeg hadde,men var veldig tidlig ute med det meste,så vi begynte å gå etter fødsel,han startet feks. å gå da han var 10,5mnd, altså 9mnd å 1uke korigert, men vi fikk beskjed om å korigerte ting og tang til han var rundt 1år, da skulle han være på linje med de som var født samtidig som han selv,og idag er han 2år og er høyt og lavt,prater som bare det,men som sagt,han var tidlig ute med det meste,krabbe,gå,springe,prate..gått litt for fort synesjeg.

Skrevet

Det er flere faktorer som bestemmer hvordan barnet ditt vil utvikle seg etter en prematur fødsel- fødselsvekt eller andre medisinske faktorer er også av betydning. En fødselsvekt som er innenfor normalet iht fødselstidspunktet indikerer at babyen har hatt en god ernæring og oksygentilførsel i den tiden babyen har vært i din mage, noe som er av betydning for den senere utviklingen. De fleste uten lav fødselsvekt og som kun er få uker prematur vil i liten grad være "forsinket"

Uansett, en skal alltid legge på antall uker som barnet er født fortidlig om dette er 4 eller 12 uker. De som forteller om en utvikling som er "normal" i forhold til egentlig termin, forteller i realiteten om at deres barn er tidlig ute- det er jo mange barn. En kan sammenligne det med en jente som starter ett år før på skolen. De fleste jentene på trinnet hennes, vil komme i puberteten når de er på 9. trinn. Dersom "vår" jente kommer i puberteten samtidig er dette et resultat av at hun er tidlig ute med en pubertet, ikke at hun har " tatt" igjen sin egen biologiske pubertet som følge av at hun startet før på skolen.

Skrevet

Jeg fikk en datter 7 uker før termin, og hun har vært bittelitt sent ute med alle "milepeler" selv om jeg har korrigert for de 7 ukene.

Jeg prøver å la være å sammenligne med andres barn, og heller følge med på at utviklingen faktisk går fremover hos mitt eget barn ...og det gjør den jo, så da er det vel bare velstand :-)

Skrevet

Fikk selv en sønn nesten 5 uker før termin. Også hos ham må jeg korrigere for alderen, men selv da er han også litt sen. Nå er han akkurat 9 måneder korrigert, kan for eks. fortsatt ikke vinke og klappe. Han kryper og babler riktignok, men jeg ønsker meg et vink. Det er jo ikke akkurat slik at vi ikke "trener" på disse ferdighetene, så jeg hadde jo håpet på at de kom snart. Klarer nok ikke helt å glede meg over alle fremskrittene. Syntes også det er vanskelig å korrigere hele tiden.. Sammenligner veldig emd andre barn- det er en uting... Hvor gammel er datteren din Billy Rubin?

Skrevet

Hei Vetra,

Datteren min ble født 3. oktober 2006. Det blir i dag korrigert alder 6 mnd og 3 dager, ukorrigert så er hun 8 mnd om 1 uke og 1 dag.

Det er lettere å glede seg over fremskrittene når man ikke sammenligner med andres barn.

Ikke alltid lett å la være å sammenligne ....så her, gled deg: Datteren min er ikke i nærheten av å begynne å krabbe! hehe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...