Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #1 Del Skrevet 15. mai 2007 har ei datter på snart 3 år.ho slutta med bleie da ho var 2 år. brukte libero på ho da hele tida...trodde tøybleier var noe besteforeldra våre brukte før itida. fikk nemlig ikke vite om d eller noen sånnt da jeg var gravid eller hadde fått unge . nå er jeg gravid igjen og lurer egentlig på om jeg kanskje skulle prøvd noen tøybleier?? hva er fordelen med det? man sparer kanskje penger.. men det er liksom ikke så mangel på det her . men hva er andre fordeler? er det tungvitnt? og hvis ungen bæsjer da, må man først ta bort bæsjen fra bleien før man hiver det inn i vaskemaskin??? var inne på ei side om tøybleier , og de var jo riktig så søte. og hva koster det for disse tøybleiene da?og hvor mange trenger man hvis man bare skal bruke det? håper på svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9307959-gode-grunner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
=)Line Skrevet 15. mai 2007 #2 Del Skrevet 15. mai 2007 For det første: Anbefaler deg på det sterkeste å besøke forumet på tettinntil.com og så melde deg på bleieforumet der! Massevis av info og kryr av folk som har erfaring. Men kan prøve å svare så langt jeg kan.. Fordelene med tøybleier, slik som jeg tenker det, er flere: - man unngår å utsette barnet for kjemikaliene i papirbleier (det kommer antydninger om at flere av disse ikke er særlig heldige for babyhud, men kjedelig nok nekter bleiefirmaene å oppgi hva de putter inni bleiene de lager!) - man sparer penger. Et normalt barn bruker 5000 bleier ila bleieperioden, i gjennomsnitt koster det familien 10000-12000 kr. (Alt etter hvilken løsning man velger, selvfølgelig). Tøybleier kan man få så billige som 1200 kr for alt utstyr, i tillegg kommer vaskeutgifter på 1000-2000 kroner. - Det sparer miljøet. En gjennomsnittlig bleieunge produserer 1 tonn avfall, og dette avfallet kan ikke resirkuleres! Dessuten går det med massevis av trær til produksjonen, samt en haug med transportutgifter, utslipp under produksjon mm. - Det er gøy! Kryr av forskjellige bleieløsninger, man kan teste ut og variere. På tettinntil har de kjøp og salg av brukte tøybleier, slik at man kan teste ut forskjellige løsninger som man vil. Jeg har bl.a skaffa ei tøybleie med jaguarmønster... - jeg tror ungen har det bedre med tøybleier på, fordi huden får puste da. Papirbleier er i plast, det gjør at huden ikke får luft. - en tysk forsker har advart mot papirbleier til guttebabyer. Det viser seg at temperaturen i pungen deres er 1 grad høyere enn om de bruker tøy, og dette kan skade sædproduksjonen senere i livet. Tungvint? Vel, det blir 2 ekstra klesvasker i uka på oss. Skitne bleier skyller jeg i vasken på vaskerommet og putter i en lufttett bleiepose. Tøybleier lukter mye mindre enn papirbleier, så ikke plagsomt med lukt. Slipper å gå ut med fulle søpleposer til søpla og slipper å handle inn bleier. Tøybleier koster alt fra 99 kroner for en 12-pakning brettebleier på jysk, kan strikke ullbukser i tillegg som lanoliseres, samlet utgift omtrent 400 kroner. Eller du kan kjøpe dyreste løsning, f.eks FuzzieBunz lommebleier, vil trenge 3 størrelser ila bleieperioden, samlet pris omtrent 7000 kroner. Men bleier kan kjøpes brukt, det finnes one-size-bleier som holder for hele perioden, du kan bruke bleiene til evt senere barn eller selge dem. Du vil trenge omtrent 18-24 bleier til en nyfødt dersom du tenker klesvask omtrent tredjehver dag. Senere er det færre skift, og man trenger dermed færre bleier også. Ønsker deg lykke til med svangerskapet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9307959-gode-grunner/#findComment-9308495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ut på tur Skrevet 15. mai 2007 #3 Del Skrevet 15. mai 2007 Jeg har ingen erfaring med bleier av hverken den ene eller andre sorten. Men vi skal prøve oss på stoff hvertfall. Jeg ser litt for meg at vanlige bleier er litt som å surre kroppen inn med gladpack... og det hadde ikke jeg likt å gå med hvertfall. Men er ikke tøffere enn at vi begynner med brettebleier og så får vi se hvordan det går Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9307959-gode-grunner/#findComment-9311458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #4 Del Skrevet 18. mai 2007 Mitt største argument for å bruke tøybleier er fordi det er det aller beste alternativet for jenta mi som reagerer på papirbleier. Jeg har også gått over til truseinnlegg i tøy og merker forskjellen på plastinnleggene jeg brukte tidligere og de luftige deilige i tøy. Det økonomiske argumentet er ikke like viktig for meg siden jeg bruker penger på at jenta mi skal ha det best mulig og ser ikke så mye på pris da. At tøybleier er miljøvennlig tar jeg som en positiv bonus. Det er litt å sette seg inn i i starten. Du skal finne ut av en del rutiner hjemme hos dere, hvordan dere kan gjøre det enklest mulig. Når rutinen er etablert er det ikke særlig merarbeid med tøybleier enn med papirbleier. Babybæsj er ganske tyntflytende, så den kan gå rett i maskina. Eventuelt spyler du den i toalettet. Når barnet blir større og bæsjen fastere har du rispapir i bleia som fanger opp bæsjen og kan kastes rett i toalettet. I starten trenger du en del bleier, fordi babyer trenger hyppige bleieskift. Senere holder det med rundt 20 bleier dersom du vasker annenhver/tredjehver dag. Billige brettebleier fra sparkjøp / jysk er fine i starten og kan også brukes som gulpekluter og liggeunderlag. Totoalpris på bleiene er avhengig av hvilken løsning du velger. Tettinntil har mye informasjon og linker til tøybleier. Lykke til, og spør på nett om det er noe du lurer på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9307959-gode-grunner/#findComment-9330052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå